סולם התפתחות מוטורי- האם קיים? מה מטרתו? האם ניתן לדלג על שלב??

התערבות טיפולית מוקדמת נחשבת כיום כאופציה המועדפת להשגת תוצאות שיקום והתפתחות מיטביות. לצורך כך פיתחו ומפתחים חוקרים רבים סולמות הערכה. מטרתם של הסולמות היא לנסות ולאתר את אותם תינוקות ופעוטות עם קשיים הדורשים מעקב יותר צמוד או התחלת טיפול.

גב'
פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

התפתחות מוטורית אינה מנבא טוב כישורים אינטלקטואליים- על פעוט עם קושי מוטורי לא ניתן לומר מה ציון האינטליגנציה אותו יקבל בבגרתו.

בעבר נהגו לחשוב כי התינוק מתפתח באופן היררכי- ראשית שליטת ראש אחר כך הגו וכך הלאה. כיום נהוג להסתכל על ההתפתחות כמודל דינאמי. שלא כמודל היררכי שלבי. המודל הדינמי משקף התפתחות מעגלית ומקבילה של תחומים שונים : מוטורית, שפתית, קוגנטיבית ומשקף שוני בין חברות שונות ובין האנשים שונים באותה חברה.

בשנת 2006 פרסם ארגון הבריאות העולמי "חלונות" זמן בהם אמור התינוק להשיג שישה אבני דרך- ביניהם ישיבה ללא תמיכה (4-9 חודשים), זחילת ברכיים וידיים(5-13.5 חודשים), הליכה עם תמיכה(6-14 חודשים) והליכה ללא תמיכה(8-18 חודשים). תחילה שימשו הסולמות למטרתם- איתור תינוקות ופעוטות עם קשיים מוטוריים. (אשר מהווים 1-4% מהאוכלוסיה). אותם תינוקות מופנים להמשך בירור אצל אנשי מקצוע, כדוגמת רופאים ופיזיותרפיסטים מומחים לתחום התפתחות הילד, במטרה לבדוק האם מדובר בתינוק עם ליקויים הדורשים התערבות טיפולית מוקדמת או פשוט בתינוק שאינו נצמד לסטטיסטיקה.. לצערי נראה כי עם הזמן הפכו הסולמות עם אבני הדרך למטרה בפני עצמה.

ההשלכות של שימוש בהשגת אבן דרך כמטרה היא כניסה למערך טיפולי שלא לצורך. טיפול שלא לצורך יכול להזיק. הן מבחינת תפיסת המשפחה והחברה את הילד והשלכה- הקרנת תפיסה זו על הילד הגדל, דרך הוצאות כספיות- החל מהטיפול עצמו, הפסד שעות עבודה, נסיעה והפסד מיקוד הזמן הפנוי בבני המשפחה אחרים. ועד להתערבות ביכולת הלמידה העצמית של הפעוט, מיומות שאנו כל כך רוצים לשמר, התהליך הטבעי והנכון של חקירת תנועה והתנסות בה בדרכים שונות עד להתמקצעות ולשיפור, הופך לתרגול פסיבי והקניית הפתרונות על ידי מטפל.

מחקרים שבדקו ילדים עם ליקויי למידה מצאו שאחוז גבוה מהם לא זחלו באופן רסיפרוקלי- יד ורגל נגדית (לא צויין זחילת שש או גחון), ההסקה שילד שאינו זוחל כך הוא יהיה ילד עם ליקויים בתחום הלמידה היא שגויה. בדומה למשפטי ההגיון : אם כל העננים בשמיים, האם כל מה שבשמיים זה ענן? אם לילדים עם קשיים התפתחותיים הייתה התפתחות מוטורית איטית. האם לילד עם התפתחות מוטורית איטית יש קשיים התפתחותיים בעתיד? (לא בהכרח)

לסיכום ניתן לומר שטווח השגת מיומנויות מוטוריות אצל ילדים תקינים הוא רחב מאוד. ההסתכלות על "אבני הדרך" נועדה לשמש כחלק ממערך אבחונים ובדיקות שמטרתם איתור מוקדם של קשיים. אין לראות את אותם אבנים כסולם היררכי שאותו יש לעבור שלב שלב. כל הפעוטות עם ההתפתחות הטיפוסית רוכשים גלגול, זחילה, התיישבות והליכה . אך לא תמיד בסדר זה. ולפעמים בהתפתחות התקינה, כל המוסיף (טיפול) גורע…

(תשובות: קיים, כבדיקת סקר, בהחלט)

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?