קצת על טורטיקוליס או "צוואר עקום"

השם ארוך ומאיים אבל אתם בחברה טובה. בין 0.3 ל20 אחוזים מהתינוקות מאובחנים עם טורטיקוליס מהתינוקות מאובחנים עם טורטיקוליס וזו האבחנה האורטופדית השלישית בשכיחותה. אנסה לפשט כאן את משמעות האבחנה , להסביר מעט על הטיפול ולצייד אתכם במספר מסרים.

אסתי דיקשטין ברמן
גב' אסתי דיקשטין ברמן
פיזיותרפיסטית התפתחותית MscPT. מנהלת תחום פיזיותרפיה בהתפתחות הילד קופ"ח מאוחדת מחוז צפון.

פרוש המילה  Torticollisהוא "צוואר עקום" (מלטינית: tortus- עקום collum- צוואר ) קיצור בשריר צווארי בשם Sterno Celido Mastoid  הוא הגורם הנפוץ לטורטיקוליס, אולם לא הבלעדי. שריר זה מצוי משני צידי הצוואר . הקיפו בעדינות את צווארכם עם כף היד וסובבו את ראשכם. זהו השריר הבולט החוצה. מסיבות שונות, מולדות או נרכשות, מתקצר שריר זה ולעיתים אף מתעבה. עי"פ רוב נראה הטיה של הראש לכיוון השריר המקוצר (האוזן תתקרב לכתף) וסבוב לצד השני ( האף יפנה לכתף השנייה). במקביל תהיה התארכות של השריר הנגדי. לעיתים יהיה ישור יתר של הצוואר העליון (הסנטר יפנה מעט מעלה).
דעות המומחים חלוקות בנוגע למקור הקיצור בשריר. יתכן שפגיעה טרום או במהלך הלידה היא הגורם. בכ20% מהמקרים ישנה סיבה אורטופדית, נוירולוגית או ראייתית בבסיס חוסר הסימטרייה. נמצא קשר בין לידות מורכבות ( לידות ואקום, לידות שהתארכו ולידות תאומים) לשכיחות טורטיקוליס גבוהה יותר.
אבחנות נלוות לטורטיקוליס הן חוסר סימטריה בפנים (42%) ו השטחה של הגולגולת פלגיוצפליה (plagiocephaly) (60%).

חשוב לציין ש80% ממקרי הטורטיקוליס יפתרו בטיפול שמרני .

האבחון המוקדם חשוב (טיפול מוקדם יותר יביא לתוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר) ונעשה עי"פ רוב ע"י צוות טיפת חלב, רופאי הילדים או ההורים עצמם. אבחון מקיף וטיפול נעשים ע"י פיזיותרפיסטיות מוסמכות בעלת הרשאה של משרד הבריאות.
במכון הפיזיותרפיה תבדוק הפיזיותרפיסטית  את התפתחותו הכללית  של תינוקכם, את תגובות היישור והאיזון במנחים שונים בחלל, את יכולותיו המוטוריות ואת טווחי התנועות הפסיבים והאקטיבים (במיוחד בצוואר אבל גם בגוף כולו). לכ- 30% מהתינוקות עם טורטיקוליס יש גם איחור התפתחותי מוטורי .
מטרות עיקריות לטיפול תהיינה השגת סימטריה תפקודית כללית וצווארית.
לאחר האבחון תתאים הפיזיותרפיסטית תכנית טיפול אישית לתינוקכם ולכם. לעיתים יהיו אלה אחיזות מסוימות, סידורי תנוחות במיטה ובסל קל, סידור שונה של שמיכת הפעילות ומתיחות. לעיתים תתבקשו להעמיק את הברור הרפואי.

המלצות נפוצות הן להרבות זמן שכיבה על הבטן עם גרייה מותאמת גיל. פעילות כזו מחזקת את שרירי הצוואר, מפחיתה את הסיכון להשטחת הגולגולת ומשפרת את הביצועים המוטורים ( גלגול וזחילה לדוגמה) כמו כן כדאי לעודד סימטריה ע"י סידור סביבה מותאמת: צעצועים, מיקום המיטה  ופניה לתינוק משני צדדיו שתגרום לו להפנות את ראשו לימין ולשמאל.
לעיתים גם אם חלף הטורטיקוליס נראה שרידים ( הטיה או חולשה) בתקופות מעבר כמו קפיצות גדילה או רכישת אבני דרך התפתחותיות או בזמן מחלה ועייפות.

1.    אבחון וטיפול מוקדמים משפרים תוצאות- אתם המכירים את תינוקכם טוב מכולם. אם הבחנתם בחוסר סימטריה או בקושי תנועתי פנו לרופא/ה.
2.    טיפול שמרני פיזיותרפי הוא הפתרון המיטבי על פי רוב. פנו לאבחון וטיפול במכונים השונים הנמצאים תחת פיקוח משרד הבריאות.
3.    מומלץ להרבות בזמן שהייה על הבטן ( לא בשינה) וגרייה מותאמת סימטרית.
4.    עודדו תנועה אקטיבית של סבוב הראש לשני הכיוונים- פנו לתינוק מימין ומשמאל, סדרו הצעצועים משני הכיוונים והחליפו את נשיאתו מיד ימין ליד שמאל.

מקווה שעזר במעט,

אסתי דיקשטין ברמן, פיזיותרפיסטית התפתחותית, MSCPT.

בבליוגרפיה :

  • 1.

     Physical therapy management of congenital muscular torticollis: an evidence-based clinical practice guideline: from the Section on Pediatrics of the American Physical Therapy Association. kaplan SL , coulter c, Fetters L Pediatric Phys Ther.  2013 Winter;25(4):348-94

  • 2.

    Motor and cognitive development at one-year follow-up in infants with torticollis Mitchell Schertz, Luba Zuka, Sandra Zin, Lilach Nadama, Dorit Schwartzb, Robert S. Bienkowskic. Early Human Development Volume 84, Issue 1, January 2008, Pages 9–14

  • 3.

    Torticollis, facial asymmetry and plagiocephaly in normal newborns L Stellwagen1, E Hubbard1, C Chambers2, K Lyons Jones Arch Dis Child 2008;93:827-831

  • 4.

    Are infants with torticollis at risk of a delay in early motor
    milestones compared with a control group of healthy infants? Anns Hman Staffan Nillson  Anna – Lena Lagervist Developmental Medicine & Child Neurology 2009, 51: 545–550

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?