האתגר של אנשי מקצועות הבריאות בטיפול בילדים בעלי אבחנה של
מוגבלות שכלית התפתחותית

מאיר לוטן
פרופ' מאיר לוטן
מטפל וחוקר מזה למעלה מ-25 שנה בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית, תסמונת רט, ואוטיזם. מרכז ההערכה הישראלי לתסמונת רט, בית חולים תה"ש ע"ש שיבא, רמת גן/ החוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת אריאל שבשומרון

מוגבלות שכלית התפתחותית (מ.ש.ה) מוגדרת ע"פ הגדרת ארגון הבריאות העולמי, כ"מצב של הפסקת או אי השלמת ההתפתחות השכלית המאופיין בפגיעה בשניים או יותר מתחומי המיומנויות ההסתגלותיות הבאות: תקשורת, תפקוד עצמי יומיומי, כישורים חברתיים, ניצול משאבים קהילתיים, ניהול עצמי, בריאות ובטיחות, כישורים אקדמיים, ניצול שעות הפנאי ועבודה הבאות לידי ביטוי במשך תקופת ההתפתחות, בכל רמות האינטליגנציה", ואשר מופיעות לפני גיל  18 (Harris, 2006).

ילדים עם אבחנה של מ.ש.ה. נאלצים להתמודד עם מגוון של מגבלות תפקודיות על רקע קוגניטיבי, פיזי, נפשי ותחושתי, מעבר לאבחנה של מ.ש.ה. ולמרות שהם מהווים כ-1.5% מאוכלוסיית העולם (Larson, et al., 2001), ההתייחסות אליהם היא כאל קבוצת מיעוט.

ילדים אלו מקבלים טיפול רפואי כמעט כפול ע"י רופאים ובתי חולים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, יותר ממחצית מהם משתמשים בתרופות על בסיס יומיומי, הם סובלים מבעיות פסיכיאטריות ובעיות שינה ביחס כפול כמעט מאשר אנשים ללא מ.ש.ה. ומציגים גם בעיות רפואיות נוספות כגון: אפילפסיה, בעיות נוירולוגיות, לקויות סנסוריות, אוסטיאופורוזיס עם נטייה מוגברת לשברים, בעיות שריר ושלד אנומליות מולדות, הפרעות הורמונאליות, היפותירואידיזם ובעיות עור (Borntrager, 2005).
בנוסף חלק מן הילדים עם מ.ש.ה אף מציגים התנהגויות מאתגרות המקשות על הצוות הרפואי ועל חולים אחרים להתמודד עם המטופל (Changing Attitudes, 2005). למרות שישנם רק מעטים הטוענים כי אנשים ללא מ.ש.ה. הנם בעלי ערך רב יותר מאשר אלו המאובחנים עם מ.ש.ה (Vehmas, 1999), עדיין ברוב הארצות כיום אין תוכניות מובנות המלמדות את אנשי מקצועות הבריאות כיצד להתמודד עם מגוון האתגרים שמציגה אוכלוסייה זו בפני המטפל.

הצרכים הרפואיים והתפקודיים הרבים של אוכלוסייה זו, ומגוון הסינדרומים המרכיבים קבוצת ילדים זו מחייבת את המטפל במקצועות הבריאות להתייחסות יחידנית שתאפשר התמודדות ומענה למגוון הייחודי של מגבלותיו. קשיים אלו והמורכבות הטיפולית של כל ילד וילד מחייבת את המטפלים בהם לעבודת צוות שתאפשר את קידומם במכלול הקשיים שילדים אלו והוריהם נאלצים להתמודד ברמה המערכתית והיומיומית.

ביבליוגרפיה

  • 1.

    Borntrager R. Is there a cure for medical apathy? Exceptional Parent Aug 2005; 35(8):33.

  • 2.

    Changing Attitudes Changing the World. The Health and Health Care of People with Intellectual Disabilities. Special Olympics, 2005 1-6. Extracted on May 4th 2013.

  • 3.

    from internet site: https://www.specialolympics.org/uploadedFiles/LandingPage/WhatWeDo/Research_Studies_Desciption
    _Pages/policy_paper_Health.pdf

  • 4.

    Harris JC. Intellectual Disability: Understanding its Development, Causes, Classification,
    Evaluation and Treatment. Madison, New-York, Oxford University Press; 2006.

  • 5.

    Larson SA, Lakin KC, Anderson L, Lee NK, Lee JH, and Anderson D.  Prevalence of Mental Retardation and Developmental Disabilities: Estimates From the 1994/1995 National Health Interview Survey Disability Supplements. American Journal on Mental Retardation: May 2001; 106(3):231-252.

  • 6.

    Vehmas S. Discriminative Assumptions of Utilitarian Bioethics Regarding Individuals with Intellectual Disabilities. Disabil Soc 1999;14(1):37 – 52.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?