אמהות ישראליות לילדים עם לקויות על הרצף האוטיסטי, אמהות לילדים עם תסמונת דאון ואמהות לילדים בהתפתחות טיפוסית- מחקר השוואתי.

לילי אייכלברג, ד"ר ענת זיידמן זית, פרופ' אסתר דרומי

אסתר דרומי
פרופ' אסתר דרומי
בית הספר לחינוך אוניברסיטת תל-אביב קלינאית תקשורת, אקורד- תקשורת,שפה ודיבור

מטרת המחקר

מטרת המחקר לבחון הימצאותם של דפוסי התנהגות ייחודיים בקרב אמהות ישראליות לילדים עם לקות על הרצף האוטיסטי ((ASD ולבחון את הקשר בין הימצאותם של דפוסי ההתנהגות הייחודיים לבין קיום לחץ הורי ומקורותיו של לחץ זה, תוך השוואה לאמהות לילדים עם לקות התפתחותית גנטית- תסמונת דאון ולאמהות לילדים עם התפתחות טיפוסית.

רקע

מחקרים מדווחים על מאפייני התנהגות ייחודיים אצל הורים לילדים עםASD . פרופיל התנהגותי זה מכונה בספרות בשם פנוטיפ אוטיסטי רחב BAP- Broad Autism Phenotype (Hurley, Losh, Parlier, Reznick & Piven, 2007). עדיין אין הסכמה בין החוקרים האם דפוסי ההתנהגות הייחודיים מצויים בקרב ההורים בשל-דמיון ניורוביולוגי בין ההורים לילד, או שלפחות במידה מסוימת הם תוצר הקשיים הקשורים בטיפול בילד עם ASD שנולד במשפחה (Frith, 2008).
גוף מחקרי גדול מראה כי בגידולם של ילדים עם ASD ההורים חווים רמות לחץ גבוהות יותר מאשר בגידולם של ילדים עם מוגבלויות אחרות. הורים אלו, חווים רמות גבוהות של לחץ פסיכולוגי, הקשור בין השאר לתפיסתם לגבי תפקודם כהורים ולהתנהגותם כלפי ילדם (Dunn, Burbine, Bowers & Tantleff-Dunn, 2001; Osborne & Reed, 2010).

שיטות

במחקר זה השתתפו 123 אמהות לילדים בגילאי 5-9. קבוצת המחקר העיקרית אמהות לילדים עם ASD מנתה 61 אמהות. בנוסף, היו שתי קבוצות השוואה: אמהות לילדים עם תסמונת דאון- 19 אמהות ואמהות לילדים עם התפתחות טיפוסית- 43 אמהות.
האמהות התבקשו למלא את השאלונים הבאים: שאלון הספקטרום האוטיסטי AQ- Autistic Spectrum Quotient 2001),(Baron-Cohen, שאלון לחץ הורי PSI-SF: The Parenting Stress Index/ Short (Abidin,1995), שאלון מקורות הלחץ ההוריFSS-The Family Stress Scale ( (Quittner, Glueckauf,& Jackson,1990, מתווה לתפיסת האם את קשיי התפקוד של הילד ונתוני רקע.

תוצאות

אמהות לילדים עם ASD לא קיבלו ציונים גבוהים יותר בשאלון הספקטרום האוטיסטי AQ) ) בהשוואה לאמהות לילדים עם תסמונת דאון או לאמהות לילדים עם התפתחות טיפוסית. עם זאת, הממצאים מראים קשרים ייחודיים בין דפוסי BAP לבין לחץ הורי בקרב כל אחת מקבוצות האמהות, לדוגמא: אצל אמהות לילדים עם ASD נמצא קשר בין תחושת המסוגלות ההורית, שבאה לידי ביטוי במצוקה הורית לבין הימצאותם של דפוסי התנהגות המאפיינים BAP. בנוסף, הממצאים מראים כי אמהות לילדים עם ASD חוות לחץ הורי ברמות גבוהות, כאשר ההיבטים התפקודיים של הילד והחשש מהעתיד הצפוי לו מהווים מקור לחץ משמעותי.

מסקנות

ממצאי מחקר זה העצימו את ההבנה כי יש להתייחס לאמהות לילדים עם ASD כקבוצה ייחודית גם בקרב אמהות לילדים עם צרכים מיוחדים.
הממצאים מחזקים את הצורך בבניית תכניות התערבות ותמיכה ייחודיות לאמהות לילדים עם ASD שיספקו סביבה תומכת שתעצים את תחושת המסוגלות ההורית של אמהות אלו, תינתן בהן הדרכה להתמודדות עם ההתנהגות המאתגרת של הילדים עם ASD וינתן מענה לרמות הגבוהות של לחץ הורי שאמהות אלו חוות והתייחסות לחששות האמהות מהעתיד הצפוי לילדיהן.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?