ההתפתחות המוטורית של ילדים עם תסמונת דאון לפי ALBERTA INFANT MOTOR SCALE (AIMS) והקשר למאפיינים רפואיים, סוציו-דמוגראפיים ופיזיותרפיה

נעמה ניימן BPT, איריס אייזנסטדט BPT, שמעון אדוארדסון MD,
ישעיה ד. וקסלרMD PhD, יעל קסטיאל RN, אריאל טננבאום MD

המרכז לתסמונת דאון, בית החולים הדסה הר הצופים, ירושלים

MOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH DOWN SYNDROME ACCORDING TO THE ALBERTA INFANT MOTOR SCALE (AIMS) WITH RELATION TO MEDICAL, SOCIO-DEMOGRAPHICS & PHYSIOTHERAPY

Na'ama Neiman BPT, Iris Isenshtadt BPT, Simon Edvardson MD,
Isaiah Wexler MD PhD, Yael Castiel RN, Ariel Tenenbaum MD

Down syndrome center, Hadassah Mt. Scopus hospital, Jerusalem

הקדמה: ילדים עם תסמונת דאון (ת"ד) מתאפיינים בהיפוטוניה ובאיחור התפתחותי. רובם המכריע מאחר משמעותית בהתפתחותו המוטורי כך שסולמות התפתחותיים מקובלים לאוכלוסיה הכללית כמו AIMS אינם מתאימים להשוואה ולהתייחסות על פי הגיל. כמו-כן אין סולם התייחסות נפוץ ונוח לשימוש בילדים עם ת"ד, וקיים מידע מועט על הקשר בין מצבם ההתפתחותי המוטורי לבין מאפיינים רפואיים, סוציו-דמוגראפיים והפיזיותרפיה שהם מקבלים ותדירותה.
מטרת העבודה הייתה לבנות עקומות התפתחות מוטורית של הילדים עם ת"ד אשר ביקרו במרכז לת"ד בהדסה הר-הצופים בירושלים, מהלידה ועד השגת הליכה, ולהשוותה לעקומת AIMS. כמו-כן בדקנו קשר אפשרי בין רמת ההתפתחות לבין מאפיינים רפואיים, סוציו-דמוגראפיים והפיזיותרפיה הניתנת.

חומרים ושיטות: להערכה ולהשוואה נבחרה AIMS שהיא בדיקת התפתחות מוטוריקה גסה תקפה ומהימנה עבור תינוקות באוכלוסייה הכללית עד השגת הליכה. בדיקה זו מבוצעת כחלק מהערכה כוללנית רב-תחומית של ילדים עם ת"ד המגיעים למרכז בהדסה הר-הצופים. בוצעו 153 בדיקות AIMS ב-107 ילדים עם ת"ד בגיל 0-3 שנים. נאספו נתונים על מצבם הרפואי, מאפיינים סוציו-דמוגראפיים ופיזיותרפיה.

תוצאות: התפתחותם של ילדים עם ת"ד איטית מבחינה מוטורית, והפער גדל עם הגיל, אך תואמת את אבני הדרך המקובלות. טווח ההתפתחות בין הנבדקים בכל קבוצות הגיל גדול משמעותית לעומת האוכלוסייה הכללית. בעיות רפואיות משמעותיות מעכבות התפתחות, לעומת טיפולים שיקומיים המקטינים פערים.

מסקנות: עקומת AIMS של ילדים עם ת"ד רחבה יותר, מוסטת ימינה ונמוכה באופן משמעותי לעומת עקומת האוכלוסייה הכללית, והפער גדל עם הגיל. ממצאי העבודה והרחבתה בעתיד עשויים לשמש כלי התייחסות מותאם לת"ד אשר יסייע לצוות המטפל ולמשפחות הילדים להעריך את התקדמות הילד ביחס לטיפול שמקבל וביחס לילדים אחרים עם ת"ד, ולהמליץ על התערבות מתאימה במידת הצורך.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?