כיצד לטפח יכולות התארגנות וסדר?

שני הירש
גב' שני הירש
מרפאה בעיסוק המכון להתפתחות הילד ע"ש ויינברג בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים מרכז רפואי שיבא - תל השומר

תחילת שנת הלימודים הממשמשת ובאה, היא הזדמנות טובה לתרגל עם ילדכם את יכולתו להתארגן. "התארגנות" הינה היכולת לפעול בצורה היעילה ביותר מבחינת זמן, סדר העבודה וסביבת העבודה. ילדים רבים מתקשים בארגון זמן, בקביעת סדר עדיפויות לעיסוקים השונים, בארגון סביבת הפעילות ובסדר וארגון שלבי הפעילות. ככלל, בשנים הראשונות ילדים זקוקים להדרכה ולתרגול של מיומנויות ההתארגנות בכדי להצליח להתארגן בצורה יעילה ועצמאית. לפניכם מספר רעיונות ואסטרטגיות לשיפור יכולת ההתארגנות של הילד במסגרת הבית:

סדר יום סדר יום מאורגן וקבוע מקל על ילדים רבים בארגון הזמן ורצף שלבי הפעילות. על מנת ללמד את ילדכם מה רצף הפעילויות, ניתן להכין ביחד עמו טבלת התארגנות ויזואלית ובה תמונות של הפעילויות השונות (או תמונות שלו מבצע את הפעילויות), למשל טבלת התארגנות בוקר הכוללת פעילויות של צחצוח שיניים, לבוש ואכילה. ניתן לסמן עם הילד בכל פעם שמסיים לבצע פעילות, על מנת לחזק את רעיון ההתחלה והסיום.

הרגלי עבודה חשוב ללמד את הילד כבר מגיל צעיר מהם הרגלי עבודה נכונים. כשמבצעים פעילות כלשהי כגון משחק קופסא, פעילות יצירה או דף עבודה, יש לשים דגש על רצף שלבי המשימה הכוללים התחלה, אמצע וסוף ברורים. כאשר מסיימים חשוב לסדר את סביבת העבודה לפני שעוברים לפעילות הבאה. בנוסף, עם ילדים המתקשים להישאר ממוקדים לכל אורך הפעילות, כדאי להתחיל עם פעילויות קצרות ובהדרגה להעלות את משך זמן הפעילות.

ארגון שולחן העבודה בשיתוף עם הילד החליטו על מקום קבוע לביצוע פעילויות למידה כמו דפי עבודה או שיעורי בית. חשוב למצוא את המקום האופטימאלי לילד, כאשר לרוב רצוי מקום ללא גירויים קוליים או ויזואליים רבים כמו מול הטלוויזיה, מול חלון, אלא בחדר שקט נטול הסחות, מול קיר לבן. כמו כן כדאי ששולחן העבודה יהיה פנוי וללא גירויים מסיחים כגון תמונות או צעצועים.

ארגון הציוד בחדר כדאי לסדר את הצעצועים והחפצים של הילד כך שיהיו נגישים לו. רצוי לסדר את הציוד על פי תחומים שונים- משחקי קופסא, ציוד ליצירה, בובות וכו'.. במידה ומניחים את הצעצועים בקופסאות אטומות, ניתן להדביק תמונה של תכולת הקופסא על מנת להקל על הילד בארגון הצעצועים במקומם. רצוי ארונות עם דלתות ולא מדפים פתוחים על מנת לצמצם מסיחים ראיתיים ככל האפשר.

ארגון התיק ביחד עם הילד ניתן לתרגל ארגון של התיק לגן, לבית הספר או לחוג. כדאי לקבוע זמן קבוע ביום שלפני, בו מסדרים את התיק, לדוגמא מיד אחרי שמסיימים את שיעורי הבית או לאחר ארוחת הערב. ניתן להכין טבלה של הציוד הנדרש בכל יום (מנוילנת), ועל הילד לסמן או למחוק כל פעם את הציוד אשר הכניס לתיק.

 

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?