מוכנות שפתית לכיתה א'

דנה סמילין
גב' דנה סמילין
קלינאית תקשורת לילדים

ילדים גדלים ומתפתחים במהירות עצומה, ולפני ששמים לב – הם כבר לומדים בגן חובה או בחטיבה הצעירה ואוטוטו יעלו לכיתה א'. כדי שהמעבר מהגן לבית הספר יעבור בצורה מוצלחת וקלה, על הילד להיות מוכן לכך מכמה בחינות. בין היתר, נדרשת בשלות רגשית, יכולות מוטוריות – מוטוריקה גסה ועדינה, יכולות קשב וריכוז, ויכולות שפתיות.

בכתבה זו אתייחס למוכנות השפתית – היכולות השפתיות הנדרשות לצורך רכישת הקריאה והכתיבה, וכיצד ניתן לחזק יכולות אלו במהלך פעילויות היום יום.

1. מודעות פונולוגית – כדי ללמוד לקרוא ולכתוב קודם כל צריך להבין שצליל ששומעים בשפה מייצג סימן כתוב (גרפמה או אות). בגיל גן חובה ולקראת כיתה א', ילדים אמורים לדעת לפרק מילים ששומעים להברות ולצלילים, לזהות הברה שפותחת את המילה, הברה סוגרת, צליל פותח וצליל סוגר. למשל – המילה "בלון" מתחילה בהברה ba, ואם לדייק יותר בצליל b, ונגמרת בהברה on ובצליל n. לרוב הילדים ידעו לקשר בין האות המתאימה לצליל, למשל "בננה" – מתחילה באות בית. לילדים שמתקשים אפשר להדגיש את תחילת או סוף המילה ע"י בחירה בהגאים ממושכים כמו "שש, סס, ממ". למשל במילים כמו "שולחן, נחש, סולם, כוס".

 

פעילויות לשיפור המודעות הפונולוגית:

– להכין משחק זכרון שבו צריך למצוא מילים שמתחילות באותה ההברה/צליל (למשל בלון – בית, פיצה – פיל).
– לזרוק כדור כשבכל מסירה אומרים מילה שמתחילה בהברה מסויימת. למשל – מה מתחיל ב mi? – מי.. טה, מ.. קלחת.
– להמציא חידות כששאר בני המשפחה מנחשים. למשל "אני חושב על פרי שמתחיל ב ta", "משהו שצומח ומתחיל ב ."pe
– לתרגל עם הילדים כתיבה לפי צלילי המילה ששומעים. למשל: "בוא נחשוב איך נכתוב חלב, מה שומעים בהתחלה? איזו אות מתחילה בצליל הזה?".

2. ידע אותיות – כדאי לוודא שהילד מכיר את אותיות הא"ב, כלומר יודע את שם האות וכיצד האות נראית. למשל, יכול להראות כששואלים אותו "איפה א'?", וגם לשיים את שם האות כשרואה אותה. הכרות עם רצף הא"ב ושימוש בשיר האותיות עוזר להזכר בשמות של אותיות שעדיין לא מכירים. כדי להפנות את תשומת לב הילד לאותיות, אפשר לנסות לקרוא ביחד שלטים שרואים ברחוב, את הכיתוב על שקיות של חטיפים ומשקאות ולחפש אותיות מוכרות בעיתון או ספר.

3. זכרון שמיעתי – זוהי היכולת לזכור ולחזור על רצף של צלילים, מילים או משפט. מדובר ביכולת חשובה לקראת כיתה א', מכיוון שלומדים לקרוא לפי הברות, וכדי להבין את הכתוב הילדים אמורים לזכור רצף של הברות. ילדים בגיל גן חובה זוכרים בדרך כלל רצפים של 5-7 פריטים, בדומה למבוגרים. כשטווחי הזכרון השמיעתי קצרים מהמצופה לגיל, עלולים להופיע קשיים בביצוע הוראות ארוכות ומורכבות ובזכירת רצף של מילים וצלילים.

 

רעיונות לשיפור הזיכרון השמיעתי:

– בדרך לסופר או למכולת תשתפו את הילד בקניות ותבקשו ממנו לזכור כמה פריטים שאתם מתכננים לקנות. שינון זאת דרך יעילה לזכור ולהרחיב את מספר המילים שהילד מסוגל לזכור. לכן, בדרך לסופר תחזרו מספר פעמים על חלק מרשימת הקניות – “תזכיר לי שאנחנו צריכים לקנות חלב, לחם ועוגה”. “מה חסר לנו?” "חלב, לחם, עוגה". “אתה זוכר מה נקנה? חלב, לחם, עוגה". בהדרגה אפשר להגדיל את מספר המילים שמבקשים לזכור.
– המלך אמר: במשחק "המלך אמר", שבו צריך לבצע הוראות, כדאי לתת לילד לבצע הוראות ארוכות. למשל, "המלך אמר לקפוץ על רגל אחת ואחר כך למחוא כפיים", "המלך אמר לקפוץ לתוך החישוק האדום ואז לסובב אותו".

4. יכולת הבעה מילולית – הבעה בכתב בבית הספר מבוססת על יכולת ההבעה בעל פה. כדאי להעשיר את היכולת המילולית של הילד: לספר ביחד סיפורים, להעשיר את אוצר המילים שלו, לדבר איתו על היום יום – מה שהיה, מה שעושים ומה שיהיה.

רעיונות לשיפור יכולת ההבעה:

– קריאת ספרים – כדאי לקרוא כמה שיותר, קריאת ספרים מחזקת את הקשר עם הילד, מעשירה את אוצר המילים שלו, משפרת את החשיבה הרגשית ועוד. תוך כדי ההקראה אפשר לדבר עם הילד על מה הוא חושב שיקרה, או למה לדעתו משהו קרה. ואחרי שכבר מכיר את הספר – לתת לו לספר בעצמו לפי התמונות.
– משחקי חידות – כל משתתף ממציא חידה והשאר מנחשים. בניגוד לחידות בסעיף 1, כאן כדאי לתאר בכמה שיותר פרטים – אני חושבת על כלי נגינה שיש לו מיתרים, כלי תחבורה עם כנפיים וכסאות שטסים איתו לחו"ל וכדומה.
– לשתף את הילד בהכנת מאכלים יום יומיים תוך כדי תיאור מילולי של מה שעושים בכל שלב. כשיכיר את הרצף אפשר לשאול ולהכין לפי ההוראות שלו – "איך נכין שוקו? איך הכנו חביתה?"

לקראת כיתה א' כדאי גם לוודא שהילד מפיק ברור את כל ההגאים בשפה, ושדיבורו מובן.
אם זיהיתם קושי באחד מהתחומים שצוינו, או שיבושי היגוי – כדאי לפנות לקלינאית תקשורת לביצוע אבחון מסודר, וטיפול במידת הצורך.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?