טיפול בשיטת (Applied Behavioral Analysis (ABA להגברת ניידות בבת עם תסמונת רט – תיאור מקרה

מאיר לוטן
פרופ' מאיר לוטן
מטפל וחוקר מזה למעלה מ-25 שנה בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית, תסמונת רט, ואוטיזם. מרכז ההערכה הישראלי לתסמונת רט, בית חולים תה"ש ע"ש שיבא, רמת גן/ החוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת אריאל שבשומרון
אפרת שביט
גב' אפרת שביט
אחראית תחום פיזיותרפיה, אלוטף

הקדמה

תסמונת רט הנה תסמונת נוירו-התפתחותית, אשר מופיעה באחת מכל כ- 10,000 לידות בנות (Lotan, 2011). רבות מבנות אלו נוטות לפסיביות וההשפעות של נטייה זו באות לידי ביטוי במה שקרוי בספרות "ההתדרדרות המוטורית המאוחרת" או שלב IV בתסמונת רט (Lotan, 2011). גישת ה- (Applied Behavioral Analysis  (ABA היא גישה טיפולית לשינוי דפוסי התנהגות, המבוססת על עקרונות תיאוריית הלמידה הבהייביוריסטית ( Črnčec, 2013, Walter Eapen, ).
השיטה מבוססת על ההנחה כי תגובת הסביבה להתנהגות מסוימת היא בעלת השפעה משמעותית על התנהגות האדם. הטיפול בגישה זו כולל עיצוב תוכניות למתן חיזוקים למטופל מסביבתו. חיזוקים אלו מגבירים את ההסתברות הופעת התנהגות רצויה ( Cooper, Heron,   Črnčec, 2013, Walter Heward, 2007; Eapen, ).

ההתערבות

על מנת להגביר את רמת הפעילות של אישה עם תסמונת רט נערכה לה הערכה התנהגותית על ידי הכותבת השנייה בהתאם לעקרונות ה-ABA. ההערכה כללה ריאיון של המטפלים, הסתכלות במאפייני ההתנהגות של האישה וסקר של גורמי מוטיבציה אישיים. בהתאם להערכה נבנתה תצפית שאספה נתונים על שכיחות ההתנהגות שנבחרה להגברה, הנסיבות הסביבתיות טרם הופעת ההתנהגות ותגובות הסביבה בעת/אחרי הופעת ההתנהגות. נבנתה והופעלה תוכנית טיפול על ידי הכותב הראשון. התוכנית כללה הפחתת אפשרויות ישיבה (הכנסת כיסאות מתחת לשולחן). הדגש על חיזוק ניתן על ידי הכותב הראשון כעידוד בקול ובמגע בכל פעם שהאישה  ניידת.

מדדים:

מידת הניידות של האישה לפני ולאחר החלת תוכנית ההתערבות נמדדה על ידי שמוש במד צעדים שהוצמד לנעלה של האישה הצעירה.

תוצאות:

חל שיפור ניכר במספר הצעדים שבצעה האישה מממוצע של כ-800 צעדים ביום לפני תחילת תוכנית ההתערבות לכ-9,000 צעדים במצוע ליום לאחר כשלושה חודשים מתחילת תוכנית ההתערבות. במהלך ההתערבות נצפתה גם מגמת עלייה קבועה במידת הניידות (מסםר הצעדים ליום) של המשתתפת (עקומת למידה).

מסקנות

למרות דיווחים קודמים על הצלחת טיפולים בגישת ABA עם ילדים עם אוטיזם (Eapen,   Črnčec, 2013 , Walter ), ככל שידוע לכותבים זוהי הפעם הראשונה בה מדווחת בהצלחה התערבות בשיטת ABA עם בנות עם תסמונת רט. למרות אופיין הפסיבי של בנות אלו, מתיאור המקרה עולה כי ניתן להשתמש באופן מובנה ומושכל בגורמי מוטיבציה תוך שימוש בשיטת ABA, כדי לשפר את מידת הניידות גם אצל בנות מבוגרות, בעלות ניידות מזערית ומוטיבציה נמוכה לניידות עצמאית.

ביבליוגרפיה

  • 1.

    Cooper JO, Heron TE, Heward WL. Applied behavior analysis (2nd ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson; 2007.

  • 2.

    Eapen V,  Črnčec R, Walter A. Clinical outcomes of an early intervention program for preschool children with Autism Spectrum Disorder in a community group setting. BMC Pediatr. 2013 Jan 7;13(1):3.

  • 3.

    Lotan M, Rett syndrome: An introduction with emphasis on clinical characteristics and intervention In: Lotan M, Merrick J, editors.  Rett syndrome: therapeutic interventions. Disability studies series, New York, NOVA; 2011.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?