המפתח לאכילה מגוונת הוא יצירת יחסי האכלה תקינים. יחסי האכלה מתחילים עוד בשלב הינקות (ויש חוקרים הטוענים שכבר בהיריון), מתפתחים לכל אורך הילדות ומשפיעים על הרגלי האכילה שהילד יאמץ כבוגר. ישנה חלוקת אחריות חשובה ביותר בכל הנוגע להאכלת ילדים שעומדת בבסיס יחסי האכלה טובים [3].
ההורה אחראי לקביעת מסגרת הארוחות, לטיב המזון המוגש בבית ולמגוון המוגש בכל ארוחה. כדאי שההורה יבחר באוכל טרי, ביתי בעל ערכים תזונתיים שיעודדו גדילה תקינה של הילד. מזון כזה יכלול כמובן ירקות ופירות, קטניות, עוף ודגים טריים, ביצים, מוצרי חלב לא ממותקים, אגוזים ושקדים. ניתן כמובן לאפשר מדי פעם מזונות פחות בריאים כמו עוגות ועוגיות, אך כדאי שגם הם יהיו מעשי ידיכם. חשיפה למזונות אולטרא-מעובדים (כמו חטיפים או ממתקים קנויים ושתייה מתוקה) צריכה להיות מינימאלית עד כמה שניתן.
לעומת ההורה, הילד אחראי לבחור מה הוא רוצה לאכול מתוך המגוון המוגש וכמובן כמה הוא רוצה לאכול. ההורה יכול לתת משוב לאכילת הילד בצורה תיאורית ואינה שיפוטית. למשל: במקום להגיד לילד "אתה לא אוכל ירקות", אפשר להגיד "שמתי לב שהיום בחרת שלא לטעום מהעגבנייה". המשפט השני מתאר סיטואציה נקודתית שמתרחשת בכאן ועכשיו ומאפשר שינוי התנהגות מחר. לעומתו, המשפט הראשון הוא כוללני מדי ואינו נותן פתח לשינוי. בנוסף, חשוב להדגיש כי ההורה לא צריך לעודד את הילד לסיים את האוכל מהצלחת או לחילופין להגביל את הכמות.
מעבר לכלל מפתח זה ישנם כלים נוספים שיכולים לעזור ליצור יחסי האכלה טובים.
-
- דוגמא אישית- ההורה מהווה מודל לחיקוי בכל הנוגע לאכילה, בעיקר עבור ילדים קטנים. הורה בעל דפוסי אכילה טובים, שאוכל מגוון רב של מזונות מלמד את ילדיו לנהוג באותו אופן. להבדיל, לא ניתן לדרוש מילד לטעום מאכל חדש או להימנע ממאכל מסוים, במידה וההורה או ההורים אינם עושים זאת. לדוגמא, הורה שמחזיק בבית קוקה קולה לא יוכל לצפות מילדיו שלא ישתו ממנה. באופן דומה, בבית ללא ירקות ופירות לא נצפה שהילד יאכל מאכלים אלה.
- ארוחות משפחתיות- מחקרים מראים כי אכילת ארוחות משפחתיות קשורה בהרחבת כמות ואיכות המזון בקרב ילדים צעירים ואף בהקטנת התנהגויות מסכנות בקרב ילדים מתבגרים. ארוחה משפחתית מהווה מקור לשיח פתוח ושיתוף בני המשפחה בחייו האישיים של כל אחד [4]. בנוסף, בעת האכילה המשותפת הילד מחקרה את הוריו ומאפשרת לו לאמץ את דפוסי האכילה שלהם. בהנחה שהרגלי האכילה של ההורים טובים, הילד יאמץ דפוסים אלה. אם היום אתם לא אוכלים כלל ארוחות משותפות, התחילו בהדרגה. הוסיפו ארוחה משפחתית אחת בשבוע ולאט לאט הגדילו את התדירות.
- שתפו את הילדים בהכנת וגידול המזון- על אף הלכלוך והבלאגן חשוב מאד לשתף את הילדים בהכנת ותכנון הארוחה. כמובן שהשיתוף יעשה בהתאם לגיל הילד ויכולותיו המוטוריות. ילד קטן יכול לעזור בעריכת השולחן או ערבוב החומרים בקערה, בעוד שילד בוגר כבר יכול לקחת חלק בתכנון הארוחה, הכנת סלט ואולי אפילו הכנת חביתה או אפייה בתנור. הרבה פעמים ילדים רוצים לאכול את התוצרת שהם הכינו. הם מרגישים שזה פרי יצירתם וסקרנים לגבי התוצאה, ולכן שיתוף אקטיבי במטבח מגדיל את הסיכוי שיטעמו מאכלים חדשים. בנוסף, במידה ויש את המשאבים לכך, כדאי לגדל בבית תוצרת חקלאית לשימוש המשפחה כמו צמחי תבלין, עגבניות שרי, עצי הדר ועוד.
- מותר (ואף כדאי) לשחק עם אוכל- הרבה הורים מתקשים לתת לילד לאכול מלוכלך, נוטים לנקות אותם או מפצירים בהם לאכול "יפה". למעשה אכילה היא חוויה שמערבת מספר רב של חושים ובינהם חוש הריח, המישוש, הראייה וכמובן גם הטעם. כבר בשלב הטעימות והילדות המוקדמת חשוב לתת לילד לחוש את המזון, למרוח אותו ולהתלכלך, ולעודד אותו לאכול עצמאית, גם אם לא כל האוכל יגיע לפה. בשלבים מאוחרים יותר, משחקי דמיון עם אוכל (למשל לשים פסטה על האצבע ולדמיין שזו ציפור, או ליצור כריך מחייך מפרוסת לחם, ממרחים וירקות) יכולים לעודד את הילדים לאכול ובטח לפתח מיומנויות קוגניטיביות נוספות.
דבר נוסף, עבור ילד בררן שאינו מוכן לטעום מאכל מסוים, ניתן להציע לשחק עם אותו מאכל כשלב ביניים בטווח שבין הימנעות מוחלטת ואכילה. כמובן, שלכל משחק יש גבול, וההורים כן צריכים לתת מסגרת התנהגות המקובלת עליהם סביב השולחן, העניין הוא שהמסגרת יכולה להיות טיפה יותר משוחררת. משחק באוכל אינו אומר שמותר לזרוק אוכל על הרצפה בכוונה תחילה, לירוק או להפוך את הצלחת, אך כן מזמין התנסות עצמאית של הילד בעת האכילה.