מרפאה בעיסוק, אחראית על פיתוח הלמידה מרחוק בעמותה להתפתחות הילד ושיקומו. מלמדת באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת בוסטון, ועוסקת בקידום עבודה שיתופית בין מטפלים ומשפחות וטיפול מרחוק.
קידום סנגור והסברה של הורים על ילדיהם
העצמת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בפיתוח מיומנויות סנגור והסברה, במטרה לשפר את זכויות הילד ורווחת המשפחה.
24.05.2025
פירוש המושג “סנגור” הוא לדבר בשם, או לייצג אחרים, על מנת לקדם את מימוש זכויותיהם. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מספרים כי הם נדרשים ל”סנגר” על ילדם ולהסביר את צרכיו בכל מקום בו הילד נמצא ופועל: בבית הספר, במשרד הרופא, עם משפחה או חברים, באוטובוס, בפעילות קהילתית ובכל סביבה או פעילות חדשה. סנגור היא עבודה קשה שעשויה להיות מרתיעה, ממושכת מתסכלת. עם זאת, זו עשויה להיות הדרך היחידה להבטיח כי הילד או הילדה מקבלים את מה שהם זקוקים וראויים לו. בכתבה זו יוצגו מספר מרכיבים שיסייעו למטפלים להעצים הורים בפיתוח מיומנויות וביטחון במשימה חיונית זו.
ידע
ידע הוא כוח, וחינוך הוא מפתח לשינוי מחשבות ופעולות של אנשים. כאשר הורים מבינים את הצרכים והקשיים שחווים ילדיהם, קל להם יותר להסביר אותם לאחרים, וגם להנחות מטפלים, מורים, בעלי מקצוע ובני משפחה כיצד לסייע לילדיהם באופן המיטבי. יש להניח שמרבית האנשים שעמם בא במגע הילד, אינם מודעים לקשייו ועלולים להסיק מסקנות שגויות לגבי הסיבות להתנהגויותיו שונות. עם זאת, לרוב כאשר אנשים מבינים את המקור לבעייה הם שמחים לעזור.
ההורים יודעים היטב מהן נקודות העוצמה והחולשות של הילד, מהם טריגרים לקושי ואילו פתרונות עוזרים ביום-יום. מטפלים ובעלי מקצוע יכולים לתרום בזיהוי המרכיבים הללו, במתן שמות והסברים. למרות שיש מידע רב בספרים ובאינטרנט, לעיתים המידע מציף, מגמתי או לא מדוייק. בעלי מקצוע יכולים להפנות הורים למידע שמותאם לצרכיהם.
קידום מעורבות
להורים יש זכות מעוגנת בחוק להיות מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות הנוגע לטיפול בילדיהם. מעורבותן של משפחות בחינוך ילדיהם נמצאה כאחת המרכיבים החשובים ביותר לניבוי גדילה ורווחה של תלמידים עם מוגבלויות (Resch et al. 2010; Elliot & Mullins, 2004). כאשר קיימת מעורבות הורית הטיפול נעשה מדוייק יותר ומותאם לצרכי הילד ומשפחתו. בנוסף, מחקרים מראים כי כאשר יש תקשורת טובה בין המטפלים למשפחה, גם המטפלים מבצעים עבודתם בצורה טובה יותר Hemmelgarn, Glisson, & Dukes, 2001)).
יצירת קשרים ומערכות יחסים
כמעט כל דבר שברצוננו להשיג תלוי בשיתוף הפעולה שלנו עם אנשים אחרים. יצירת קשרים חיוביים הינה מפתח לשיתוף פעולה ומחויבות. לכן, כדאי לחשוב עם ההורים כיצד יוכלו לטפח יחסים טובים ומועילים עם אנשים שעובדים עם ילדיהם או משפיעים עליו בכל צורה. דרך פשוטה להתחיל בכך, היא לתת משוב חיובי ולשדר כבוד והערכה למאמצים שנעשים למען הילד. גם אם יש מקום לשיפור, קשר חיובי ומעודד יניע אחרים להמשיך ולשפר מאמציהם, על פי ניתוב מחדש ובקשות של ההורים. שימוש בטון חיובי מפחית התנגדויות ורגשות שליליים, ומסייע להשגת המטרות. נדיבות במתן שבחים, שליחת מכתבי תודה מדי פעם ואף דבר קטן כמו הבאת עוגיות לישיבות, הינם אמצעים פשוטים ויעילים לקידום יחסים פורים לטובת הילד.
מיומנויות תקשורת
על מנת לקדם מטרות יש להגדיר אותן באופן ברור ולתווך אותן כהלכה לגורמי מפתח. מטפלים יכולים לסייע למשפחות לזהות ולהציב את המטרות שהן רוצות להשיג למען ילדיהם, ואף למצוא דרך להסביר אותן באופן יעיל לדמויות בעלות השפעה. כמו כן מטפלים יכולים לעזור להורים בהכנה לקראת מפגשים חשובים, על מנת לשפר את בהירות המסר ואת הביטחון העצמי של הדובר. דרך אחת להעביר מסר באופן ברור ויעיל היא לפתח אסרטיביות. אסרטיביות היא היכולת לבטא רעיונות וצרכים מתוך מודעות עצמית וביטחון, ללא אגרסיביות או פוגענות.
אחד האתגרים המרכזיים של הורים כאשר הם מדברים על ילדיהם הוא להשאיר את הדיון במישור האובייקטיבי והענייני, ולהמנע ממעורבות רגשות. אם תקשורת מובלת על ידי רגשות (עצב, כעס, דמעות), אנשים נוטים להגיב לרגשות ולא לתוכן או למטרות העיקריות. תרגול והכנה יחד, ונוכחות של אנשים תומכים במהלך הפגישות יכולים להועיל.
ארגון
רשת תמיכה
שתילת זרעים לסינגור עצמי
לסיכום
חשוב לזכור שכל משפחה היא ייחודית. בעוד חלק מהורים הינם סנגורים ואנשי הסברה מעולים באופן טבעי, יש שמעדיפים שלא לעסוק בהסברה. בכל מקרה, זהו תפקידינו לתמוך ברצונותיהם וצרכיהם, ולספק סנגור והסברה על מנת לשפר את בריאותם, השתתפותם, ורווחתם של מטופלינו.
מקורות:
1. Elliott, T. R., & Mullins, L. L. (2004). Counseling families and children with disabilities. In D. Atkinson & G. Hackett (Eds.), Counseling diverse populations, 3rd ed.(pp. 151–170). New York, NY: McGrawHill.
2. Hemmelgarn, A. L., Glisson, C., & Dukes, D. (2001). Emergency room culture and the emotional support component of family-centered care. Children’s Health Care, 30(2), 93–110.
3. Resch, J. A., Mireles, G., Benz, M. R., Gren welge, C., Peterson, R., & Zhang, D. (2010). Giving parents a voice: A qualitative study of the challenges experienced by parents of children with disabilities. Rehabilitation Psychology, 55, 139–150.
4. Test, D. W., Fowler, C. H., Wood, W. M., Brewer, D. M., & Eddy, S. (2005). A conceptual framework of self-advocacy for students with disabilities. Remedial and Special Education, 26(1), 43-54.
5. Autism Speaks (n.d.). Advocacy Tool Kit. Retrived from https://www.autismspeaks.org/family-services/tool-kits.
תוכן דומה ומרתק-
מתי מומלץ לפנות לפסיכיאטר ילדים וכיצד אבחון מעמיק יכול לסייע בזיהוי מדויק של קשיי הילד?
חשיבות השתתפותם של ילדים עם מוגבלויות בפעילויות יומיומיות והשפעתה על איכות חייהם והתפתחותם.