לעתים קרובות מאובחנים ילדינו כ"בעלי קשיים בתחום השליפה והשיום".
מהם אותם קשיים? במה הם מתבטאים? וכמובן, כיצד ניתן לטפל בהם? במאמר הבא, אנסה לענות בקצרה על השאלות הנ"ל, המטרידות הורים רבים, אשר ילדיהם עברו אבחון קלינאית תקשורת.
קושי בשליפה הינו קושי הבעתי, אשר לעתים מונע מהילד להביע באופן רציף וממוקד את רעיונותיו. כשמו הוא, קושי בשליפה עלול לגרום לקשיים בשליפת מילה מסוימת מהזיכרון וכך, עלול הילד לשלוף מילה במידת קרבה כלשהי למילת המטרה, למשל: במקום "תפוח" יאמר הילד "אגס", במקום "נמר" – "אריה". הדוגמאות הנ"ל מתארות קשיי שליפה סמנטיים, כלומר במקום מילת המטרה, יאמר הילד מילה אחרת מאותה קטגוריה. לעתים, קשיי השליפה הינם על רקע פונולוגי, כלומר, במקום מילת המטרה, ישלוף הילד מילה הדומה למילת המטרה בצלילים שלה, לדוגמא: במקום מילת המטרה "דחליל", יפיק הילד את המילה "חליל".
קשיים בשליפה ושיום פוגעים ביכולת הדובר להתבטא בבהירות ועלולים להתבטא גם בשימוש רב ב"מילות פקק", כגון "זה", "אה" וכדומה. בקרב ילדים רבים עם קשיי שליפה נצפה קושי רב יותר לשלוף פעלים מאשר שמות עצם, וכך במקום להשתמש בפעלים ספציפיים ומדויקים, ישתמשו הדוברים בפעלים כלליים,כגון "לשים" במקום "ללבוש".
בטיפול שפה יינתן חיזוק בתחום הידע הקטגוריאלי והפונולוגי על מנת להקל על הילד את שליפת המילים. כמו כן, יינתן דגש על שימוש בפעלים ומושגים ספציפיים במהלך הטיפול בקליניקה ובביתו של המטופל. הילד ילמד אסטרטגיות המסייעות להתמודדות עם קשיי השליפה. עם תרגול והדרכה מצד קלינאי התקשורת, ניתן לשפר את יכולת השליפה והשיום ובכך להקל על הילד לבטא את רעיונותיו ורצונותיו באופן שוטף ולכיד.
דוגמא לטיפול בבעיית שליפה על רקע סמנטי: במידה והמטופל מתקשה לשלוף מילים על רקע סמנטי, נעבוד על חיזוק הידע הקטגוריאלי שלו – נבחר קטגוריה שימושית ופשוטה, כגון "בגדים" ונלמד על פריטים שונים השייכים לקטגוריה זו, שימושם, תכונותיהן השונות וכדומה. המטופל ילמד את שמות הפריטים השונים וכן את השתייכותם לקטגורית העל. הרחבת הידע הקטגוריאלי תקל על הילד לשלוף את המילה הדרושה מה"מחסן" המתאים.