בתהליך רכישת השפה והדיבור ועד גיל 2.5-3 שנים הילדים מפשטים את ההגייה וההפקה של המילים, ומדברים שונה ממבוגרים. הילדים משמיטים ומשבשים חלק מההגאים במילה, למשל "אכבת" במקום "רכבת" או "בה" במקום "בובה". אלו הם תהליכים טבעיים בהתפתחות התקינה של הדיבור שפוחתים בהדרגה. כך שעד גיל 2.5-3 שנים בערך הילדים ירכשו את כל ההברות במילה ויפיקו גם מילים ארוכות, כמו "היפופוטם".
במקביל, עם העלייה בגיל מתרחשת רכישה הדרגתית של ההגאים השונים לפי מורכבות הפקתם:
עד גיל 3 הילדים רוכשים את ההגאים: ב (b), פ (p), מ (m), נ (n), ועד גיל 4 את ההגאים: ד (d), ת (t), ר (r), ל (l), ק (k), ג (g), ו (v), ח.
עד גיל 6 הילדים רוכשים את ההגאים השורקים: ש (sh), ס (s), ז (z), צ (ts).
אלו הן הנורמות הממוצעות וכמובן שישנה שונות גדולה בין ילדים.
כאשר ישנה לקות בהיגוי היא עשויה להופיע כקושי בהפקת הצלילים במילה (לקות סמנטית), כך שהילדים אינם הוגים את כל צלילי המילה- לעיתים הילדים ישמיטו את ההגה ולעיתים יחליפו אותו בהגה אחר. לקות ההיגוי יכולה גם להופיע כקושי בהפקת מילה בעלת מבנה תקין, הילדים אינם מפיקים את כל ההברות במילים, הם ישמיטו הברות מסוימות ויהגו חלק מהמילה