חמשת דברים שיש לעשות כשהילד שלכם אובחן עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ( ADHD)

הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) הינה הפרעה שמקבלת הרבה כיסוי בתקשורת היומיומית שלנו. ולמרות הכול, שהורה מקבל את אבחון לילדו, עדיין חסר לו ידע בדברים הכי בסיסיים שהוא אמור לעשות. להלן 5 דברים שניתן לבצע בקלות יחסית ושקרוב לוודאי יעזרו לכם ולילד שלכם עם ADHD.

מיטשל שערץ
ד"ר מיטשל שערץ
מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד מנהל מערך התפתחות הילד ונוירולוגית ילדים קופ"ח מאוחדת צפון שומרון 
  1. עצור– בשלב ראשון אתם צריכים לתת למידע הזה שקבלתם לשקוע. כי למרות שהמידע הוא טכני הוא בכל זאת משפיע על רגשות שלכם – ומשפיע באופן שונה אצל האב מאשר אצל האם וגם אצל הילד. לפני שאתם רצים "לטפל" בילד, תנו לעצמכם פסק זמן לעכל את הנאמר ורק אז תתחילו לעבוד.
  2. תלמדו ותלמדו הרבה – אין כמו ידע אמין כדי לצייד אתכם בדרך הארוכה ומסובכת שמחכה להורים ולילדים עם הפרעה זו. יש ללמוד הן על הפרעה הזו וגם על דרכי טיפול בה. להלן קישור למאמר מפורט יותר ( להכניס מאמר שלי על ADHD). יש להיזהר ממידע לא מבוקר שמופיע רבות באינטרנט ובתקשורת.
  3. הדרכת הורים –  בהמשך למספר 2 – אולי הדרך הטובה ביותר ללמוד על ADHD  היא בקבלת הדרכת הורים פרטנית או קבוצתית. בהדרכה הזו, שניתנת לרוב על ידי אנשי מקצוע כמו פסיכולוג או עובדת סוציאלית, תוכלו לקבל באופן ישיר ומותאם מידע אודות ADHD. עוד יותר חשוב הוא שתקבלו דרכי טיפול יעילים ועזרה שימושית. הדרכה זו לרוב נמשכת בין 8-12 מפגשים, וכוללת למידה ותרגילי עקרונות של עיצוב התנהגות. הרי לילד עםADHD  יש קושי התנהגותי – ואין כמו התנהגות ראויה כדי לקדם התנהגות לא ראויה.
  4. שתפו את המורים ותהיו השותפים שלהם –  המורה של הילד הוא השותף שלכם. לשניכם יש מנדט לקדם את הילד. כל אחד מהזוית שלו. ההורים רואים את הילד באופן די מושלם – זה טוב וטבעי. המורה, כדמות חינוכית, מנסה להנחיל ערכי חינוך/ידע לילד שלכם אך תוך ראייה מציאותית שהילד הוא רק אחד מתוך כ30 ילדים או יותר בכתה. וכשהילד שלכם עם קושי התנהגותי המציאות היא כבר יותר מורכבת.איך המורה אמור לאזן בין צרכי הילד שלכם לבין המחויבות שלו לשאר ילדים הכתה? זה כלל לא פשוט, אפילו שמדובר במורה מוכשר ביותר. אך הדרך שמעלה את הסיכויים שמורה תוכל לתת את הנדרש לילד שלכם, ואולי אף יותר, היא על ידי בניית שותפות אמיתית וכנה ביניכם ההורים והמורה. חשבו על דרכים משותפות לחזק את התנהגות הרצויה של ילדכם.
  5. ריטלין – יש מצב – וואו איזה רעש השם הזה גורם ! יש בעד ויש נגד והדבר מקבל אופי של מלחמת חורמה. אך איך עושים סדר בבאלאגן זה? עובדות: ריטלין אכן משפר קשב וריכוז וגם מוריד אי שקט באופן מאוד משמעותי וללא תופעות לוואי משמעותיות אצל רוב ניכר של ילדים. אך יש להדגיש שיש ילדים שלא מגיבים טוב לריטלין עם תופעות לוואי לא טובות כמו שקט יתר, טיקים ועוד. ולכן בשקט וללא להט, אם יש לילד שלכם ADHD שפוגע באופן משמעותי ביומיום שלו – תיוועצו עם הרופא שלכם ותשמעו פרטים מדויקים. אז תשקלו ותחליטו. תמיד מדובר בשיקול דעת שמנסה לשקול את הסיכויים מול הסיכונים. בהצלחה!

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?