פיזיותרפיה לילדים בספקטרום האוטיסטי – המודל הישראלי

מאיר לוטן
פרופ' מאיר לוטן
מטפל וחוקר מזה למעלה מ-25 שנה בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית, תסמונת רט, ואוטיזם. מרכז ההערכה הישראלי לתסמונת רט, בית חולים תה"ש ע"ש שיבא, רמת גן/ החוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת אריאל שבשומרון

ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי מתאפיינים בלקות ביכולת יצירת אינטראקציות חברתיות, כבעלי ליקוי מהותי בתחום השפה והתקשורת, כבעלי עניין בתחומים מצומצמים וככאלו המציגים הרגלי תנועה סטריאוטיפיים. מחקרים מראים כי מספרם של ילדים אלו עולה בקביעות וכי הערכות אחרונות של המרכז לבקרה על מחלות בארה"ב מצביע על שכיחות של 1:88 ילדים!!! (CDC, 2012. עד לאחרונה הוכרו לקויות מוטוריות באכולוסייה זו כ"סימפטומים נילווים" לאוטיזם.

מחקרים מהעת האחרונה מעלים כי כ-70% מילדים עם אבחנה זו מציגים פערים בהתפתחותם המוטורית בהשוואה למצופה מקבוצת בני גילם (Provost-Lopez, & Heimerl,2007). פערים מוטוריים אלה מתבטאים הן בחסרים תפקודים מוטוריים כגון: תפקודי שיווי משקל, יכולת קואורדינטיבית ו-ADL והן בקשיי תכנון והתארגנות במרחב בהתאם לדרישות המשימה והסביבה.
ישנן עדויות רבות המצביעות על לקויות מוטוריות משולבות ובכלל זה: איחור מוטורי התפתחותי, היפוטוניה (63%-38%), אפרקסיה מוטורית (75%-34%), הליכה על קצות האצבעות (19%) ולקויות יציבתיות מגוונותProvost, Lopez, & Heimerl 2007) ;(Bhat, Landa, et al., 2011בעיות אלו עשויות להחמיר עם השנים (Ohta et al., 1987) וכי קיים קשר בין מידת הלקות המוטורית ללקויות אחרות האופייניות למאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.
כמו כן, נמצא כי טיפול שהביא לשיפור ביכולות המוטוריות הביא במקביל לשיפור בלקויות התקשורתיות (Hameury et al., 2010 in Sowa & Meulenbroek, 2012), חברתיות (Pam, 2010) והחינוכיות (Nicholson, Kehle, Bray, & van Heest, 2011). לאור האמור לעיל, מתחדדת החשיבות בהתערבות מקצועית של פיזיותרפיסטים מיומנים בתחום זה.

 

המערך הטיפולי בילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי בתחום הפיזיותרפיה בישראל כולל שתי מסגרות חינוכיות/חינוכיות עיקריות לטיפול

  1. אלוטף הפועלת מטעם אלו"ט (אגודה לאומית לילדים אוטיסטים) המפעילה מעונות יום שיקומיים לילדים בגילאי 2-4
  2. העמותה לילדים בסיכון הנותנת מענה טיפולי במעונות יום שיקומיים ובגנים תקשורתיים בהם מטופלים ילדים בטווח הגילאים 1.5-7 שנים. במסגרות השונות פועלים פיזיותרפיסטים בשני מודלים שונים:

 

מודל העבודה של אלוטף

מערך הפיזיותרפי כולל צוות של שלושה פיזיותרפיסטים יועצים המבצעים הערכה לצרכים המוטוריים של הילדים במסגרות השונות ומשלבים תוכניות הפעלה במסגרת הטיפול היומיומי של הילדים הזקוקים לכך. בנוסף מתקיימים טיפולים שבועיים של פיזיותרפיסטית (נוספת) בילדים המציגים קשיים מוטוריים יחודיים. מודל העבודה מבוסס ברובו על גישת המערכות הדינאמיות (Kamm Thelen, Jensen, 1990)

מודל העבודה של העמותה לילדים בסיכון

המערך הטיפולי כולל 25 פיזיותרפיסטים, המשתלבים כחלק מצוות רב מקצועי במסגרות השונות. הפיזיותרפיסטים מבצעים מיון וסינון, הערכה פרטנית וטיפול בהתאם לממצאי הערכה ובכלל זה טיפול פרטני, קבוצתי והדרכתי. העבודה הפיזיותרפיסטית מתבססת על עבודה אינטגרטיבית מולטידיסיפלינרי תוך שימוש בכלים טיפוליים ידועים (NDT, SI, TAMO ועוד) ועזרים תקשורתיים מותאמים (כגון: אמצעי המחשה, קביעות, תחושה ועוד). הפיזיותרפיסטים מלווים בצוות מדריכים המונה שלושה פיזיותרפיסטים בכירים מתחום התפתחות הילד ושיקומו, אשר מבססים את הדרכתם על מערך הדרכתי מתואם ומובנה.

 

מודלים אלה מאפשרים מתן מענה לצרכיהם המוטוריים של ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי החל מגיל צעיר בהתאם לתפקודם הכולל (מוטורי ושאינו מוטורי), במטרה למצות את פוטנציאל עצמאותם ושילובם בחברה.

מודלים אלו ייחודיים גם בהסתכלות על תוכניות מקבילות ברמה גלובלית ומאפשר תגבור טיפולי ייחודי לילדים על הספקטרום האוטיסטי בישראל.

כותבי המאמר

מאיר לוטן, אפרת שביט, יעל הראל, גלי קמפנר, שמשון בורשטיין, אסנת עטון-עיני

ביבליוגרפיה

  • 1.

    Bhat AN, Landa RJ, and Cole- Galloway JC. (2011) Current Perspectives on Motor Functioning in Infants, Children, and Adults With Autism Spectrum Disorders. Physical Therapy 91:1116-1129

  • 2.

    Centers for Disaes Control and Prevention (CDC). New Data on Autism Spectrum Disorders. March 29, 2012. Extracted on March 19, 2013 from internet cite: https://www.cdc.gov/features/countingautism/

  • 3.

    Kamm K Thelen E, Jensen JL. A dynamical systems approach to motor development. Phys Ther. 1990; 70: 763-775.1

  • 4.

    Nicholson H, Kehle TJ, Bray MA, and van Heest J. (2011) The effects of antecedent physical activity on the academic engagement of children with autism spectrum disorder. Psychology in the Schools 48:198–213.

  • 5.

    Ohta M, Nagai Y, Hara H, and Sasaki M. (1987) Parental perception of behavioral symptoms in Japanese autistic children. Journal of Autism and Developmental Disorders 17:549–563.

  • 6.

    Pan CY. (2010) Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism, 14:9–28.

  • 7.

    Provost-Lopez  BR, and Heimerl S. (2007) A Comparison of Motor Delays in Young Children: Autism Spectrum Disorder, Developmental Delay, and Developmental Concerns. Journal of autism and developmental;37(2):321-328.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?