שינה טובה היא כורח רפואי בריאותי והתפתחותי

הגננת/המורה מתלוננת על אפשרות של הפרעת קשב וריכוז? אתם חושבים שהילד עצבני, ניראה יותר עצוב ודיכאוני או התנהגותו השתנתה לרעה?  יכול להיות שהוא פשוט לא ישן טוב!

שי מרקו
ד"ר שי מרקו
ד"ר שי מרקו. מומחה בנוירולוגיה ילדים התפתחות הילד, ורופא שינה. מנהל מרפאת השינה הנוירולוגית התפתחותית לילדים המכון להתפתחות הילד ע"ש וינברג, מרכז רפואי שיבא תל השומר.

בעיות שינה הינן אחת מהתלונות הנפוצות ביותר של הורים אצל רופא הילדים שלהם ומתגלות בעיקר כאשר ההורים ניפגשים בגינה ומשווים אורכים ואייכויות של שינת הפעוט. ככל שהילד קטן יותר כולם אומרים שהעיקר שישן וייתן מנוחה להוריו. אבל, ישנוניות יתר, חסכי שינה, או שינה מופרעת בכל גיל מהווים מקור לבעיות במצב הרוח, עד מצב של דיכאון, ירידה ביכולות לימוד, ריכוז, זיכרון והתפתחות, כמו גם בעיות רפואיות בילדים. חשוב לציין כי נמצא קשר הדוק בין שינה לא טובה, בין אם השינה אינה מספיקה, באורכה ואף באיכותה, לבין בעיות לב, השמנה, חוסר גדילה לגובה, התפתחות סוכרת מבוגרים (Type II), ירידה ביכולת החסונית וחשיפה למחלות שונות.

בשינה 20% מזרימת הדם בכל פעימת לב עוברת למח . כך שניתן לומר שבעצם שינה דומה לערות עם פעילות שיכלית מאומצת – בבחינה אנרגטית. בשינה יש לנו רמת מוכנות ו"הרגשת" הסביבה, למרות מה שניראה כניתוק מלא. העובדה שכשהתינוק ישן, אנו לא ממשיכים לישון. ועדיין הורים רבים טועים וחושבים ששינה היא הזמן בו הגוף, ובעיקר המח, כבים ונחים . וגם ששעה אחת פחות של שינה , לא תגרום כל רע. הרבה בני נוער מאמינים בטעות הגוף מסתגל במהירות לשינה בסידור שונה, כגון שינה מועטת בימות השבוע וחרופ אדיק בסופ"ש. אבל מה שנכון הוא ששינה טובה בלילה, פותרת בעיית עייפות רבה ביום.

החשיבות של מה שניראה כבעייה של כלל האוכלוסייה בעלת הילדים נובעת מהעובדה שבעיות שינה בילדים ונוער הן מצב שכיח. רבע עד שליש מהילדים בעלי התפתחות תקינה, ועד 80% מילדים עם התפתחות לא תקינה ( הפרעות קשב וריכוז ועד אוטיזם) יסבלו מבעיית שינה עד גיל בית ספר. בעיות שכיחות כגון קשיי שינה זמניים ועד התעוררויות רבות עם הליכה לילית אל מחוץ לבית ואף חרדות לפני השינה או בקשר אליה.

בעיות שינה הן כרוניות ויכולות להימשך ולהשתנות ולהחמיר עם הזמן וניתן למנוע בעיות שינה, אם שמים לב אליהם ומטפלים בהם כאשר הן קטנות ופשוטות. ניתן לטפל בבעיות שינה עם מומחה ברפואת ילדים שעבר התמחות בהפרעות שינה בילדים ובמקרים של בעיות נוירולוגיות או התפתחותיות עדיף עם נוירולוג ילדים. בעיות שינה מהוות נטל משפחתי גדול ומשפיעות לרעה על תפקוד ההורים ביום למחרת וביכולת שלהם להעניק הורות טובה ואיכותית. אם כן אנו רואים כי בעיית שינה יכולה לתרום באופן שלילי להתפתחות של בעיות נפשיות, רפואיות, שכליות, וחברתיות רבות בילדים ובשל כך, האבחון והטיפול בבעיות שינה אצל ילדים הן דבר מאוד חשוב.

אז איך נגדיר שינה טובה? שינה טובה מוגדרת על פי 5 העקרונות הבאים:
שינה שאין בעייה להירדם לתוכה בזמן סביר של עד 30 דקות
אם קמים בלילה, אין בעייה להירדם שוב
בלילה לא נישמעות נחירות חזקות, או הפסקות נשימה, או ניראות תנועות רבות או שרים שירים ללא ידיעה
שינה שקמים ממנה בבוקר ערניים וללא בעייה
שינה שהיום שלאחריה עובר בצלילות דעת, ללא בעייה ביכולות החשיבה, ללא בעיות ביכולות קשב וריכוז וללא הרגשה נפשית רעה.
אם יש בעייה באחד המרכיבים הללו, ניתן לומר שיתכן וישנה בעיית שינה!

על כל אלה יש לחשוב גם אם לילד יש בעיות נוירולוגיות התפתחותיות או רפואיות אחרות, כגון- בעיות קשב וריכוז, כאבי ראש ומיגרנות, כאב כרוני, בעיות נפשיות, אפילפסיה, אוטיזם, תסמונות כגון אנגלמן והפרעות במבנה הפנים והגולגולת וכמובן תרופות שונות, שכן רבות יכולות לשנות את אופי, איכות ואורך השינה.

על מנת לתת תוכנית איבחונית וטיפולית כמו גם אבחנה, אנו נעזרים במספר מקורות מידע. החשוב ביותר, תמיד- לדבר ולשמוע את כל מה שיש להורים לומר. אם יש צורך (אבל לרוב לא צריך) שולחים ללילה במעבדת שינה, לעיתים משתמשים בכלי מדידה ביתיים ואפילו, כנהוג במרפאת השינה הנוירולוגית התפתחותית לילדים במכון להתפתחות הילד בתל השומר, בירור נוירולוגי-התפתחותי. הילד, ההורים, החבר’ה, השכנים, התרבות בה נימצאים, ובעיות רפואיות נוספות של הילד מהוות בסיס להסתכלות ובחינה בבואנו לנסות ולהבין מול מה אנו עומדים, מה תקין ומה לא בהתאם לגיל הילד, ומה יש לשנות ולתקן.

ניתן לומר בכלליות מאוד שהפתרונות שונים ומתחלקים בין פתרון התנהגותי ופתרון תרופתי. ובמקרים רבים חשוב השילוב הנכון והמאוזן בינהם המתאים ביותר לילד בו אנו מטפלים.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?