הורים ומשפחה

זכות ההשתתפות בפעילויות בחיי היומיום

לכל אדם יש את הזכות להיות חלק מהמשפחה ומהקהילה בה הוא חי, להשתתף באופן מלא בפעילויות וסיטואציות שונות בחיי היומיום ולקבל שירותים כמו כל אחד אחר. 

אם בעבר התמקדו בטיפול באנשים ובילדים עם מוגבלויות בניסיון לשנות את האדם עצמו כיום מתמקדים גם בשאלה כיצד השינוי בסביבה יכול לסייע לו להצליח לתפקד. 

לדגמה ילד שיש לו קושי בהליכה לא יכול להגיע למרחקים ארוכים, אבל אם יותאם לו כיסא גלגלים הוא יוכל לגלגל את עצמו בקלות רבה ממקום למקום, ויותר מכך, אם ידאגו שתהיה רמפה בדרך למרכז הקהילתי או מעלית שתיקח אותו לקומה השנייה שבה מתקיים חוג שחמט -הוא יוכל גם להשתתף בחוג עם בני גילו. 

הגישה הזו נקראת : המודל החברתי, ומודל זה מדגיש שמוגבלות ונכות הם תוצר לא רק של הלקות של האדם (הקושי שעימו הוא מתמודד) אלא גם של תנאי סביבה והדרישות החברתיות של החברה שאליה הוא שייך.  ולכן, גם אם יש לאדם מוגבלות כלשהי, אפשר על ידי שינוי בהתאמת הסביבה או בדרישות החברתיות, להקל על המוגבלות ואף להעלימה.  

11

השתתפות כמטרה בטיפול 

ישבו חוקרים עם אנשים עם מוגבלויות בארגון הבריאות העולמי (World Health Organization-WHO, 2001), ויצרו מודל שמסייע לעולם להבין את החשיבות של המעורבות של כל אדם בסיטואציות החיים (השתתפות). במודל מתייחסים לקשר בין מצבו הגופני והנפשי של כל אדם והסביבה בה הוא חי  ליכולת שלו להשתתף בחיי היום-יום. ולכן על פי המודל הזה המטרה של כל התערבות טיפולית היא לשפר את ההשתתפות ואיכות החיים של כל אדם על פי שאיפותיו ולדאוג למצוא פתרונות שיצליחו לאפשר זאת למרות הלקות.  

11

מדוע חשוב שילד יהיה יותר שותף בפעילויות היומיומיות 

בתחום הילדים נעשה מחקר רב בתחום ההשתתפות שלהם בחיי היומיום. המחקר מצא שהיכולת להשתתפות בילדים היא חשובה והכרחית בהתפתחות בריאות ואיכות חייהם. כך ילד פעיל שמשתתף יותר בפעילויות השונות בבית, בבית הספר ובקהילה שבה הוא חי יפתח  מיומנויות שונות, והביטחון העצמי ותחושת המסוגלות שלו יעלו. 

המחקרים חיפשו ומצאו את הגורמים השונים המשפיעים על השתתפות בילדים. כמובן יכולות הילד עצמו משפיעות אך נמצא גם שמידת ההתאמה של הסביבה שלו-של הבית ושל הקהילה שבה הוא חי יכולים להשפיע על יכולותיו. 

11

השתתפות בילדים עם מוגבלויות 

המחקרים גם השוו בין רמת ההשתתפות של ילדים עם מוגבלויות וילדים עם התפתחות טיפוסית (התפתחות רגילה) ומצאו שילדים עם מוגבלויות משתתפים בפחות פעילויות בהשוואה לבני גילם והם משתתפים בעיקר בפעילויות המתרחשות בסביבת הבית שבדרך כלל דורשות פחות פעילות פיזית וחברתית.

לילדים עם מוגבלויות ישנן שאיפות דומות לילדים טיפוסיים לבריאות טובה, לביטחון, לכבוד, להזדמנות שווה ללמידה, לעיסוק משמעותי ולתרומה לחיי אחרים. ולכן ההורים המשפחות והמטפלים צריכים לסייע ולתווך ולדאוג שהילד עם המוגבלות תהיה היכולת להשתתף בפעילויות שהוא בוחר להשתתף בהם כמו כל ילד אחר ולדאוג שתהיה לו תחושה של סיפוק ושביעות רצון מתפקודו ומהישגיו.

11

שירותים לקידום השתתפות במדינת ישראל 

במדינת ישראל ישנו סיוע כספי ומקצועי להנגשה פיזית על ידי הספקה של ציוד בבית ובבית הספר והנגשה תקשורתית אבל על החברה שלנו לדאוג שילדים עם מוגבלויות ישתתפו יותר בפעילויות אחר הצהריים המתקיימות בקהילה.  להשתתפות בפעילויות הפנאי יש השפעה חיובית יותר  על תפיסת  איכות חיים בילדים ומומלץ למשפחות ומטפלים לסייע במציאת מסגרות או התאמות שיוכלו לאפשר לילד עם מוגבלות להשתתף בפעילות הללו.

11

בכתבות נוספות תוכלו למצוא מידע על כלים נוספים המסייעים למטפלים להתמקד בקידום איכות החיים בילדים עם מוגבלויות

11

נאוה גלקופ | פיזיותרפיסטית, עם תואר שני בפיזיותרפיה נוירו התפתחותית ודוקטורנטית בחוג לריפוי בעיסוק ובחוג לחקר הראיה.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?