השתתפות בפעילויות יום יום וגורמי סביבה של ילדים ומתבגרים עם לקויות נוירו-התפתחותיות (ADHD, ASD)

ד"ר ענת גולוס, שירה וילדבסקי, תאיר שבת, חיה גרינולד וד"ר דנה ענבי – בית הספר לריפוי ועיסוק, האוניברסיטה העברית בירושלים.

להשתתפות בפעילויות יום-יום השפעה חיובית על בריאות והתפתחות ילדים, כאשר הסביבה הנה גורם מרכזי היכול
לתמוך ו-או להגביל השתתפות זו. מחקרים מצאו כי השתתפות בפעילויות של ילדים עם מוגבלויות מצומצמת בהשוואה
לבני גילם ללא מוגבלויות, אך ישנה התייחסות מועטה להשפעת גורמים בסביבה על ההשתתפות בקרב ילדים עם
מוגבלויות בישראל.
שני מחקרים בדקו את דפוסי ההשתתפות וגורמי הסביבה של ילדים עם ADHD ו-ASD על פי דיווח הוריהם, וכן ערכו
השוואה לבני גילם ללא מוגבלויות. מחקר א' כלל 65 הורים לילדים בגילאי 6-14 עם וללא ADHD ומחקר ב' כלל 78
הורים לילדים בגילאי 6-12 עם וללא ASD. נאסף מידע סוציו-דמוגרפי ומידע אודות דפוסי ההשתתפות וגורמי הסביבה
המשפיעים על ההשתתפות ב בית, בבית הספר ובקהילה באמצעות שאלונים.

תוצאות מחקר מרכזיות:

  • נמצאו הבדלים בדפוסי ההשתתפות ובגורמי הסביבה בקרב ילדים עם מוגבלויות (ADHD ו- ASD) בהשוואה
    לילדים ללא מוגבלויות.

    • בקרב ילדים עם ADHD: תדירות השתתפות בבית דווחה כגבוהה יותר בהשוואה לבית הספר ולקהילה. דווח על מעורבות נמוכה יותר בהשוואה לבני הגיל ללא ADHD.
    • בקרב ילדים עם ASD: השתתפות בקהילה דווחה כנמוכה יותר בהשוואה לבית ולבית הספר. דווח על דפוסי השתתפות נמוכים יותר בכל הסביבות בהשוואה לבני הגיל ללא ASD.
  • גורמי הסביבה השכיחים שדווחו כמסייעים להשתתפות ילדים עם מוגבלויות היו עמדות ופעולות של אחרים
    ויחסים עם אחרים. משאבים אחרים (כגון, כסף וזמן) נמצאו כגורמים מסייעים לילדים עם ASD.
  • גורמי הסביבה השכיחים שדווחו כמגבילים השתתפות של ילדים עם מוגבלויות היו דרישות הפעילות (כגון, דרישות
    קוגניטיביות) ומאפיינים תחושתיים. דרישות חברתיות ופיזיות ויחסים עם עמיתים, נמצאו כגורמים מגבילים
    לילדים עם ASD.

מה ניתן ללמוד ממצאי המחקר?

  • ישנם הבדלים בדפוסי ההשתתפות בסביבות חיים שונות בין ילדים עם וללא מוגבלויות.
  • חשוב להעריך את כל דפוסי ההשתתפות (כולל תדירות ומעורבות) של ילדים עם מוגבלויות בסביבות חייהם השונות, וכן את רצון ההורים בשינוי ההשתתפות של ילדיהם.
  • חשוב להעריך את גורמי הסביבה המסייעים והמגבילים השתתפות בתהליך ההתערבות בריפוי בעיסוק.
  • יש צורך בתמיכה בהשתתפות ילדים עם מוגבלויות בכל הסביבות, ובפרט בקהילה, וכן בהתאמה של גורמי סביבה
    מגבילים (כגון, גורמים תחושתיים ומערכות יחסים) בכלל הסביבות, בעיקר בקרב ילדים עם ASD.
  • המידע אודות דפוסי ההשתתפות, רצון ההורים בשינוי וגורמי הסביבה המסייעים והמגבילים השתתפות בקרב
    ילדים עם מוגבלויות, יוכל לסייע ב קביעת מטרות התערבות בריפוי בעיסוק, וכן במתן הכוונה והדרכה למטפלים
    וצוותים חינוכיים.

מקורות

  • 1.

    Golos, A., Vidislavski, S., Anaby, D. (2023). Participation patterns of Israeli children with and without autism, and the impact of environment. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 1- 18. DOI: 10.1080/01942638.2023.2230269

  • 2.

    Shabat, Y., Fogel-Grinvlad, H., Anaby, D., & Golos, A. (2021). Participation characteristics of children and youth, aged 6-14, with and without ADHD, and the impact of environmental factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(2), 537. DOI: org/10.3390/ijerph18020537

כל הזכויות שמורות למעבדה לחקר השתתפות בקהילה וסביבה (חברתית-תרבותית), ביה"ס לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית , ירושלים/ ד"ר ענת גולוס.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?