הורים ומשפחה

הטיפול בילד עם עיכוב התפתחותי

ילד שאינו מתקדם ברכישת תפקודים שונים בצורה המפריעה לו בחיי היומיום יכול להיעזר ולהפיק מטיפול על ידי אנשי מקצוע. 

חשוב מאוד לאתר את העיכוב בהתפתחות שכן ניתן לעיתים בהכוונה בלבד להשפיע על ההתפתחות אם היא נעשית בזמן המתאים.

.

אין צורך להילחץ אבל כן יש צורך להתייעץ ולא לחכות עם חששות . החששות על ההורה אינן מסייעות לילד עם העיכוב ולעיתים אפילו מפריעות לו. הורה דואג יכול להדגיש את העיכוב ואת התחומים שהילד מראה בהם קושי או עיכוב והדבר יכול להוביל לרגשות של תסכול הן אצל ההורה והן בילדים.

.

בכל תחום ישנם אנשי מקצוע מומחים שיכולים להעריך את התפקוד ולהתאים תוכנית שתסייע בלמידה וברכישה של המיומנויות. מטרת ההתייעצות עם איש טיפול מקצועי בכל אחד מהתחומים ההתפתחותיים היא לקבל הערכה של התפקוד ולהבין האם הילד צריך ליווי מקצועי.

.

הליווי המקצועי יכול להיות בדרכים שונות ואיש המקצוע ימליץ על הדרכים על פי גודל העיכוב, המצב המשפחתי והיכולת של ההורים להתערבות וההתאמה ליכולת ולרצון הילד. הליווי יכול להיות בהחלטה על מעקב בלבד, בהדרכה הביתה או בתוכנית טיפול יחד עם איש המקצוע.

.

בחירה במעקב תהיה לרוב כשאיש המקצוע רואה שהעיכוב אינו משמעותי או שהילד כבר בדרך לרכוש את היכולות. קצב רכישת מיומנויות אינו אחיד ומכאן שמטפל מיומן  ימליץ במקרים אלו  שאין טעם להיכנס לתוכנית טיפול.

.

אנשי המקצוע העוסקים בהתפתחות הילד כולם בעליי רישיון ממשרד הבריאות. ועובדים בפיקוחם ותחת הדרכה מקצועית. אל תתביישו לבקש את תעודת ההסמכה ולברר באיזה גישה טיפולית המטפל שאתכם עובד, האם היא מבוססת מחקר ומקובלת להתערבות בתחום הטיפולי. יש היום בלבול רב ובוגרי קורסים רבים ללא קשר להסמכות משרד הבריאות אשר מציגים עצמם כמטפלים או מדריכים טיפולים, חשוב שתכירו את השדה הטיפולי ותבחרו את מה שנכון לכם כמשפחה.

.

הטיפול במקצועות הבריאות יכלול הערכה מקצועית עם כלי הערכה שנמצאו מתאימים לאתר קושי או כבסיס למעקב אחר התקדמות, איסוף מידע איתכם ועם מטפלים נוספים ומסגרות החינוך. יקבעו אתכם מטרות לטיפול שמשמעותיות עבורכם, מומלץ שהן יהיו מטרות המקדמות פעילויות והשתתפות ותבנה  אתכם תוכנית התערבות בחדר הטיפולים ובבית על מנת לאפשר לילד להתנסות, לתרגל  וללמוד את התפקודים שלא השיג  המחקר מוכיח כי תרגול בתוך המקום הטבעי  במקביל לתרגול רב יש לו ערך רב בהשגת שינוי והתקדמות ומכאן שצריך לבחון את המערך התומך תחת משקפיים של כל שעות היום לאורך כל השבוע ולראות היכן וכמה נכון לתרגל.

.

חוסן של הילד ומשפחה- כדי שטיפול יצליח והישגים ישארו לאורך זמן יש לבחון האם הילד יכול להתמודד עם מערך אינטנסיבי של פעילות, כיצד הוא מתמודד עם דרישות חיצוניות וכיצד מכיל אתגרים וקשיים.  במידה ונראה כי לילד או למשפחתו יהיה קושי בהחזקת המערך מומלץ לפנות למטפלים מהתחום הרגשי- פסיכולוגים ועובדים סוציאלים ולחשוב איתם מה נכון כעת לילד ולכם כמשפחה. ריבוי טיפולים במצבים שאין לילד יכולת להתמודד איתם עלול להזיק יותר מאשר להועיל. לפעמים רואים זאת רק בטווח הארוך ולא המידי, כשהילד גדל, מסרב מתנגד ומצמצם את פעילותו והשתתפותו במקום להרחיבה.
.

נאוה גלקופ | פיזיותרפיסטית, עם תואר שני בפיזיותרפיה נוירו התפתחותית ודוקטורנטית בחוג לריפוי בעיסוק ובחוג לחקר הראיה.

ענת להב | פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

אין כרגע כתבות להצגה

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?