תסמונת מוות בעריסה

תסמונת מוות בעריסה הינה תמותה של תינוקות שלא ממקור ידוע ומתרחש בעיקר בשנה הראשונה ו- 99% ב- 6 חודשים הראשונים לחיים. מה כדאי לדעת וממה להיזהר? מה כדאי ליידע בו את ההורים, הנה מגוון תשובות ממחקרים רבים של העשרים שנים האחרונות.

שי מרקו
ד"ר שי מרקו
ד"ר שי מרקו. מומחה בנוירולוגיה ילדים התפתחות הילד, ורופא שינה. מנהל מרפאת השינה הנוירולוגית התפתחותית לילדים המכון להתפתחות הילד ע"ש וינברג, מרכז רפואי שיבא תל השומר.

הורדת הסיכון

חוסר תשובות הוא חלק ממה שעושה את תסמונת מוות בעריסה, או Sudden Infant Death Syndrome , (SIDS), כה מפחידה. SIDS, היא גורם התמותה הראשון בתינוקות בגילאים 1 חודש עד 1 שנה ומדווחת כגורם לתמותה של 250,000 ילדים כל שנה בארה"ב. היא נשארה עדיין לא צפוייה, למרות שנים של מחקר.

למרות הכל, הסיכון ל- SIDS ניתן להורדה. ראשית והכי חשוב, ילדים מתחת לגיל שנה , אמורים להיות מושכבים על המזרן על הגב ולעולם לא עם הפנים מטה למזרון.

חיפוש אחר תשובות

כפי שהשם רומז SIDS הינו המוות הלא צפוי לא מוכר ולא מובן בילודים עד גיל שנה. זהו נתון מזעזע, בעיקר לאור העובדה שמוות כזה יכול לפגוע בכל משפחה בכל מקום וללא אזהרה, ולרוב בתינוקות שמדווחים כבריאים בדרך כלל. רוב התמותות מ SIDS- קשורות בשינה ולכן בעברית היא נקראת תסמונת המוות בעריסה. תינוקות שנפטרו ממוות כזה לא הראו סמני מצוקה מקדימים.

בעוד שרוב המצבים המחלתיים והמחלות מיוצגים עם סימן או סימפטום מסוים, SIDS מאובחנת לרוב לאחר המוות ולאחר שלילית כל הגורמים האפשריים לתמותת התינוק ובדיקת היסטוריה רפואית, סביבת השינה ונתיחה שלאחר המוות.

כאשר חושבים אילו תינוקות יכולים להיות בסיכון גבוה יותר לתסמונת מוות בעריסה, אין גורם סיכון אחד ויחיד העומד מול כל האחרים שיהווה הגורם הראשי לתמותה. לעומת זאת, מגוון של גורמי סיכון יכולים להוות שילוב קטלני.

רוב התמותות מSIDS- מתרחשות בגילאים 2 עד 4 חודשים ובעיקר בחורף לעומת הקיץ. בתינוקות מהגזע הלבן ( Caucasian) יש סיכוי נמוך לעומת תינוקות ממוצאים אחרים. יותר בנים מאשר בנות יפלו חלל ל SIDS.

גורמי סיכון נוספים:

עישון, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים במהלך ההיריון.
מיעוט או חוסר של מעקב הריוני מסודר.
פגות ותינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך.
אמהות צעירות מגיל 20.
הפרש של פחות משנה בין הלידות.
חשיפה של התינוק לעישון לאחר הלידה.
חימום יתר של התינוק מלבוש עודף או שמיכה עבה מדי.
שינה על הבטן.

שינה על הבטן:

גורם הסיכון הגדול מכולם, הוא שינה על הבטן. מספר רב של מחקרים מצאו קיום רב של SIDS בתינוקות שהושכבו על בטנם לישון, לעומת אלו שהושכבו על הגב בהירדמות. היו מחקרים שצידדו בלחץ רב על הלסת התחתונה ובדרך זו, היצרות של דרכי האוויר וסיכון נשימתי.

תאוריה אחרת טוענת כי שינה על הבטן יכולה להביא את התינוק ל"נשימה חוזרת" של האוויר אותו נשף ובעצם מעלה את הכמות של פחמן דו חמצני באזור הפנים וחימצון ירוד לתינוק עד כדי חנק. מצב זה, לדעת החוקרים, קורה יותר בעיקר עם מזרן רך, יותר מדי שמיכות וכיסויים, צעצועי פרווה, או המצאות של כרית לידו. במצב זה, המצע הרך של המזרן יכול להוות מקום ל"כיס" של האוויר הרע/הננשף הגורם לחוסר של מספיק חמצן.

יש מחקרים שמצאו שינויים וחוסר תקינות ב Arcuate Nucleus בגזע המח. זהו החלק שעוזר בשליטה על נשימה והתעוררות בשמן שינה. אם התינוק חשוף לאוויר לא מחומצן מספיק, המח באיזור זה אמור לתת הוראת הזהרה ולגרום לתינוק להתעורר ולבכות ( להתחמצן). בעייה בתפקוד של הגרעין הזה או בנוירוטרנסמיטר ים הפועלים בו ( כגון סרוטונין) יכולים להביא התינוק למצב של חוסר תגובה לא רצונית לתת חימצון.

Back To Sleep שינה על הגב

הממצא המפתיע ששינה על הגב בתינוקות מורידה את הסיכון למוות בעריסה באחוזים רבים, הביאה את האגודה האמריקאית לרפואת ילדים כבר לפני 20 שנים ב 1992, ובעקבותיה את כל השאר למהלך פרסומי חינוכי ללמד ולהורות על שינה על הגב לכל התינוקות הקטנים מגיל שנה. מאז המלצה זו הירידה הייתה של יותר מ50%. עדיין SIDS נשארה גורם תמותה מוביל ולכן כנראה שזה לא הכל.

הורים רבים פוחדים מהאפשרות שהתינוק המושכב על ביטנו ייחנק מעליה של מזון ( רפלוקס) בזמן השינה. חשוב לציין שעדיין, אין סיכון מוגבר יותר לכך בתינוקות בריאים. בתינוקות עם מחלת רפלוקס קיבתי ושטי (GERD) או באלה עם מבנה לא תקין של מערכת הנשימה העליונה ומבנה פנים, קשיים היפו טוניים, או מחלות שרירים, מומלץ דווקא שינה על הבטן (חשוב לכל ילד כזה שהוריו יוועצו טוב טוב עם רופא הילדים שלו).

השכבה על הצד כמצב ביניים, איננה רעיון טוב ואיננה עוד מומלצת בשל האפשרות של היפוך התינוק על ביטנו.

יש הורים שיהיו מוטרדים ממבנה הגולגולת והשטחת העורף או צד אחד שלה ( פלאגיוצפאלי) ואכן מאז החל הקמפיין של השכבה על הגב בשינה, אכן יש יותר ילדים עם גולגולת שטוחה מאחור, אבל ניתן לטפל בכך עם שינוי תנוחות יותר פעמים ויותר "זמן בטן" במשך היום בזמן עירות כמובן.

כמובן שברגע שתינוקות יודעים להתהפך מבטן לגב (4 חודשים ) וגב לבטן (6 חודשים) הם יבחרו לבד את התנוחה וישנו אותה בעצמם. בנקודה זו ניתן לתת להם לבחור.

טיפים:

מעבר להשכבה על הגב מומלץ גם:
השכבה על מזרן קשיח ועדיף שיכול לאפשר אוורור של הפחמן הדו חמצני ושאיפה של אוויר מחומצן ללא בעייה ( בארץ ניתן למצוא את המזרן של עמינח שהוציאו לשוק לפני כשנתיים), לעולם לא על כרית, מזרן מים,שמיכת צמר פרוותית (sheep skin), כורסא, כסא, או כל משטח רך אחר.
חסנו הילדים שלכם בכל חיסון מומלץ. מחקרים הראו ירידה של 50% בסיכון ל- SIDS עם חיסונים בזמן.
וודאו כי ילדכם לא מתחמם יתר על המידה בלילה. שימרו על חום חדר של 21-23 מ"צ אשר מאפשרת לכם ההורים להסתובב עם שרוול קצר. יש מחקרים שטענו כי תינוקות המחוממים מידי יכולים להינס לשינה עמוקה יותר ולא להתעורר כשנדרש.
אל תעשנו, תשתו אלכוהול, או תשתמשו בסמים ואל תחשפו הילדים שלכם לעישון פאסיבי. תינוקות לאימהות שעישנו בהריון בסיכון פי 3 למוות בעריסה, לעומת תינוקות לאימהות שלא עישנו בהריון.
יש לבצע מעקב טרום לידתי מסודר וקבוע ובדיקות שגרתיות אצל רופא הילדים.
הנקה, אם ניתן, היא רצוייה מאוד ונמצאה גם שגורם מגן בפני מוות בעריסה. לא ברור מדוע, אך יש הגורסים כי הוא מגן מפני זיהומים היכולים לסכן את בריאות התינוק ולהעלות סיכוי ל SIDS.
תנו לתינוק לישון עם מוצץ המהווה גורם מגן נוסף נגד מוות בעריסה, אם הוא לא רוצה, אל תכריחו. אם לקח, נירדם ואתם מאושרים, אבל לאחר מכן המוצץ נפל, אין חובה להחזיר לו אותו לפה. אם האם מניקה, חכי עם המוצץ לפחות חודש כדי לבסס איכות הנקה טובה.
כאשר התינוק מובא למיטת ההורים להחתלה והנקה, יש להחזיר את התינוק למיטתו שלו. ועדיף להשאיר המיטה שלו עד גיל שנה, בחדר ההורים. שוב- גורם מגן למוות בעריסה.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?