ניידות ממונעת מתאימה לאוכלוסיות שונות. ישנם שלושה שלבים ברכישה של ניידות ממונעת:
- חקירתי (exploratory), בו הילד חוקר את השימוש בכיסא הממונע וזקוק לעזרה והשגחה צמודה
- תפעולי (operational), בו הילד מצליח לשלוט על הכיסא וזקוק לעזרה רק מידי פעם
- תפקודי (functional) , בו הילד משלב את הכיסא הממונע בחיי היומיום שלו ואינו זקוק להשגחה
בכל שלב הניידות הממונעת תורמת להתפתחותו של הילד. לכן חשוב לתת לכל ילד את ההזדמנות ללמוד את המיומנות, ולא לשלול אותה ממנו בגלל קשייו.
ניידות ממונעת מתאימה ומומלצת, במידת הצורך, כבר מגיל צעיר מאד, אפילו מגיל שנה או שנה וחצי. זאת כדי למנוע פאסיביות ולאפשר התנסויות בדומה לפעוטות המתפתחים באופן תקין. בגיל הזה לומדים ומתרגלים ניידות ממונעת במעונות יום וגנים שיקומיים ויש שגם ממשיכים ללמוד ולתרגל בבית. פרויקט "גו-בייבי גו" מאפשר לילדים בגיל הזה ניידות על מכונית משחק ממונעת. דרך הפרויקט ניתן לקבל מכונית משחק מותאמת בכדי לתת לפעוט או לילד הזדמנויות של תנועה עצמאית. כמו כן, ניתן להשאיל כיסא ממונע מותאם לצרכי הפעוט או הילד דרך בית החולים אלי"ן. כאמור, ההתנסות המוקדמת חשובה מאד כדי לאפשר התפתחות תואמת גיל.
ילדים המתהלכים או מסיעים כיסא גלגלים ידני בתוך בניין אך מתקשים להתנייד בחוץ או למרחקים ארוכים יכולים גם הם להרוויח משימוש בניידות ממונעת. ילדים אלו בדרך כלל רוכשים את המיומנות בקלות ולא צריכים תרגול ממושך. לפעמים יש צורך ללמוד ניידות בקהילה עם כיסא גלגלים ממונע, כדי להתגבר על האתגרים הרגילים של ניידות במרחב הציבורי (כגון חציית כביש) והאתגרים המיוחדים הנוספים (כגון ניידות בחנויות או בתחבורה הציבורית). ניידות ממונעת מאפשרת לילדים אלו עצמאות רבה יותר, השתתפות ביותר פעילות ויחסי חברות שווים יותר ולכן היא חשובה מאד. זאת אפילו אם השימוש בניידות הממונעת הוא חלקי והילדים ממשיכים להתהלך או לנוע בכיסא גלגלים ידני בתוך בניין.
ילדים הזקוקים לעזרה בניידות בכיסא גלגלים ידני, ואפילו ילדים עם מגבלה חמורה בתפקודי ידיים או מגבלה קוגניטיבית, גם הם יכולים להרוויח רבות מניידות ממונעת. בדרך כלל רצוי שתהיה התערבות אינטנסיבית בסביבות מותאמות ליכולת הילד ועם משוב על התהליך בהתאם למידע הקליני והמחקרי. חלק מהילדים יגיעו לעצמאות בניידות שתזמן להם אפשרויות להשתתפות והתפתחות. גם ילדים שצריכים השגחה או עזרה בניידות ממונעת (ילדים ברמה חקירתית ותפעולית) מקבלים הזדמנויות התפתחותיות חשובות דרך ניידות. ההתנסות בניידות בכוחות עצמם מקדמת התפתחות קוגניטיבית, חברתית והעצמה. עבור אוכלוסייה זאת יש אפשרות של לימוד מיומנויות ניידות ממונעת במסגרת טיפולים בריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה בבתי ספר לחינוך מיוחד. יש גם אפשרות של השאלה אישית של כיסא ממונע מותאם לצרכי הלימוד בתוכנית ההשאלה של בי"ח אלי"ן, המאפשרת תרגול מעבר לשעות טיפול .
ילד עם מגבלה בארבע הגפיים אשר גר בבית נגיש, ומגיע לעצמאות בניידות בכיסא גלגלים ממונע זכאי לקבל כיסא מותאם לצרכיו דרך משרד הבריאות. ההפניה לקבלת כיסא ממונע נעשית דרך הצוות הפרא-רפואי של בית הספר או דרך קופת החולים. לפרטים ראו את הקישור בסוף המאמר.