טיפים להעשרת השפה בבית

הורים יקרים,
מיומנויות התקשורת והשפה של ילדכם עם הסביבה הינן הכרחיות ובעלות השפעה על עתידו, השתלבותו בחברה והצלחתו בתחום האקדמי ובתחומים רבים אחרים. בידיכם האפשרות להעניק לילדכם מתנה יקרת ערך, להקנות לו מיומנויות וכישורי שיח ושפה שיאפשרו לו להביע את עצמו ולתקשר עם סביבתו. במאמר המצורף תמצאו טיפים ורעיונות כיצד לעשות זאת בבית ביום יום.

רעות ברנדסדורפר
גב' רעות ברנדסדורפר
קלינאית תקשורת, שטיינר חטיבת טיפולי שפה ודיבור

1. שוחחו עם ילדכם

על מנת לעודד את הילד להרבות בדיבור ולהעשיר את היכולות השפתיות והתקשורתיות שלו, יש לנהל שיחות תוך התעניינות והקשבה לדבריו, ולשים לב לנקודות הבאות:

  • לשאול פחות שאלות
  • להפגין עניין ביוזמת הילד
  • להגיב בחיוב לדברי הילד
  • להמעיט בהוראות ובביקורת
  • להאט את קצב הדיבור

 

2. שיתוף בפעילויות יומיומיות

שתפו את הילד בפעילויות שאתם עושים והדגישו עבורו את המימד השפתי.

  • התארגנות בבוקר – דברו על רצף הפעולות שמבצעים בבוקר (מצחצחים שיניים, לובשים חולצה, נועלים סנדלים, אוכלים ארוחת בוקר) והשתמשו במושגי זמן לתיאור רצף הפעולות (לפני, אחרי, בתחילה, בסיום וכו').
  • קניות – הכינו רשימת קניות יחד, מיינו את המצרכים מהסופר תוך כדי שיום (מתן שמות לחפצים) הפריטים וחלוקה לתת קבוצות (פירות, ירקות, מוצרי חלב וכד').
  • טלוויזיה – דברו עם הילד על התוכנית שהוא צופה בה. מה קורה בתוכנית? מה הוא חושב שיקרה בסוף? כיצד מרגישות הדמויות (שמחות / עצובות / כועסות / מפחדות)?
  • מקלחת – תארו את שלבי התהליך והדגישו את הפעולות שעושים במקלחת ואת איברי הגוף (מסבנים את המרפק, שוטפים את הכתף, מנגבים את המצח וכו').
  • הכנת ארוחת ערב – תארו את התהליך והדגישו את הפעלים המתאימים (לשטוף, לקלף, לערבב, לסחוט, להגיש) ואת שמות כלי האוכל (קערה, מצקת, מגרדת, קולפן, קרש חיתוך). ניתן גם להדגיש את הקשר בין הכלי לפעולה, למשל: על קרש חיתוך – חותכים, במסחטה – סוחטים, עם קולפן- קולפים.

 

3. שיתוף בחוויות

אם ילדכם לא משתף או משתף מעט, חזקו את הכיוון השני: שתפו אתם את ילדכם בסיפורים מעולמכם. ספרו סיפורים קצרים על האישה שהצחיקה אתכם באוטובוס בדרך לעבודה, על משהו שהפתיע, מישהו שהצחיק, משהו שהרגיז ועוד. כך ייחשף ילדכם למודל תקין לשיתוף ויתחיל לשתף בחוויות מעולמו באופן טבעי.

 

4. צילום ושחזור

צלמו פעילויות שהילד משתתף בהן ושחזרו את התהליך יחדיו. אפשרות נוספת היא שהילד עצמו יספר לגורם שלישי, שלא היה שותף לחוויה (סבתא, גננת, אבא, אח), על פי תמונות. כך השחזור יהיה טבעי יותר ומהנה יותר. לדוגמה – בילוי בבריכה בשבת. צלמו את אריזת התיק, לבישת בגד הים, מריחת קרם הגנה, שחייה במים, אכילת ארטיק, התנגבות במגבת והחזרה הביתה.

 

5. ספרים

הקראת ספרים לילד תורמת לפיתוח השפה ויכולת ההבעה. ככל שהילד ייחשף ליותר סיפורים, כך שפתו תועשר יותר. הפכו את הקריאה לחווייתית ומהנה – קראו ביחד עם הילד, אפשרו לילדכם להוביל, הוסיפו מידע בהתאם לרמתו של הילד. בנוסף, אפשר לקרוא רק את עיקרי הדברים או לספר על פי התמונות.

 

6. משחקים שאפשר לשחק בכל זמן ובכל מקום

  • משחקי חידות – כל אחד בתורו מתאר פריט  (חפץ בבית, חיה, בגד, מאכל) והאחר צריך לגלות מהו הפריט. לדוגמה: זה שייך למשפחת הפירות, זה בצבע צהוב, יש לזה קליפה, הקוף אוהב לאכול את זה, זה מתחיל בצליל "בה".
  • שליפה (שליפת מילים: היכולת למצוא שם של חפץ בזיכרון כדי לומר אותו בקול רם) –  בוחרים קבוצה (אוכל, צבעים, כלי תחבורה, רהיטים, בגדים) ומנסים, כל אחד בתורו, למצוא כמה שיותר מילים השייכות לאותה קבוצה.
  • זיהוי ונימוק יוצא דופן – לאחר שילדכם למד את שמות הקבוצות ומילים ששייכות לאותן קבוצות, אפשר לשחק בזיהוי יוצא דופן. אומרים שלוש מילים ומנסים לזהות את יוצא הדופן ולהסביר למה הוא לא מתאים. לדוגמה: פיל, אריה, חולצה.
  • חלוקה להברות – לחלק מילים להברות ע"י מחיאות כפיים / קפיצות / תיפוף. כלב: כ-לב, מכונית: מ-כו-נית, שולחן: שול-חן, שוקולד: שו-קו-לד.

 

7. משחקי קופסא

שחקו עם הילדים משחקי קופסא, המעודדים שימוש בשפה, לדוגמה: אסוציאציות, הפכים, לוטו למי יש, לוטו פעלים, נחש מי, מה במשבצת.

 

בהצלחה!

 

** המידע הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול של קלינאי/ת תקשורת מוסמך/ת.

 

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?