חשיבות ההתערבות התזונתית בפגים במעבר מאשפוז הפגייה לקהילה (הביתה)

יילוד שנולד לפני שהושלמו 37 שבועות הריון מוגדר "פג". פגים שנולדים לפני שהושלמו 35 שבועות הריון או כל פג ויילוד שנזקקים לסיוע רפואי, יאושפזו במחלקות הפגים, פגיות.
במהלך ההיריון, מקבל העובר שטף אדיר של רכיבי תזונה החיוניים לגדילתו והתפתחותו דרך השלייה.
כאשר נולד פג, יש צורך "לחקות" את ההזנה אותה קיבל ברחם – אך ישנם אתגרים!

יעל שמעיה
גב' יעל שמעיה
דיאטנית קלינית, MSc, RD, מרכז רפואי העמק, עמותת לה"ב למען הפגים בישראל

הדרישות התזונתיות של פגים גבוהות יותר משל יילוד במועד ובנוסף מערכות גופו אינן בשלות, אחת ממערכות אלה היא מערכת העיכול – לכן פגים אשר נולדו לפני שבוע 34 או במשקל נמוך במיוחד – יקבלו את ההזנה בימים הראשונים לחייהם דרך הווריד ורק בהדרגה יוצג מזון גם למערכת העיכול.

חלב אם הינו המזון המועדף לפגים, הוא מגן מפני מגוון סיבוכים: זיהומים, מחלות דלקתיות של המעי ועוד. הספיגה שלו טובה יותר והוא תומך בהתקדמות מהירה יותר להזנה מלאה.
למרות כל אלה – יש חיסרון אחד: חלב אם, גם אם מזין ביותר ובעל יתרונות מרובים, אינו מכיל את אותה הזנה שקיבל העובר ברחם, הוא דל יותר ברכיבים מהזנה דרך השלייה ולכן לא יכול לבדו לתמוך בגדילה והתפתחות הפגים אשר נולדים מוקדם מאוד או במשקל נמוך מאוד.

רוב הפגים מקבלים העשרה מספקת במהלך האשפוז – בהזנה וורידית ובתכשירים שנועדו להעשיר את חלב האם. הפגים אשר נולדו מעל שבוע 28 ובמשקל לידה של 1500 גרם לפחות, מהלך אשפוזם לא כלל סיבוכים (מחלת ריאות כרונית, מחלות מעי דלקתיות ועוד), בדיקות הדם שלהם תקינות, הם אוכלים נפחים מספקים דרך הפה וגדלים היטב – לעיתים ישוחררו מהפגייה עם הנחייה להזנה ללא העשרה. כלומר חלב אם או תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל/פורמולה) לתינוק הבשל.
שאר הפגים יזדקקו להעשרה תזונתית גם לאחר השחרור לקהילה. לרוב מכתב השחרור יכלול הנחיות לימים/שבועות הראשונים.
ישנם מגוון תכשירים ואסטרטגיות העשרה תזונתית לפגים. ההחלטה להתערבות תזונתית צריכה להיות מותאמת באופן אינדיווידואלי לרקע הרפואי, מהלך האשפוז, לקצב הגדילה וחשוב לא פחות – לקחת בחשבון את העדפות המשפחה של כל פג.
דוגמאות להעשרה תזונתית לפגים:

  • תמ"ל המשך לפגים.
  • שילוב ארוחות חלב אם וארוחות תמ"ל המשך לפגים.
  • העשרה של חלב אם בתמ"ל המשך לפגים.
  • העשרה של חלב אם בתוסף מיוחד להזנת פגים – HMF Humen Milk Fortifier-.
  • תוספות מודולריות כגון שמן, חלבון או פחמימה – יש לקחת בחשבון שאופן העשרה זו אינה כוללת תוספת ויטמינים ומינרלים שלעיתים חיונית לגדילתו ושמירה על בריאות העצם של הפג!

חוזר משרד הבריאות בנושא המעקב והטיפול בילודים מורכבים ובפגים עם שחרורם מאשפוז לקהילה אשר פורסם בנובמבר 2016 מנחה כי כל הפגים אשר מוגדרים כיילודים מורכבים (נולדו לפני שבוע 32 או במשקל נמוך מ-1500 גרם או שהוגדרו כך במהלך אשפוזם) צריכים להגיע לדיאטנית עד חודש לאחר השחרור כדי שתותאם ההעשרה המיטבית למצבם וקצב הגדילה שלהם.

בנוסף, פגים אשר זקוקים להזנה מיוחדת, אינם גדלים בקצב משביע רצון ומתקשים באכילה – זקוקים למעקב תזונתי אצל דיאטנית בהקדם גם כן.
אנשי מקצוע והורים – אנא וודאו כי המשפחה מגיעה במועד לכל המעקבים הרפואיים וההתפתחותיים המפורטים בחוזרי משרד הבריאות ומכתב השחרור, אלו מאפשרים התערבות מוקדמת ועשויים למנוע מגוון סיבוכים בהמשך החיים.

מקורות

  • 1.

    Groh-Wargo, S., & Thompson, M. (2014). Managing the human-milk-fed, preterm, VLBW infant at NICU discharge: the sprinkles dilemma. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition6(5), 262-269.‏

  • 2.

    המעקב והטיפול בילודים מורכבים ובפגים עם שחרורם מאשפוז לקהילה – חוזר משרד הבריאות – סימוכין  233250316

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?