מה היא גדילה? מה היא התפתחות? ומה הקשר ביניהם

גדילה הינה הפעולה בה הגוף גדל, צומח- מוסיף תאים, חיבורים בין תאים, עולה במשקל ובנפח. 

התפתחות היא תהליך של שינוי המתרחש לאורך זמן, נהוג להניח שתהליך התפתחותי מורכב משלבים המשמשים בסיס לשלב הבא והכיוון הוא מדבר פשוט לדבר יותר מורכב. 

גב'
פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

התפתחות הילד נהוגה להיחשב כיום תהליך דינמי של כלל המערכות ופחות כשלבים חד משמעיים המובילים דבר לדבר בסדר מסויים, אם כי  הכיוון  של מעבר מפשוט למורכב יכול להסביר גם את התהליך בו נדרש מהתינוק לשלוט בתנועות פשוטות של חלק אחד של גופו לפני ביסוס תנועות מורכבות של ניידות ודיבור.

מקובלת היום הגישה בה יש מקום משמעותי הן לסביבה שמסירה חסמים ומאפשרת תזונה בטחון וגירויים מתאימים לצד יכולות מולדות של התינוק לקיים בגופו את התנאים הביולוגיים והנוירולוגים שיאפשרו את התהליך

לגדילה משמעות גדולה בתהליך ההתפתחותי, גדילת המוח והחיבורים בין העצבים מתבטאת גם בגדילת היקף הראש ומכאן המעקב אחר גדילת היקף הראש כמדד לתקינות הגדילה התוך גופית,

כך גם העלייה בגובה ובמשקל מעידים על בריאות הגוף, תקינות מערכות שונות  ובניית מסת שריר שתביא בשעתה לשליטה טובה ביציבות ובתנועה.

 

עקומות גדילה 

עקומות גדילה  הן גרפים המשמשים אנשי מקצוע והורים בשנות הגדילה הראשונות של הילדים. הן מהוות את אחד המדדים החשובים להערכת מצב הבריאות והתזונה של הילד או הילדה. עקומות הגדילה מתארות את התפלגות המשקל, הגובה ומדד מסת הגוף אצל ילדים ובני נוער לפי מין וגיל, באמצעות קווי אחוזונים. לדוגמא:

עקומות גדילה, משרד הבריאה

 

במצבים מסוימים יש עקומות גדילה יעודיים כמו אצל פגים  או בתסמונות שונות שבהם ידוע מראש שהגדילה שונה מזו של האוכלוסייה הכללית.

מדידת ההתפתחות נעשית על ידי תצפיות, שאלונים והערכות סטנדרטיות- כאלו שהוכח שבודקים את מה שרוצים באמת לבדוק, אם יש שאלה על קצב ההתפתחות מומלץ לפנות לאיש מקצוע שעבר הכשרות מתאימות לביצוע הערכות מקובלות ובכך לצמצם אפשרות שיאובחן מצב שהוא בעצם חלק מההתפתחות הכללית הטיפוסית או יפוספס מצב שבו הייתם כהורים רוצים להתערב ולתמוך. 

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?