הילד שלי לא מדבר – מהו עיכוב בדיבור/איחור שפתי

עיכוב בהתפתחות השפה הינה תופעה שכיחה למדי בקרב תינוקות, פעוטות וילדים. הגורמים לכך הינם שונים. אך ללא קשר לסיבה יש חשיבות בבדיקת הדבר – ולא נכון הדבר להקשיב לאלו שאומרים "שיהיה בסדר" – כי כאשר זה לא בסדר, יש כבר טיפול לקדם את הילד הזה. ובלי לאבחן את הילד הוא לא יכול לקבל את הטיפול הראוי.

מיטשל שערץ
ד"ר מיטשל שערץ
מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד מנהל מערך התפתחות הילד ונוירולוגית ילדים קופ"ח מאוחדת צפון שומרון 

מתי זה נקרא עיכוב בדיבור ? ומה ההבדל בין עיכוב בדיבור / איחור שפתי וכדומה.

כדי לענות על זה צריך קודם הסבר קצרצר על מלים כמו תקשורת, הבעה והבנה. תקשורת הינה היכולת ליצור קשר עם הזולת – ולא משנה אם זה אמא, אבא, סבתא או גננת. דוגמאות לתקשורת הינה היכולת של הילד/ה לענות לקריאת שמו, לתת חיוך בתגובה לחיוך שהוא מקבל וגם לחוות חוויה משותפת כמו להסתכל ביחד עם ההורה על צפור בשמיים.

הבנה הינה היכולת להבין / לבצע בקשה מדוברת. כמו לבקש מפעוט להצביע איפה עיניים שלו או להביא את הבקבוק שלו.  איזה הורה לא יתרגש כאשר ילדו בפעם הראשונה מבצע פקודה ! והבעה היא יכולת להגיד מלים וגם משפטים וזה ללא קשר לאיכות הדיבור גם אם הוא משובש.

לא סיימנו עדיין:  אנו גם צריכים לדעת מתי ילד ללא קושי מתחיל לעשות את הדברים האלו  – ליצור קשר, להבין ולדבר.

ילדים מתחילים ליצור קשר כבר בחודשים הראשונים לחייהם. תינוקת בת חודשיים מביטה בעיניי אמה בזמן הנקה ותינוק צוחק בתגובה שאמא מצחיקה אותו. כבר בגיל ששה חודשים התינוק הגדל כבר משמיע הבהרות כמו "באבא", "גאגא" או "מאמא" ומשם ממש לא רחוק היום שהוא כבר מקשר בין המילה "אבא" לאביו ו"אמא" לאמו. אך מלים של ממש לרוב נשמעים סביב גיל שנה. כבר בגיל 18 ח' יש אוצר מלים של 20 מלים ועד גיל שנתיים יש לצפות מילד אוצר מלים סביב 50 מלים ויכולת לצרף שתי מלים יחדיו. כבר בגיל 3 שנים הילד אמור לנהל שיחה של ממש עם הוריו ועם אוצר מלים עשיר ורחב.

ואחרי מיני קורס הזה נוכל לענות על השאלה שלנו – מתי זה נקרא עיכוב בדיבור – ילד שלא משיג את ה"אבני דרך" שציינתי לעיל הוא בגדר "חשוד" לקיום של עיכוב שפתי או דיבור כזה או אחר.

ומה עליכם לעשות ?

תחנה ראשונה היא בדיקה אצל רופאת ילדים שלכם. לה יש את הרקע מקצועי כדי לכוון אתכם לעזרה המתאימה. אך פה נציין מספר צעדים שהרופא שלכם צפוי לעשות.

ראשית, ילד עם לקות בשמיעה יתעכב בדיבור. ולכן, בלי הרבה "דיבורים", יש לבצע בדיקת שמיעה מסודרת במכון שמיעה לכל ילד שלא מדבר כנדרש. דרך אגב, ברוב המקומות בארצות הברית וגם במקומות מסוימים בארץ כל התינוקות נבדקים לפני שהם משתחררים הביתה אחרי הלידה.

בהנחה שיש לילד שמיעה תקינה, סבירות גבוהה שהגורם לעיכוב בדיבור נמצא או עקב קשיים בתקשורת, הבנה או הבעה. כדי לתת מענה ראוי לשאלה זו יש מקום לשקול פניה למכון להתפתחות הילד כדי לבצע אבחון ולקבל טיפול הדרוש. יש לציין שאכן יש ילדים שלא מדברים בזמן ואכן הכל בסדר ואין צורך בטיפול. אך התשובה הזו יש לתת לאנשי מקצוע להגיד. טיפולי שפה או ריפוי בדיבור ניתנים לרוב על ידי קלינאי תקשורת והם אנשי מקצוע שיכולים לטפל בילדים וגם להדריך להורים איך לעבוד איתם בבית.

בקשיי שפה למיניהם יש לטפל במוקדם ובתדירות הנדרשת ובכך לאפשר לילד להתפתח כראוי.

 

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?