תצפית על השתתפות ותפקוד הילד בפעילויות הגן

כלי תצפיתי מעודכן להערכת השתתפות ותפקוד ילדים עם אוטיזם בפעילויות יום-יום במסגרת הגן, המספק תובנות למרפאים בעיסוק וצוותים חינוכיים.  

גרסה מעודכנת לילדים עם אוטיזם (ASD-SPO).

גולוס, ויינטראוב, איטקין, בן-צור וואטרו, 2024 – בית הספר לריפוי ועיסוק, האוניברסיטה העברית בירושלים.


כלי תצפיתי זה פותח במטרה להעריך השתתפות ילדים בפעילויות יום-יום במסגרת הגן על ידי מרפאים/ות בעיסוק. הכלי מבוסס על מספר מודלים ותצפיות בריפוי בעיסוק. הכלי נבדק במסגרת מספר מחקרים שנעשו בארץ בקרב מגוון אוכלוסיות (ילדים עם וללא מוגבלויות וילדים ממגזרים שונים) ונמצא עם מ דדים פסיכומטריים טובים.
גרסה עדכנית פותחה והותאמה גם לילדים עם אוטיזם (ASD-SPO), בשיתוף פעולה עם אלו”ט.


מה ייחודיות הכלי ובמה יכול לסייע?

  • מספק מענה לצורך הקיים בשדה הקליני בקרב מרפאים בעיסוק בשיתוף עם צוות רב-מקצועי לשם הערכה שיטתית ומעמיקה של דפוסי ההשתתפות וגורמי הסביבה בקרב ילדי גן במסגרת החינוכית.
  • מאפשר ביצוע הערכה ראשונית למטרת איסוף מידע על השתתפות ילדים וזיהוי גורמים בסביבת הגן תומכים /מגבילים השתתפות, אשר תוכל לשמש כבסיס להמשך הערכה מעמיקה של מרכיבים נוספים.
  • מסייע בקביעת מטרות התערבות ממוקדות השתתפות ותפקודיות בריפוי בעיסוק עבור כל ילד בנפרד וכן עבור קבוצה של ילדים.
  • ניתן לשימוש כמדד תוצאה להערכת מועילות התערבות בריפוי בעיסוק בתום תקופת ההתערבות או בסוף שנת הלימודים.


מה כולל הכלי?

  • 35 פריטים הכוללים פעילויות שגרתיות המבוצעות במסגרת הגן, הנחלקים לשני חלקים:
    חלק א’: הערכה של תדירות ההשתתפות, מידת המעורבות, רמת הביצוע, מידת וסוג הסיוע בהתייחס לכל פעילות.
    חלק ב’: הערכה של 18 גורמי סביבה התומכים ו/או מגבילים את השתתפות הילדים בפעילויות הגן.
  • שתי גרסאות הניתנות לבחירה על ידי ממלא/ת התצפית ובהתאם לדרכי קביעת המטרות במסגרת החינוכית:
    • גרסה א’ – הפעילויות נחלקות לארבע קטגוריות של עיסוקים הרלוונטיים לסביבה החינוכית (פעילויות טיפול עצמי, משחק, לימודים והשתתפות חברתית).
    • גרסה ב’ – הפעילויות נחלקות לפי מרחבי הגן (כגון: שולחנות אוכל, שירותים, חצר, פינות הגן) ופעילויות כלליות (כגון פעילויות לבוש והשתתפות חברתית).


לפרטים נוספים אודות הכלי ניתן לפנות אל ד”ר ענת גולוס, il.ac.hiji.mail@golos.anat


כל הזכויות שמורות למעבדה לחקר השתתפות בקהילה וסביבה (חברתית-תרבותית), ביה”ס לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית , ירושלים/ ד”ר ענת גולוס.


מקורות:

1. Golos, A., Ben-Zur, H., & Chapani, S. I. (2022). Participation in preschool activities of children with autistic spectrum disorder and comparison to typically developing children. Research in developmental disabilities, 127, 104252.
2. Golos, A., Chapani Itkin, S., & Ben-Zur, H. (2022). The structured preschool participation observation (SPO) for children with ASD: Adaptation, initial psychometric properties, and children’s participation. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 42(2), 198-214.

תוכן דומה ומרתק-

DCD הוא השם המקובל בספרות הרפואית לילדים אשר יש להם קושי בתכנון ובתיאום תנועותיהם על רקע של יכולת שכלית (קוגנטיבית) תקינה, בילד בריא ללא מחלות נוירולוגיות כגון פרכוסים או שיתוק מוחין.  

אני רוצה לשמוע עוד