פיזיותרפיסטית התפתחותית B.PT מאבחנת ומטפלת בילדים ותינוקות בעלי ליקויים מוטוריים שונים. מרצה ומרכזת קורסים בתחומי התנועה.
כל מה שצריך לדעת על הפרעת קשב וריכוז (ADHD): מאבחון ועד טיפול
השנה הראשונה בחייו של התינוק היא שנה מדהימה. קורים בה שינויים רבים ומהירים, ומהתינוק חסר האונים שלנו צומח פעוט מתהלך, מפטפט, משחק.
השנה הראשונה בחייו של התינוק היא שנה מדהימה. קורים בה שינויים רבים ומהירים, ומהתינוק חסר האונים שלנו צומח פעוט מתהלך, מפטפט, משחק.
קורה לי הרבה שאני פוגשת משפחה שפונה אלי לטיפול, וכאשר אני שואלת את ההורים מה הסיבה שבגללה פנו לאבחון, אני שומעת את התשובה התמוהה “אה, הוא קצת עצלן”. גם אל מול ההורה הרגוע לכאורה, אני יודעת שמאחורי תשובה כזאת מסתתרת דאגה אמיתית. הרי ילד מטבעו לא יכול להיות עצלן. אנחנו נולדים עם הצורך הבסיסי לחקור ולנוע, ועם הרצון להיות כמו הגדולים. ילד שלא מתנועע מספיק הוא ילד שיש לו קושי. תנועתי, רגשי, תחושתי או אחר.
קיים מגוון של סימנים מוקדמים שיכולים להצביע על ליקוי התפתחותי בשנת החיים הראשונה. ליקוי התפתחותי יכול להוות מקור דאגה אמיתי להורים. מה יהיה כשיגדל? האם להניח לילד להתפתח ולגלות בעצמו את העולם, או לא לבזבז זמן יקר ולפנות לטיפול? האם אנחנו חרדים כי אנחנו הורים לא מנוסים, או בגלל שפע המידע שאופף אותנו, או שיש כאן בעיה?
בשנה הראשונה לחיים, התינוק מתפתח בשלושה מישורים עיקריים: תנועה, משחק ותקשורת. שלושת התחומים האלה שזורים זה בזה, כך שאין תנועה ללא כוונה, ואין משחק ללא תנועה. לדוגמה, ילד המושיט יד בעמידת שש, עושה זאת עם כוונה ברורה – לצאת לזחילה, לשחק ביד הפנויה או לנופף לשלום, ובאותו זמן הוא מחזק את שרירי הבטן ומשפר את שווי המשקל בעמידה זו.
דוגמה נוספת: ילד היושב מול קופסה עם קוביות בתוכה, זקוק ליציבות בישיבה וכח מספק בשרירי הגו, על מנת להעביר את הקוביות מיד ליד, לנוע בישיבה ולצאת מהישיבה כדי לחפש קוביה שהתגלגלה מחוץ להישג ידו.
בשנה הראשונה, ההתפתחות המוטורית היא קריטית על מנת להשיג ניידות, חקירה ומשחק. ילד בעל קושי תנועתי מפסיד הזדמנויות פז רבות, ולעיתים יורגש גם איחור בתחומי ההתפתחות האחרים, שנובע מהאיחור התנועתי.
אינטראקציה בין חושית: אייל מנגן בפסנתר. דרושה לו יציבות גו, על מנת לשמור על מנח ישיבה ולהשתמש בידיו. מכיון שהוא מנופף בידיו ומכה על הפסנתר בעוצמה, דרושה עבודה אינטנסיבית של השרירים המייצבים את הגו ושל השרירים המניעים את הידיים.
יש כאן אינפורמציה תחושתית שמגיעה מהמגע של הקלידים, מהברכיים של האם עליה יושב, וכמובן מהצלילים שהפסנתר מפיק ומהקולות שמשמיע אייל. קיימת תקשורת רבה בין אייל ואמו ברגע המשחק הזה, ודיאלוג בין קול ופסנתר.
בקווים כלליים ביותר, ניתן להיעזר בטבלה הזו:
בשנה הראשונה, כל ההתפתחות המוטורית אמורה להיות סימטרית. הנעת הגפיים בצורה סימטרית, ביצוע כל אבן דרך לשני הצדדים (התיישבות, הושטת יד, העמדות על ברך וכו’). קיימת אסימטריה תקינה, שהיא התחלה של העדפת צד, והיא תתבטא בכך שילד משתמש ביד אחת יותר מבשניה כאשר יושב מול שולחן או מגש בתנוחה סימטרית. ניתן להבחין בכך בזמן האכילה כאשר הילד נוגע באוכל ומאכיל את עצמו. אך גם ילד שכבר מדגים התחלה של העדפת צד שכזאת, אמור לשחק עם שתי ידיו רוב הזמן, להביט לשני הצדדים בקלות, וגופו צריך להיראות סימטרי.
בתמונה זו נראה אייל, שנולד עם טורטיקוליס (חוסר סימטריה בשרירי הצוואר), מטה את ראשו שמאלה על מנת למקד את המבט למרכז. הסיבה לבעיה במקרה זה היא קיצור של שריר בצוואר מצד ימין.
בדקו בתמונות של התינוק – האם תמיד מפנה את הראש לאותו כוון?
חולשת שרירים מונעת מן הילד לנוע, להעביר משקל מצד לצד בגוף ולהתקדם לעבר ניידות במרחב והתרחקות מהקרקע. לא לכל הילדים אותה כמות של כח בשרירים, קיים טווח תקין ורחב.
היפוטוניה, שמשמעותה היא טונוס נמוך, היא מונח מבלבל. טונוס הוא מושג המתייחס למתח הבסיסי של השריר, במצב מנוחה ובפעילויות שונות. קשה למדוד אותו, וניתן לאבחן אותו באמצעות בדיקה ידנית של פיזיותרפיסט/ית מיומנ/ת.
טונוס נמוך כשלעצמו הוא לא בעיה, אלא אם הוא נמוך באופן קיצוני או מלווה בחולשת שרירים. במקרים רבים הצימוד של היפוטוניה וחולשת שרירים יראה יחד, ויתן תמונה של ילד סטטי, שמעדיף להישאר במקומו ולשחק “במה שיש” במקום להתאמץ ולהשיג מטרה שנמצאת מחוץ להישג ידו. לעיתים הם יראו עייפים, מריירים יותר מילדים אחרים וישחקו עם פה פתוח רוב הזמן.
בתמונה זו, איתי נהנה ממנח “אוירון”, כיון שהוא מסוגל להתמודד עם כח הכובד ולשאת את משקל גופו במנח המאתגר, והוא מניף את ידיו בהנאה ומחזיק את ראשו יציב בהמשך לגוף. הוצאת לשון זו היא תקינה ונובעת מההנאה (ומעט ממאמץ).
לכולנו מצבי רוח שונים, מצבי עוררות ושקט, ולכל אחד מאיתנו הטמפרמנט (מזג) הייחודי שלו. גם אצל תינוקות קיים טמפרמנט בסיסי, מתינוקות שלוים מאוד עד תינוקות שמתרגשים בקלות מכל גירוי.
כאשר תינוק באופן קבוע מגיב באופן נרעש מדי או שלו מדי לגירויים, הדבר עלול להפריע להתפתחותו ולסקרנות הטבעית שבו, ועלול להצביע על בעיה רחבה יותר כגון בעיה תקשורתית.
התינוק הרגיש מדי, בדרך כלל יגיב בבכי להרבה מצבים, יתקשה להסתגל, יתקשה להירגע. לעיתים זה בגלל עודף רגישות תחושתית, שגורמת לכך שהתינוק נמצא במצב תמידי של גריית יתר, ומפרש את הגירויים ה”רגילים” כמוגזמים. מגע יתפרש ככאב, חיבוק כלחיצה, המולה כרעש מכאיב באוזניים. עבור התינוק הזה הצורך לחקור הוא מופחת, כיון שהוא עמוס במידע תחושתי כל הזמן. שימו לב שגם תינוק חולה יתנהג כך, וגם תינוק שסובל מכאב. כאבים הנובעים ממערכת העיכול כגון ריפלוקס (צריבה באזור הושט) וקוליק (גזים) הם נפוצים בגיל הצעיר ואינם קשורים לבעיה התפתחותית
מאידך התינוק השלו מדי, יכול להיות שחווה את העולם בעוצמה נמוכה מדי. הוא לא מבחין במגוון של גירויים מסביבו, ולכן לא מגורה מספיק לתנועה ומשחק.
בתקופת חיינו הנוכחית, לתחושתי האישית התינוקות חווים גירויים רבים מדי. כל טלפון משמיע מנגינה, הרבה צעצועים מציגים מגוון של קולות, אורות, צבעים ומרקמים רבים מדי.
הורים רבים מבלים זמן מועט מדי עם ילדיהם, ובזמן המועט הם מנסים “להכניס כמה שיותר”, ומעמיסים על הילד בבת אחת תקשורת, מוסיקה, אוכל, חברה והמולה. בדקו את עצמכם, האם ילדכם זקוק לכל הגירויים שמוצגים בפניו? האם הוא נהנה מהם ומפיק תועלת?
אני מאמינה שכאשר ההורה מרגיש תחושה ברורה ש”משהו לא בסדר”, הוא בדרך כלל מזהה משהו נכון. ההורים, הצוות המטפל והמשפחה הקרובה הם המאבחנים הטובים ביותר עבור הילד כיון שהם מכירים אותו הכי טוב, מבלים בחברתו שעות רבות ויכולים להצביע על מצוקה או קושי התפתחותי באופן המדויק ביותר.
גם אם אתם מרגישים ש”אין סיבה לדאוג” אך מודאגים בכל זאת – אבחון מקצועי יכול להשקיט את הדאגה ולאפשר לכם ההורים ליהנות מהתפתחותו של ילדכם.
מפגש אחד עם פיזיותרפיס/טית התפתחותי/ת יאפשר לכם לקבל אישוש לדאגתכם או להסיר את הספק מליבכם, ולקבל כלים לעידוד התפתחות טובה.
כל מה שצריך לדעת על הפרעת קשב וריכוז (ADHD): מאבחון ועד טיפול
ידע על התפתחות הפגים יכול לסייע למניעה הפרעות התפתחותיות של פגים.
מה חשוב לדעת על הושבת תינוקות? מתי נכון להושיב, כיצד לעשות זאת בצורה בטוחה, ומהם הסיכונים בהושבה מוקדמת או בהימנעות ממנה?