רכיבה טיפולית כמסייעת לטיפול ב- ADHD והפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז (ADD  ו- ADHD ) מאובחנות יותר ויותר בקרב ילדים ונוער. כיום, בין 5%-10% מקרב הילדים מאובחנים כסובלים מהפרעות בתחום הקשב. הבקשה לאבחון מגיעה, על פי רב, מצד הגן או בית הספר. צוות ההוראה מבחין כי הילד מתקשה בביצוע מטלות לימודיות, מתקשה במטלות הדורשות ריכוז לאורך זמן או סינון הפרעות חיצוניות או מתקשה בהתארגנות לימודית וחברתית.
המשמעות המיידית מאחורי אמירה זו היא כי בשלב בו הילד מאובחן כבעל הפרעת קשב, הוא כבר סווג על ידי המוסד החינוכי כ"בעייתי" וכבר צבר עבר של כשלונות בתחומיים הלימודיים והחברתיים בגן ובבית הספר. ישנם מספר טיפולים המוצעים לבעלי הפרעות קשב: טיפולים תרופתיים (ריטלין או קונצרטה), וכן אימונים התנהגותיים וקוגניטיביים. החלק הארי של הטיפולים הללו בא לטפל ישירות ביכולות הקשב עצמן. טיפול נוסף, דוגמת רכיבה טיפולית, לוקח בחשבון לא רק את אימון הקשב אלא גם את הנזק ה"משני" שכבר נגרם לילד ברמה התנהגותית וחברתית.

 

כיצד תורמת הרכיבה הטיפולית לילדים בעלי הפרעות קשב?

ילדים בעלי הפרעות קשב סובלים מקשיי השתלבות חברתיים עקב שילוב בין קשיים בתחום הלימודי, אסוציאטיביות ואימפולסיביות יתר, קשיים בדחיית סיפוקים וקשיים בהתארגנות וקבלת החלטות נורמטיבית התנהגותית. קשיים אלו מתחילים תהליך אשר יכול להביא להדרדרות מהירה, 'כדור שלג' התופס תאוצה: כשל ראשוני מביא לירידה בדימוי העצמי אשר בתורה גורמת לתסכול ותגובות תסכול, זעם וחרדה וכשלים נוספים. כאשר הילד מגיע למצב בו הוא עובר אבחון, תחושת הדימוי העצמי שלו היא נמוכה, סף התסכול והזעם גבוהים והאמונה ביכולות העצמיות והשליטה העצמית נמוכה אף היא.
לסוסים ישנן תגובות עצמאיות, אשר מצד אחד נותנות משוב לילד על התנהגותו ומצד שני אינן שיפוטיות. רכיבה על סוסים מקנה לילד תחושת שליטה שכל כך חסרה בחיי היומיום שלו, ואפשרות לצבור חוויות של הצלחה ולא רק של כשלון ובכך ניתן להעלות את הבטחון העצמי של הילד.

המשוב המיידי אותו הילד חווה מהסוס מאפשר לו לתרגל דחיית סיפוקים והתארגנות בסביבה שאינה שיפוטית, בדומה לטיפולים ההתנהגותיים. רכיבה טיפולית בקבוצות קטנות מאפשרת לילד לתרגל התנהגויות חברתיות בסביבה תומכת.

רכיבה טיפולית אינה יכולה להוות תחליף לטיפולים הנורמטיביים, אולם היא בהחלט תומכת ומסייעת בטיפול בתופעות הנלוות של הפרעות הקשב ואף מסייעת בתירגול ואימון יכולות קשב מסויימות.

 

מה כדאי לבדוק לגבי רכיבה טיפולית?

קיימות חוות סוסים רבות המציעות פעילויות רכיבה טיפולית. לפני בחירת פעילות כזו או אחרת או אחרת יש לוודא מספר דברים:

  • החווה הינה חווה טיפולית מוכרת ויש לה ניסיון גם כחווה טיפולית.
  • המדריכים אשר מעבירים את הפעילות הינם מדריכים מוסמכים אשר עברו הכשרה מתאימה במוסד מוכר ומכובד, והינם בעלי 'ארגז כלים' המתאים להעביר קורסים לילדים בעלי הפרעות קשב.
  • לחווה יש ביטוח רפואי מתאים ותקף, המכסה תביעות רפואיות.
  • האם קופת החולים מכירה בפעילות הרכיבה? חלק מקופות החולים מכירות בפעילויות הרכיבה הטיפולית ונותנות החזר חלקי על השיעורים.

 

המאמר נכתב בסיוע האוניברסיטה הפתוחה, המציעה קורס רכיבה טיפולית להכשרת מדריכים בתחום.

 

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?