קלינאית תקשורת לילדים.
Remote treatment in the field of child development, which began as a constraint in Corona, has become a treatment standard – but experts are divided on its advantages and disadvantages.
היכולות השפתיות הנדרשות לצורך רכישת הקריאה והכתיבה, וכיצד ניתן לחזק יכולות אלו במהלך פעילויות היום יום.
הכנה שפתית לכיתה א’ – איך לעזור לילד לפתח את המיומנויות השפתיות הנדרשות לקריאה וכתיבה בצורה חווייתית ואפקטיבית.
ילדים גדלים ומתפתחים במהירות עצומה, ולפני ששמים לב – הם כבר לומדים בגן חובה או בחטיבה הצעירה ואוטוטו יעלו לכיתה א’. כדי שהמעבר מהגן לבית הספר יעבור בצורה מוצלחת וקלה, על הילד להיות מוכן לכך מכמה בחינות. בין היתר, נדרשת בשלות רגשית, יכולות מוטוריות – מוטוריקה גסה ועדינה, יכולות קשב וריכוז, ויכולות שפתיות.
בכתבה זו אתייחס למוכנות השפתית – היכולות השפתיות הנדרשות לצורך רכישת הקריאה והכתיבה, וכיצד ניתן לחזק יכולות אלו במהלך פעילויות היום יום.
כדי ללמוד לקרוא ולכתוב קודם כל צריך להבין שצליל ששומעים בשפה מייצג סימן כתוב (גרפמה או אות). בגיל גן חובה ולקראת כיתה א’, ילדים אמורים לדעת לפרק מילים ששומעים להברות ולצלילים, לזהות הברה שפותחת את המילה, הברה סוגרת, צליל פותח וצליל סוגר. למשל – המילה “בלון” מתחילה בהברה ba, ואם לדייק יותר בצליל b, ונגמרת בהברה on ובצליל n. לרוב הילדים ידעו לקשר בין האות המתאימה לצליל, למשל “בננה” – מתחילה באות בית. לילדים שמתקשים אפשר להדגיש את תחילת או סוף המילה ע”י בחירה בהגאים ממושכים כמו “שש, סס, ממ”. למשל במילים כמו “שולחן, נחש, סולם, כוס”.
פעילויות לשיפור המודעות הפונולוגית:
כדאי לוודא שהילד מכיר את אותיות הא”ב, כלומר יודע את שם האות וכיצד האות נראית. למשל, יכול להראות כששואלים אותו “איפה א’?”, וגם לשיים את שם האות כשרואה אותה. הכרות עם רצף הא”ב ושימוש בשיר האותיות עוזר להזכר בשמות של אותיות שעדיין לא מכירים. כדי להפנות את תשומת לב הילד לאותיות, אפשר לנסות לקרוא ביחד שלטים שרואים ברחוב, את הכיתוב על שקיות של חטיפים ומשקאות ולחפש אותיות מוכרות בעיתון או ספר.
זוהי היכולת לזכור ולחזור על רצף של צלילים, מילים או משפט. מדובר ביכולת חשובה לקראת כיתה א’, מכיוון שלומדים לקרוא לפי הברות, וכדי להבין את הכתוב הילדים אמורים לזכור רצף של הברות. ילדים בגיל גן חובה זוכרים בדרך כלל רצפים של 5-7 פריטים, בדומה למבוגרים. כשטווחי הזכרון השמיעתי קצרים מהמצופה לגיל, עלולים להופיע קשיים בביצוע הוראות ארוכות ומורכבות ובזכירת רצף של מילים וצלילים.
רעיונות לשיפור הזיכרון השמיעתי:
הבעה בכתב בבית הספר מבוססת על יכולת ההבעה בעל פה. כדאי להעשיר את היכולת המילולית של הילד: לספר ביחד סיפורים, להעשיר את אוצר המילים שלו, לדבר איתו על היום יום – מה שהיה, מה שעושים ומה שיהיה.
רעיונות לשיפור יכולת ההבעה:
לקראת כיתה א’ כדאי גם לוודא שהילד מפיק ברור את כל ההגאים בשפה, ושדיבורו מובן.
אם זיהיתם קושי באחד מהתחומים שצוינו, או שיבושי היגוי – כדאי לפנות לקלינאית תקשורת לביצוע אבחון מסודר, וטיפול במידת הצורך.
Remote treatment in the field of child development, which began as a constraint in Corona, has become a treatment standard – but experts are divided on its advantages and disadvantages.
גישות טיפוליות בפיזיותרפיה לילדים על הספקטרום האוטיסטי – מודלים ייחודיים בישראל
המאמר נועד להאיר ולהסביר – מה זה סדים וכיצד הם יכולים לעזור ולתמוך בטיפול בילד.