איך נקדם אורח חיים בריא במשפחה

הורים רבים שואלים את עצמם האם יש אורח חיים משפחתי מועדף שיכול לקדם את התפתחות הילדים ומה עליי לעשות כהורה כדי לדאוג שהילד שלי יתקדם בצורה הכי טובה ואופטימלית בשבילו!

נאוה גלקופ
גב' נאוה גלקופ
פיזיותרפיסטית, עם תואר שני בפיזיותרפיה נוירו התפתחותית ודוקטורנטית בחוג לריפוי בעיסוק ובחוג לחקר הראיה.
גב'
פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

אז בראש ובראשונה כדאי להבין שכולנו שונים ושאין דרך אחת עדיפה. לכל משפחה, ולכל תרבות ישנם דרכים שונות ומקסימות וייחודיות !

עם זאת, ישנם מספר עקרונות שהן חוצי תרבויות ואזורים או עדות ותורמים להתפתחות כל בני האדם.  ומחקרים הראו ששמירה על עקרונות אלו משפיעים בצורה חיובית על התפתחות מיטבית של התינוק והילד.

כמובן שכשאנחנו מדברים על התפתחות זהו נושא רחב מאוד, ולכן ננסה במאמר זה רק לציין מספר עקרונות ונפנה אתכם למאמרים נוספים הנמצאים באתר שלנו ובאתרים אחרים להרחבה בכל תחום.

עקרון ראשון: בטחון ואהבה 

ילד צריך להרגיש אהוב ובטוח. ילד שמרגיש בטוח הוא ילד שיכול ללמוד להתפתח ולחקור. אנחנו ההורים יכולים לתת לילדנו את תחושת הביטחון ואת המרחב שהוא יוכל לחקור ולהתעניין בו ולמצות בו את יכולותיו. ילדים מתפתחים תוך כדי התנסות ולא רק תוך צפייה באחרים. כמובן על ההורה לדאוג לביטחונו הפיזי והנפשי של הילד. כל הורה יכול להחליט על המרחב שבו הילד יכול להתנסות.

עקרון שני : מתן הזדמנויות להתנסות ולמידה 

בגילאים הצעירים על ההורה לאפשר לילד חשיפה לתחומים רבים ולתת לו את ההזדמנויות לתרגול ולהתנסות. כפי שהזכרנו למעלה- ההורה צריך להיות עם ביטחון שילדו יכול לחקור ולהתנסות בסביבה. ההורה יכול אף להשפיע ולחשוף את הילד לתחומים שונים. 

 להשאיר במרחב בשכיבה על מזרן או שטיח ולא בעגלה סגורה, לפנות את המרחב לתנועה, 

עקרון שלישי: יצירת מצבים לתקשורת במהלך היום

התפתחות תקשורת ושפה מתקיימת מהרגע הראשון לצאת הילד לעולם. יש שיאמרו שהילד קשוב לסביבתו גם בהתפתחות בתוך הרחם. בני האדם חיים בחברה ובחבורות. ברכישת שפה-לדאוג שיש שיח, גם עם תינוק כדאי ללוות את הפעילות במהלך היום בתיאור שפתי ובתקשורת, אפשר להתחיל כבר מגיל צעיר בהקראה של ספרים, אפשר להתקשר אל בני המשפחה ולשוחח בטלפון אך להפחית בפעילות מול מסכים. 

עקרון רביעי: הנאה, ופנאי 

משחק נחשב צורך בסיסי של בני האנוש המהווה חלק מחייו של כל אדם. בשנות הילדות המשחק מהווה את כלי הלמידה העיקרי דרכו מכיר התינוק/הילד את הסביבה הפיזית והחברתית, את היכולות שלו וכיצד לשלוט בגופו והסביבה.( בקר ודויודי, 1998.) המשחק החופשי והמובנה חיוניים אם כן להתפתחות המיטיבה של הילד,  ההורה והמטפל צריכים לאפשר מרחב בטוח למשחק, ומשחקים תואמים לגיל וליכולתיו של הילד. משחקים שמעוררים הנאה ו"כף", כשהאחרון נבחר כאחת משש המילים החשובות ביותר למשפחות.

עקרון חמישי: השפעות חשיפה למסכים

מחקרים רבים מצאו שישנה השפעה לחשיפה למסכים. המסך לצד יתרונות רבים מצמם משמעותית זמן למידה "אחר" מצמצם תקשורת בין ילדים ובין ילדים להוריהם. צמצום זה בהזדמנויות גובה מחיר תקשורתי, הילדים גדלים עם פחות כישורים חברתיים, קצב ההתרחשויות במסך מעלה צפיות שקצב זה ילווה גם את החיים האמיתיים ומביא לקשיים בהסתגלות ותפקוד בחיי היום יום.  בנוסף במידה ואין השגחה על תכנים נחשפים הילדים לתכנים שאינם תואמים לגילם ללא תיווך מבוגר ועלולים לגרום להשפעה שלילית רגשית ונפשית. 

עקרון שישי: עידוד לתזונה בריאה ופעילות גופנית 

תזונה מתאימה ופעילות גופנית חשובים מאוד להתפתחות קוגנטיבית, פיזית ורגשית. מחקרים רבים קושרים בין פעילות גופנית לתחושות הצלחה, בטחון עצמי ואיכות חיים. תזונה בריאה חיונית לתפקוד תקין של הגוף, לגדילת הילד והתפתחותו הקוגנטיבית.  קיימות הנחיות של ארגון הבריאות העולמי ושל רשויות המדינה לכמות שעות הפעילות המומלצת לפי גיל הילד וכן לגבי הרכב התזונתי הרצוי ונעשות פעילות הסברתית רבה לסימון והפחתת חשיפה של ילדים לתזונה שאינה בריאה לילדים כבר בשנות הילדות ובהמשך בבגרותם.   

מאמרים נוספים בכל אחד מהתחומים תוכלו למצוא באתר שלנו!

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?