למה חשוב לעקוב אחרי התפתחות פגים לאורך זמן?

בשנים האחרונות, קיימת עליה במספר הלידות לפני המועד. תינוקות שנולדו לפני שבוע 36 נקראים פגים. פגים נולדים כשרוב מערכות הגוף שלהם לא לגמרי בשלות.
מערכת עצבים מרכזית לא בשלה, עשויה לגרום להפרעות התפתחותיות אצל ילדים בעתיד.
חשוב מאוד להפנות פגים למעקב התפתחותי קרוב לשחרור מהפגייה ולהמשיך את המעקב לאורך זמן.
הערכה התפתחותית עוזרת לזיהוי מוקדם של הפרעות התפתחותיות וטיפול בהתאם.

אלה קוזמינסקי
ד"ר אלה קוזמינסקי
מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מכון להתפתחות הילד נתניה, קופת חולים כללית ובית החולים שניידר.

תקציר

בשנים האחרונות קיימת עליה של הולדת פגים. פגים נולדים עם מערכת עצבים לא בשלה.

הם נמצאים בסיכון גבוה להפרעות התפתחותיות שונות, שעלולות  להופיע מיד לאחר הלידה וגם במהלך החיים.

המאמר נותן מידע על סיבות וגורמי סיכון להפרעות נוירו -התפתחותיות אצל פגים, מדגיש את חשיבות הזיהוי המוקדם והטיפול בהפרעות התפתחותיות של פגים.

אצל הורי הפגים עלולים להתפתח קשיים רגשיים, כמו חרדה, דיכאון לאחר הלידה. זיהוי וטיפול מוקדם של קשיים אלה אצל ההורים משפר את התפתחות הפגים ותפקוד ההורים.

מדוע עולה מספר הפגים באוכלוסייה?

בשנים האחרונות עלתה השכיחות של הריונות ולידות מרובות עוברים וגם לידות של פגים, בגלל שיפור ברפואת הפוריות ועליית גיל ההיריון. כיום נולדים יותר פגים, והרפואה המודרנית יודעת לשמר אותם ולהגביר את ההישרדות שלהם לאחר הלידה. 

מה שכיחות לידות פג?

בישראל אחת לכל עשר לידות היא לידת פג. מדובר ב14.000 לידות פג מידי שנה.

מה שונה במערכת העצבים של פגים?

מכיוון שפגים נולדים לפני שבוע 36, הם מפסידים את הזמן של הבשלת מערכת העצבים שנעשית בדרך כלל ברחם. עקב כך הם נולדים עם מוח לא בשל וזאת הסיבה העיקרית לסיבוכים נוירולוגיים שונים.

בשליש אחרון של ההריון נפח המוח גדל פי 4-5  . בזמן זה מתפתח גם החומר הלבן במוח (סיבים שמעבירים מידע בין התאים)  וגם החומר האפור במוח  ( תאים שנקראים נוירונים). ולכן אצל פגים המוח קטן יותר, החומר הלבן לא בשל, כלי הדם רגישים מאוד ועלולים להתפתח דימומים במערכת העצבים.

הסיבוכים הנוירולוגים של פגים לאחר הלידה

לאחר הלידה פגים יכולים לסבול מסיבוכים נוירולוגים כמו דימומים בחדרי המוח, הפרעה ברקמת חומר לבן, וכתוצאה מכך מפרכוסים או זיהומים במערכת העצבים.

סיבוכים אלה קיימים בשכיחות גבוהה במיוחד אצל פגים קטנים מאוד, שנולדו עם משקל נמוך מ 1500   גרם או שנולדו בשבועות מוקדמים מאוד (לפני שבוע 34 של ההריון).

אצל פגים שנולדו בשבועות מאוחרים יותר, הסיכון להתפתחות סיבוכים האלו נמוך יותר.

בדרך כלל פגים עם סיבוכים נוירולוגיים ישהו בטיפול נמרץ פגים.

פגים שסבלו מסיבוכים נוירולוגיים קשים הינם בסיכון להפרעות התפתחותיות -נוירולוגיות גם לאורך החיים.

סיבוכים נוירו-התפתחותיים וקשיי התפתחות

כמחצית מהפגים סובלים מסיבוכים נוירו-התפתחותיים שונים. מצד שני, כמחצית מהפגים מתפתחים בהתאם לגיל, כמו ילדים שנולדו במועד! 

אצל 10 – 15 אחוז מהפגים מאבחנים שיתוק מוחין או הפרעה ברצף האוטיסטי, או אפילפסיה. 

3-4 אחוז מהפגים סובלים מהפרעת ראייה או  שמיעה.

יש לדעת כי גם פגים שלא עברו סיבוכים נוירולוגים לאחר הלידה עשויים לסבול מבעיות התפתחותיות שונות, אך קלות יותר. למשל: קשיים מוטוריים, מסורבלות, קשיי שפה, קשי למידה, קשיי קשב וריכוז וקושי בוויסות חושי. פגים נמצאים גם בסיכון להתפתחות קשיים רגשיים, חברתיים והפרעות ההתנהגות.

השלכות של הפגות אפשר לראות גם בחיים המבוגרים. מספר מחקרים הראו רמות נמוכות יותר של הישגים אקדמיים, חיים עצמאיים, הכנסה חודשית, והעסקה קבועה, בקרב מבוגרים שהיו בעברים פגים לעומת שאנשים שנולדו במועד. לעומת זאת, מחקרים אחרים מראים שלמרות הסיכון לקשיים נוירו-התפתחותיים, מבוגרים שהיו פגים מתגברים על קשיים אלו והופכים למבוגרים פונקציונאליים ביחס דומה למבוגרים אחרים. 

איך אפשר למנוע סיבוכים נירו-התפתחותיים?

המניעה ראשונה והכי חשובה היא מאמץ להגיע ללידה בתום הריון מלא.

בישראל קיים מעקב צמוד לנשים בהריון. מעקב הריון נותן מענה מותאם לאישה, עוזר למנוע סיבוכים וגם לידות מוקדמות. חשוב מאוד להתחיל מעקב רפואי בשלבים מוקדמים של ההיריון ולהקפיד לבצע את המלצות רופא.

בהריונות בסיכון ללידה מוקדמת האישה נמצאת במעקב ונדרש ביצוע של בדיקות ולפעמים טיפולים שונים.

(לדוגמה טיפול בסטרואידים שעוזר להבשלת ריאות של העובר ולמניעת דימומים מוחיים).

מניעה שניה -טיפול נכון לאחר הלידה.

במידה ונולד תינוק פג, טיפול נכון ביחידה לטיפול בפג עוזר למניעת סיבוכים מיידים לאחר הלידה. שמירה על טמפרטורה מתאימה, טכניקות של הנשמה, פעולות רפואיות מיוחדות השומרות על המוח ותרופות המונעות דימומים ופרכוסים, שמירה על מערכת הגוף השונות (מערכת הלב, העיכול, הנשימה, הכליות וכדומה)

האם הורים יכולים לעזור להתפתחות המוח של הפג?

המוח האנושי זקוק לשם התפתחותו כל הזמן לגירוים שונים כמו : גירויים ויזואליים, שמיעתיים, טקטיליים (= תחושתיים). יש לתת את הגירויים האלו  בכמות ועוצמה מותאמים. הפגים הקטנים לא מסוגלים לשלוט על חום גופם ולכן נמצאים באינקובטורים סגורים ולא חשופים לקולות של בני האדם. בנוסף הם מקבלים הרבה טיפולים כואבים, חשופים לאור חזק, לרעש של מכשירים במחלקות טיפול נמרץ. במקביל הם  פחות חשופים לפנים של הוריהם, לקולות ההורים או למגע שלהם. כל אלו חשובים  מאוד להתפתחות קוגניטיבית וגם להתפתחות רגשית.

במחלקה משתדלים לשמור על אור יום והחשכה בלילה, איחוד כל הבדיקות הכואבות לטווחי זמן קצרים, שימוש בסוכר למניעת תחושת כאב וכדומה.

להורים תפקיד חשוב מאד כבר בתחילת החיים. מחקרים רבים מדווחים שמגע צמוד (עור לעור), הקשבה לקול ההורה, ראיה קרובה פנים מול פנים של ההורה חשובה מאוד להתפתחות הפגים.

במחלקות רבות לטיפול בפג בארץ נהוגה שיטת "קנגורו" המאפשרת מגע ישיר בין עור התינוק לעור ההורה. הדבר מסייע לפתח את האינטראקציה הישירה בין ההורה לתינוק, תורם לבנית קשר עתידי ומונע גם  קשיים רגשיים אצל הורים.

סיבוכים רגשיים אצל הורי הפגים

לידה פג היא אירוע טראומטי לא רק לתינוקות, אלא גם להורים ובעצם לכל המשפחה. ידוע שגם הורים של פגים סובלים לעתים קרובות  מקשיים רגשיים, כמו חרדה או דיכאון לאחר הלידה. הפרעות רגשיות אלו, עלולות להפריע לטיפול נכון בילד, להפרעה בתפקוד ההורים או אפילו לגרום בעתיד לקושי ביצירת קשר טוב בין ההורה לילד. כמו כן הם עלולים להוביל לקשיים התפתחותיים של הילדים.

חשוב מאוד לזהות סימנים של קשיים רגשיים אצל ההורים לאחר הלידה ולהפנות אותם לטיפול נכון.

הנחיות מדינת ישראל למעקב אחר פגים

משרד הבריאות של מדינת  ישראל מבין את חשיבות מניעת סיבוכי הפגות על כל הצדדים המורכבים שבעניין. לפי הנחיות משרד הבריאות כל פג שנולד לפני שבוע  להריון 32 ו/או במשקל לידה נמוך מ-1500 גרם או שקיבל הגדרה של  "פג מורכב" ע"י נאונטולוג, זקוק לטיפול ומעקב התפתחותי כחודש לאחר שחרור מהפגייה.

תינוק שנולד החל משבוע 32 ועד שבוע 36 להריון ובמשקל לידה של מעל 1500 גרם זקוק למעקב התפתחותי תוך 3 חודשים לאחר השחרור.

המעקב כולל : מעקב של רופא התפתחותי, פיזיותרפיה , דיאטנית ועובדת סוציאלית. העבודה הרב צוותית חשובה לזיהוי מוקדם של הפרעות התפתחותיות וטיפול נכון בהתאם לקשיים.

מרפאות מעקב פגים נמצאים בדרך כללי בבית החולים וכך קיימת עקביות במעקב לאחר שחרור מפגיה ובקהילה.

 

מרפאת הפגים בה אני עובדת, בקופת חולים כללית, היא מרפאה רב צוותית. במרפאה זו הפג ומשפחתו נמצאים במעקב גם לאחר גיל שנתיים, המרפאה מציעה שירותים של הערכות וטיפול  רב תחומי בכל הקשיים: רגשי, תזונתי, תנועתי, שפתי וסוציאלי. אנו מאמינים שהמענה הרב תחומי תחת קורות גג אחת בקהילה הוא המודל הנכון לתת מענה  לצרכי הפג ומשפחתו.

סיכום

לנוכח העלייה בשכיחות לידות הפגים ושיפור היכולת להתמודד עם הסיבוכים הקשורים בפגות, קיימת חשיבות גדולה למעקב רב צוותי והתמודדות עם הקשיים והאתגרים שהפגות מעמידה בפנינו, תוך מתן סיוע לפג ולמשפחתו לאורך השנים.  

מילון מונחים

פג –תינוק שנולד לפני שבוע 36 להריון

אפילפסיה –מחלה שגורמת להתקפים פרכוסים במוח.

חומר לבן –מרכיב חיוני במערכת העצבים, הקשור להולכה יעילה של גירויים עצביים במוח. 

חומר אפור – התאים=הנוירונים המרכיבים את מבני המוח 

נאונטולוג -רופא מומחה בטיפול בילוד ופג.

Reference

  • 1.

    חוזר מנהל הרופאה ,משרד הבירות מס 20/2016,15.11.2016

     

  • 2.

    Long term impact of pretem birh.Neurodevelopmental and Physical health outcomes.Clin Perinatology 44(2017).

     

  • 3.

    Do healthy preterm children need neurophysiological follow-up?

    Preschool outcomes compared with term peers.Developmental medicine and child neurology 2010.

  • 4.

    Neurodevelopmental follow –up od pretem infants.What is new? McGowan,Vohr.Pediatric Clin N Am 66(2019).

  • 5.

    Biological and social influences on the neurodevelopmental outcomes of preterm infats.A.C.Burnett.Cli Perinatology 45(2018).

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?