הורים ומשפחה

אבחנות שונות

11

מהי אבחנה ?

אבחנה, ובשמה הלועזי דיאגנוזה, נועדה לאפשר לכם ההורים ולאנשי המקצוע לסייע ולהבין את המצב הגופני והתפקודי של ילדיכם ולבחור את הייעוץ והטיפול המתאים ביותר  לקידום ילדכם. 

עם זאת חשוב לדעת שכל ילד הוא שונה גם בהינתן אבחנה. ולכל ילד יקבעו מטרות עבודה ותפקוד המתאימות לו ולמשפחתו. כך שגם בהינתן אבחנה אנחנו המטפלים מתמקדים ביכולות הילד ובתפקודו המיטבי. 

11

אנו נוהגים היום להסתכל על בריאות במובן רחב של המילה. מצבים רבים המשפיעים על  חיינו אינם מחלה. והגבלות התפתחותיות או תסמונות הן דוגמא לכך. רבים שמעו על מצבי הבריאות הבאים:  תסמונת דאון, אלרגיה לגלוטן,  שיתוק מוחי,  אוטיזם,  מגבלה שכלית התפתחותית ועוד.  מצבים אלו  משפיעים על כל ילד באופן שונה.  ההשפעה היא על תפקודים ומבנים בגוף, על פעילויות שהילד יכול לעשות על ההשתתפות שלו בחברת בני משפחתו ובקהילה בה חי. 

11

תהליך קביעת אבחנה :

לעיתים אבחנה של הגבלה התפתחותית ניתנת על בסיס בדיקות רפואיות (דם, הדמיה, גנטיקה, ביופסיה או אחרת) לעיתים אבחנה מוגדרת לפי מדדים קבועים שתוארו והוגדרו על ידי חוקרים. ועל פי הידע הזה האבחון  נעשה על ידי איש מקצוע מוסמך בתחום האבחון ולעיתים על ידי מספר אנשי מקצוע יחד. 

11

כיצד אבחנה יכולה לעזור לטיפול? 

הרפואה ומקצועות הטיפול השונים שואפים לתת טיפול מקדם. כזה שהוכח כעוזר במצבים דומים. מצבים דומים הכוונה  לאותה אבחנה או אבחנות דומות עם מאפיינים דומים.  רשויות המדינה מכירות במורכבות הטיפול הנדרש באבחנות מסוימות ומאפשרת למשפחה לקבל הכרה ותמיכה כספית או הגדלת סל הטיפולים.  עיכוב במתן אבחנה ברורה פוגע בזכויות הילד והתאמת המענה המיטבי עבורו. 

11

האם אבחנה קובעת את עתיד הילד? 

אנו יודעים היום שיש הרבה מאוד גורמים שמשפיעים על התפקוד בבגרות. מצב הבריאות  כלומר האבחנה,  הוא רק גורם אחד מגורמים רבים כגון הביטוי של המוגבלות, הסביבה המשפחתית והתרבות שבה הילד גדל. ההבדלים בין ילדים שונים עם אותה אבחנה יכולים להיות מאוד משמעותיים ולעיתים עד מצב שלא ברור למשקיף מן הצד ששני הילדים קיבלו את אותה אבחנה. כאשר יש חשש של המשפחה מקבלת אבחנה והופעת רגשות שליליים וחרדות  קשות לאחר קבלת אבחנה. הצוות המטפל נמצא כדי לתת את המענה וללוות את המשפחה בתקופה מורכבת זו. צריך תמיד לזכור שמטרת האבחנה הינה למצוא את המענה הטוב ביותר לקידום הילד. ולא לתת "שם" לבעיה. 'והתבוננות במטרה זו יכולה להקל כאשר חוששים לפנות לאבחון. 

11

מתי צריך לפנות לברור לגבי אבחנה מסוימת? 

ככלל, אם המשפחה או הצוותים החינוכיים והרפואיים שפוגשים את הילד, מאתרים קושי בתחומי ההתפתחות, מומלץ לבדוק עם רופא המשפחה את הצורך בהמשך ברור.  טיפות חלב והיחידות להתפתחות הילד משמשות גם הן מקום לייעוץ והתלבטות. משפחה שרואה התפתחות שונה מזו שציפתה לה יכולה לבקש הפנייה למכונים להמשך ברור וייעוץ  הנושא ההתפתחותי. 

בחלק של אבחנות במאגר מידע באתר, ניתן לקרוא על אבחנות שכיחות בגיל הילדות. וללמוד על שיטות טיפול מוכחות ומקצועיות. 

11

ענת להב | פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:


    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?
    דילוג לתוכן