פיזיותרפיסטית התפתחותית B.PT בפיזיותרפיה M.A בהתפתחות הילד.
בדרך כלל הליכת בהונות בילדים היא שלב התפתחותי שחולף, או הרגל שלא מצריך התערבות. אם הליכת הבהונות לא חולפת או שהיא מחמירה, חשוב לפנות להערכה של צוות רפואי כדי לשלול מצבים שבהם צריך לטפל.
טורטיקוליס בתינוקות: אבחון מוקדם, טיפול מותאם, והדרכת הורים לשיפור סימטריה תפקודית.
בעבודתי עם תינוקות, אני נתקלת בהרבה מקרים של טורטיקוליס בתינוקות רכים. אשפוך כאן קצת מידע ותובנות בנושא: מהו טורטיקוליס?
טורטיקוליס הוא מצב שבו התינוק מפנה את ראשו, את מבטו לצד אחד יותר מהצד השני, בדרך כלל זה מלווה בכיפוף של הצוואר בצידו המנוגד. טורטיקוליס יכול להיות מולד או נרכש.
בטורטיקוליס ההתערבות המוקדמת מאוד משמעותית. ככל שנתחיל בטיפול פיזיותרפי והדרכת ההורה מוקדם יותר סיכויי ההצלחה בטיפול גבוהים יותר.
והנה המתוק כבר נראה סימטרי ומצליח לשמור על ראשו בקו האמצע.
כאשר אין התקדמות בטיפול ההתפתחותי, כאשר הטורטיקוליס מופיע באופן פתאומי בגילאים בוגרים יותר. פיזיותרפיסט התפתחותי מוסמך יידע לזהות את הדגלים האדומים במידה ויופיעו, ובעת הצורך להפנות לגורם הרפואי המוסמך. (אורטופד/ ניורולוג/ רופא עיניים)
ברוב המקרים שאנו רואים, תינוקות עם טורטיקוליס עתידים לפתח גם אסימטריה תפקודית. למשל: השגת אבני דרך חדשות כמו גילגול, זחילה, עמידה בצורה אסימטרית כשיש צד אחד בגוף שהוא דומיננטי יותר. כאמור, בשנת החיים הראשונה יש חשיבות לתפקוד סימטרי של הגוף. לכן, יש חשיבות למעקב פיזיותרפי והמשך הדרכת ההורה עד לגיל השגת הליכה של הפעוט.
חלק חשוב בטיפול בטורטיקוליס תלוי בהדרכת ההורה לדגשים בטיפול היומיומי בתינוק. ההורה הוא הדמות העיקרית הנמצאת עם התינוק ולכן שיתוף הפעולה וההמשכיות בבית הם המפתח להצלחת הטיפול.
בנוסף, ההורה יקבל הדרכה איך לעודד שכיבה על הבטן באופן הדרגתי ובהתאם ליכולתו של התינוק. ישנה חשיבות גדולה לשכיבה על הבטן בזמני העירות של התינוק על מנת לחזק את שרירי הצוואר, לשמירת טווחי התנועה, והפחתת העומס על הגולגולת.
הטיפול מתבצע באווירה נעימה, ללא צרך בבכי, ובהקשבה לצרכיו של התינוק.
בדרך כלל הליכת בהונות בילדים היא שלב התפתחותי שחולף, או הרגל שלא מצריך התערבות. אם הליכת הבהונות לא חולפת או שהיא מחמירה, חשוב לפנות להערכה של צוות רפואי כדי לשלול מצבים שבהם צריך לטפל.
המודל המשולש: גישה חדשנית להבנת ADHD בגיל הרך דרך מזג, תפקודים קוגניטיביים והמרכיב הרגשי.