הורים ומשפחה

חשד לאיחור בהתפתחות

בכל תחום בהתפתחות אנחנו נצפה מתינוקות פעוטות וילדים להראות התקדמות בהתפתחות ולהשיג יכולות (או מיומנויות) בזמנים ובגילאים מסוימים. לעיתים היכולות הללו שאנו מצפים שהילד ירכוש אותן נקראות גם אבני דרך. כיום אנחנו לעיתים נמנעים מלהשתמש במושג "אבני דרך" מכיוון שהמושג אבני דרך יכול לתת לנו את המסר שהיכולות הללו חייבות להיות דומות ולהיות מושגות בדיוק באותו הזמן אצל כל הילדים.  ואכן, לא תמיד כל הילדים משיגים כל מיומנות בדיוק באותו הגיל ונראה טווח גילאים ואף שונות רבה בהתפתחות בגלל סיבות שונות. לעיתים בגלל האישיות השונה של כל ילד, הגנטיקה המיוחדת שלו שקיבל מהוריו, הסביבה השונה בה הוא גדל והחשיפה השונה שלו לדברים במהלך הגדילה. ולכן, כאשר אנחנו נבחן את ההתפתחות של הילדים נראה לעיתים הבדלים ברכישת מיומנויות שונות בטווח של מספר שבועות ואף לעיתים של מספר חודשים בין ילד לילד.

חשוב לזכור שתחומי ההתפתחות שונים וכוללים -יכולות תנועה, תקשורת , שפה, הבנה, משחק, יחס ותפיסה חברתית, התנהגות רגשית, התפתחות פיזית ועוד. אמנם יש לכל אחד מהתחומים טבלאות שונות, וטווחי גיל שונים להתקדם בהם

אז איך נדע כשיש איחור התפתחותי?

ישנן טבלאות מפורסמות הנותנות לנו כיוון שאנחנו יודעים מה מצופה בכל שב ובכל גיל. הטבלאות הכי מעודכנות המתאימות לתרבות בה אנחנו חיים נמצאות באתרי משרד הבריאות ובטיפות חלב. גם באתר שלנו באיזור רכישת מיומנויות -העלנו מידע שיכול לסייע להורה גם לעקוב אחר התפתחות ילדו וגם לקבל הצעות לעידוד ההתפתחות של ילדו בתחומים השונים. אבל, חשוב לנו בתור אנשי מקצוע להדגיש שיש להסתכל על המידע עם הידיעה שתמיד תהיה שונות !. אם אתם עדיין חשים או חושדים שיש איחור בהתפתחות כדאי להתייעץ ולא להישאר עם הדאגה הזו שלעיתים יכולה להיפתר בצורה מהירה כאשר ההורים יקבלו הדרכה מקצועית טובה מאיש מקצוע.

למה חשוב שאיש מקצוע מוסמך ינחה את ההורה אם עולה חשד לאיחור?

חשוב מאוד לפנות לאיש מקצוע מוסמך ולא לפנות לאדם לא מוסמך שבשל חוסר ידע יחליט על טיפול כאשר אין בו צורך או יחליט שלא לטפל שדווקא צריך כן להתערב. איש מקצוע מוסמך יידע  מהו הטווח האפשרי לעיכוב ומתי כדאי להתייחס לעיכוב כאיחור הדורש הדרכה או התערבות מאיש מקצוע. בנוסף, אנשי המקצוע מסתכלים על פעילויות נוספות והתנהגויות נוספות הקשורות לתחום זה ובוחנים האם גם בהם ישנו איחור מהמצופה. איש המקצוע גם בוחן את ההיסטוריה של ההתפתחות ומחפש לראות האם הייתה התפתחות בתחומים השונים וכיצד הילד התקדם ברכישת המיומנויות השונות בתחם זה ובתחומים אחרים עד כה. איש מקצוע מוסמך יוכל לדייק את ההתערבות ולמנוע התערבות מיותרת.

לגדל את ילדכם בנוחות ונינוחות 

חשוב לנו שאתם ההורים תשקיעו את זמנכם לגדל ולתרום לילדכם בדרך הכי נעימה ומהנה ללא דאגות מיותרות, ואם ילדכם צריך התערבות, שהיא תעשה בדרך המשתלבת עם דרך חייכם וסדר יומכם בצורה מאוזנת שאינה פוגעת באורח החיים שלכם בצורה מיותרת.

פעמים רבות לא יהיה צורך בהתערבות טיפולית אם ישנו עיכוב במיומנות נרכשת אחת, ולעיתים הדרכה מתאימה להורים מאיש מקצוע, שהם יכולים לבצע בעצמם במהלך השבוע, יכולה להספיק בכדי לאפשר לילד התנסות ותרגול ובכך גם שיפור ברכישת המיומנות שהתעכבה.

איזה מידע יש באתר שיכול לסייע לי ?

ישנן הערכות מקצועיות בכל תחום לדגמא ברכישת שפה, בהבנה, בתנועה , במשחק ועוד. בכל אחד מהתחומים ישנם אנשי מקצוע המובילים בתחומם. בחלק מהתחומים האלו -כתבנו כתבות והפקנו סרטונים בשבילכם ההורים, ואנשי המקצוע-לצורך הפניית הורים

.

נאוה גלקופ | פיזיותרפיסטית, עם תואר שני בפיזיותרפיה נוירו התפתחותית ודוקטורנטית בחוג לריפוי בעיסוק ובחוג לחקר הראיה.

ענת להב | פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?