מכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד – שירותי בריאות כללית – חיפה.
חשיבות הסביבה הטבעית והיומיומית בלמידה ותרגול מיומנויות בקרב תינוקות וילדים.
לקויות למידה: הגדרות, מאפיינים ואבחון – כל מה שחשוב לדעת כדי לתמוך בילדים עם קשיים אקדמיים ורגשיים.
למידה מיוחסת לתפקוד הקוגניטיבי הגבוה והמורכב ביותר של המוח, לכן ילדים רבים נתקלים בקשיים ברכישת הבסיס לקריאה, כתיבה ומתמטיקה. תלמידים רבים, בשנה הראשונה והשנייה ללימודים, זקוקים למעט יותר זמן לרכישת מיומנויות אלו. בעיות חולפות אלו בלמידה, מייצגות שונות נורמלית בבשלות, לקויות למידה הן קבוצה מגוונת של הפרעות, המאופיינות ע”י כשלון לא צפוי של הילד ברכישת מיומנויות למידה. הן נגרמות ע”י ליקוי מולד, או נרכש, במבנה ותפקוד המוח הנובעות ממשתנים רבים.
אולם יש ילדים בעלי קשיי למידה בסיסיים ועקביים, ואלה הם לקויי הלמידה.
פרמטר בעל משמעות באבחון לקות למידה הוא חוסר ההתאמה. לקות הלמידה מייצגת חוסר מתאם למנת המשכל של הילד כפי שנמדדת במבחני IQ (intelligence quotient . רוב הילדים הסובלים מלקויות למידה, הם בעלי מנת משכל תקינה או אף מעל לממוצע. יש לזכור כי בילדים הסובלים מלקות למידה, קשיי הלמידה אינם נובעים מפיגור שכלי, חסך סביבתי או מבעיות רגשיות. הבעיה הבסיסית נשארת לאורך כל החיים, אך במהלך השנים ההתיצגות עשויה להשתנות.
שכיחות- בהעדר הגדרה ברורה יש קושי בקביעת שכיחות לקות למידה. היא מוערכת בכ-10% לאורך כל החיים, ומרבית לקויי הלמידה לומדים במערכות חינוך רגילות.
כפי שכבר אוזכר, ילדים עם לקויות למידה הנם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים באחד או יותר מן המיומנויות האקדמיות: קריאה, כתיבה, או חשבון. קשיים העלולים לגרום להנמכה בתפקוד בכל מקצועות הלימוד. הביטויים הקליניים של לקויות הלמידה משתנים בהתאם למנת המשכל של הילד וליכולת הילד להשתמש בכישורים האחרים שלו ולפצות על ההפרעה בתפקוד.
לקויות למידה בד”כ אינן מוגבלות לתחום אחד, וקושי בתחום אחד יכול להוביל לקושי בתחום אחר. סביבת הילד, תמיכת המשפחה, טמפרמנט הילד, גם משפיעים על ביצועיו ודפוסי התנהגותו. גיל האבחון של לקות הלמידה תלוי בסוג הלקות, בחומרת ההפרעה ובאם יש חסרים נלווים. כשלון בלימודים הוא תלונה מייצגת שכיחה.
מתבטאת בקושי ברכישה תואמת-גיל של מיומנויות החשבון ובדרך כלל מתגלה כבר בגיל צעיר. הקשיים ניכרים בהבנת מושגים מרכזיים בחשבון ובקשיים בביצוע פעולות החשבון. לקות זו יכולה לנבוע כתוצאה מקושי בהבחנה הכמותית, בהבנה של רצף, וכן תיתכן לקות שפה (כגון אי יכולת ללמוד מונחים מתמטיים או לתרגם בעיה מילולית לתרגיל).
לקויות למידה מפריעות בכל האספקטים של החיים, לא רק בתחום האקדמי. ילדים עם לקויות למידה עלולים להיות עם חסרים בקשב, חסרים בתפקודים ניהוליים, חסרים במיומנויות חברתיות ועם קשיים רגשיים. השיעור המוערך של הפרעות ריכוז, קשב והיפראקטיביות (ADHD) באוכלוסיית ליקויי הלמידה נע בין 40-80%.
אבחון מוקדם של לקות למידה חשוב לצורך התערבות חינוכית וטיפול התנהגותי מתאימים. התערבות זו תוכל להעצים את הלמידה ולהפחית קשיים רגשיים משניים. ילדים, החשודים ללקות למידה, צריכים לעבור הערכה מקיפה: רפואית, התפתחותית, חינוכית, ופסיכוסוציאלית. לרוב מספיקים לכך מבחנים פסיכו דידקטיים (המזהים את התחומים הקוגניטיביים החזקים והחלשים, והמסייעים לפיתוח תוכנית לימודית אישית). אולם לעתים יהיה צורך בהערכת קלינאית תקשורת ו/או מרפאה בעיסוק.
קיימות עמותות אשר פועלות לקידום ילדים ובוגרים לקויי למידה, כמו למשל אגודת ניצן.
חשיבות הסביבה הטבעית והיומיומית בלמידה ותרגול מיומנויות בקרב תינוקות וילדים.
הפרעת קשב ורוכז, עם או בלי היפראקטיביות, נקראה בעבר בשמות רבים. היום שמה ADHD ובתרגום לעברית: ליקוי בקשב ופעילות יתר.
הבנת טורטיקוליס בילדים: אבחון, טיפול, והמלצות להתמודדות עם “צוואר עקום”.