כאב ושיתוק מוחי- אולי אפשר אחרת?

כאבים אצל ילדים עם שיתוק מוחי אינם הכרחיים

 

אפרת רוזנברג-בירנבאום
גב' אפרת רוזנברג-בירנבאום
פיזיותרפיסטית משנת 2004, סטודנטית לתואר שני בפיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון, מטפלת בתחום שיקום והתפתחות הילד בגן מש"י בירושלים, ובאזור מודיעין.

תקציר:

ילדים עם שיתוק מוחי סובלים מכאבים בשכיחות גבוהה יותר מילדים ללא שיתוק מוחי, הגורמים לכאבים יכולים לנבוע ממקורות שונים, ולעיתים יש קושי לאתר אותם ולאבחן את מקורם. ישנה חשיבות משמעותית בהתייחסות לכאב ובטיפול בו על מנת לאפשר איכות חיים טובה יותר לילדים אלו.

 

כאב הוא סובייקטיבי

כאב הוא חוויה אישית שאינו ניתן למדידה על ידי כלי חיצוני. כאב יכול להחוות בצורה שונה אצל אנשים שונים. ישנם גורמים רבים המשפיעים על הכאב, ביניהם מצב רגשי כגון חרדה, עייפות, ועוד. גם בכיוון ההפוך- כאב משפיע על איכות החיים של האדם, על מצבו הרגשי, על שנתו ועל תפקודו היומיומי. הדרך היחידה "למדוד" כאב היא על ידי דיווח עצמי של האדם הכאוב. אך מה נעשה במקרים בהם לאדם אין יכולות תקשורתיות מילוליות? 

ילדים עם שיתוק מוחי חווים יותר כאב

ידוע כיום כי אוכלוסיית הילדים והמבוגרים בעלי השיתוק המוחי סובלים מכאבים כרוניים ואקוטיים בשכיחות רבה יותר ממקביליהם באוכלוסייה שאינה לוקה בשיתוק מוחי. כמו כן נמצא כי ככל שרמת התפקוד נמוכה יותר כך שכיחות הכאבים גבוהה יותר, וכן ששכיחות הכאב עולה עם הגיל. הגורמים לכאבים אצל ילדים עם שיתוק מוחי יכולים לנבוע מלקויות מבניות-אורתופדיות למשל פריקת ירך, עקמת וכו', מדלקות מקומיות בגלל מאמץ יתר, מקשיים במערכת העיכול כמו עצירויות, מאביזרי עזר כגון סדים ומכשירים אחרים, ואף כתוצאה מטיפולים פרא-רפואיים. הכאב כאמור משפיע על איכות החיים ועל תפקודי היומיום, אך במקרה של שיתוק מוחי ההשפעה יכולה להיות קשה יותר- כאב עלול להגביר את המתח השרירי, להפחית תנועה במקרים שהתנועה כבר מופחתת מיסודה, ולהקשות על הטיפול בילד. פעמים רבות אנו כמטפלים נתקלים בקושי בהבנת הילד וביכולתו לדווח לנו על כאב בגלל קשיי תקשורת או הבנה.

איך נוכל כמטפלים לעזור במניעה ובטיפול בכאב

ישנה חשיבות גדולה באיתור כאב ובהתייחסות אליו אצל ילדים עם שיתוק מוחי על מנת לסייע להמשך הטיפול ולמניעת נזקים. לעיתים הכאב הוא בלתי נמנע בעת הטיפול- מתיחת שריר כמו גם פעילות מאומצת של שריר יכולות לגרום לתחושה לא נעימה ואף לכאב. הסבר ושיחה במהלך הטיפול יכולים להפחית את החרדה ובה בעת גם את הכאב, גם במקרים בהם נראה לנו שהדיבור המילולי אינו מובן לשומע, טון הדיבור ומבע הפנים יכולים להיות גורם מרגיע. 

חשוב להתבונן בפניו של הילד בזמן הטיפול, לשים לב להבעות פניו, כיווץ שרירים או תנועות שיכולות לסמן על כאב.

חשוב לאבחן את מקור הכאב על מנת להפנות לגורם מטפל מתאים. יש להסיר את המכשור ולהסתכל על עורו של הילד על מנת לבדוק האם קיים לחץ שגורם לכאב, האם קיימת נפיחות חום או אודם מקומי במקום הכאב, יש לשים לב האם מדובר בכאב "חדש" במיקומו או בעוצמתו.

תקשורת בין הצוות הרב מקצועי- רופאים, מטפלים חינוכיים, מטפלים רגשיים ופרא-רפואיים וכמובן ההורים, חשובה מאוד למניעת וטיפול בכאבים.

פעילות גופנית, על פי היכולת, וכמובן שאינה מלווה בכאב, יכולה לסייע במניעת לקויות מבניות, בחיזוק השרירים, בפעילות מערכת העיכול ובשחרור חומרים בגוף הגורמים בין השאר להעלאת מצב הרוח, וכן להעלאת הביטחון העצמי, כל אלו יכולים לעזור במניעה ושיפור של כאב.

טיפ מסכם: כאבים אצל ילדים עם שיתוק מוחי אינם עובדה שיש לקבל אותה כמובנת מאליה, תשומת לב וערנות יכולים להפחית את הכאב ואף למנוע אותו ובכך לאפשר לילדים איכות חיים גבוהה יותר.

 

מילון מונחים:

שיתוק מוחי- פגיעה קבועה במערכת העצבים המרכזית שהתרחשה במוח המתפתח בתקופה העוברית או בגיל הינקות. 

מתח שרירי- המצב הבסיסי של השריר בזמן מנוחה, אצל ילדים ואנשים עם שיתוק מוחי קיים פעמים רבות מתח שרירי גבוה בחלק משרירי הגפיים שמקשה על פעילו תקינה של השריר.

פריקת ירך- מצב בו מפרק הירך יוצא ממקומו בעצם האגן, מצב שכיח אצל ילדים ואנשים עם שיתוק מוחי.

עקמת- לקות מבנית בעמוד השדרה שגורמת להיות להיות במנח "עקום", עלולה לגרום לקשיים בתפקודי היומיום, לקשיי נשימה ולכאבים.

 

מקורות:

  • 1.

    Orlin, M. N., & Schreiber, J. (2017). Campbell's physical therapy for children. Elsevier, chapter 19.

  • 2.

    Christensen, R., MacIntosh, A., Switzer, L., & Fehlings, D. (2017). Change in pain status in children with cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology59(4), 374-379.

  • 3.

    VAN DER SLOT, W. M., Nieuwenhuijsen, C., VAN DEN BERG‐EMONS, R. J., BERGEN, M. P., HILBERINK, S. R., STAM, H. J., & ROEBROECK, M. E. (2012). Chronic pain, fatigue, and depressive symptoms in adults with spastic bilateral cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology54(9), 836-842.

  • 4.

    Waltersson, L., & Rodby-Bousquet, E. (2017). Physical activity in adolescents and young adults with cerebral palsy. BioMed research international2017.‏‏‏‏

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?