טיפים לשמירה על הקול של ילדנו:

עפרה כהן גל
גב' עפרה כהן גל
קלינאית תקשורת, חטיבת טיפולי שפה ודיבור שטיינר

ילדים רבים נוהגים לדבר בקול רם או לצעוק וכתוצאה מכך קולם הופך לעיתים צרוד. צרידות של מעל 10 ימים מוגדרת כהפרעת קול ומחייבת בדיקת רופא אף אוזן וגרון וטיפול קול אצל קלינאי תקשורת. ישנם גורמים רבים היכולים להביא לצרידות אצל ילדים. כדי למנוע פגיעה בקולם של ילדנו, ריכזנו עבורכם כמה המלצות לשמירה על מיתרי הקול, הטובות גם לילדים וגם למבוגרים:

  1. דאגו שילדכם ישתו לפחות ליטר וחצי-שניים של מים ביום. ניתן לאמן את הגוף בקלות להגביר שתיה על ידי שתיה תכופה שמגבירה את תחושת הצמא. הראו לילדכם דוגמא אישית של שתייה מרובה. תנו לילדים בקבוק מים אישי והקפידו למלא אותו מספר פעמים ביום. ניתן לעשות עם הילדים טבלת רישום של מספר הבקבוקים ביום ולתגמל אותם על שתייה של מעל ליטר וחצי ביום.
  2. הורידו מהתפריט משקאות ומאכלים המכילים קופאין (קפה, שוקו, תה רגיל, קולה, שוקולד ועוד). משקאות אלו מייבשים את הגוף ומשפיעים לרעת על הרירית של מיתרי הקול. במידה והילד צורך מזון או משקה המכיל קפאין- דאגו להשלים זאת עם כוס מים שלמה מיד לאחר מכן.
  3. בימים חמים או כאשר הילדים מצוננים – מומלץ להשתמש במכשיר אדים כדי להוסיף לחות לגרון ולאזור מיתרי הקול.
  4. הימנעו מעישון ליד הילד והרחיקו אותו ממעשנים וממקומות מלאים בעשן סיגריות.
  5. הרגילו את בני הבית לדבר בעוצמת קול נעימה ולא לדבר מרחוק. אם הבית גדול או בעל מספר קומות – הרגילו את הילדים להתקרב אליכם על מנת לדבר. תרגלו בבית שיחה והקשבה בין בני המשפחה. אם ההורים ינמיכו את עוצמת הקול – הילדים באופן אוטומטי יתרגלו לדבר יותר בשקט.
  6. הרגילו את ילדיכם להימנע מדיבור במקומות רועשים המחייבים אותם להגביר את קולם בצורה מוגזמת. למדו אותם למצוא אזור שקט בסביבה רועשת לשם ניהול שיחה.
  7. הפחיתו את השימוש בדיבור בטלפון הנייד ועודדו את ילדיכם לדבר במקום שקט בטלפון קווי או פנים מול פנים.
  8. בתקופה של הצטננות ושיעול דאגו שילדכם ימנע ככל האפשר מדיבור וממאמץ קולי וכן שלא ילחש. לחישה מאמצת מאוד את מיתרי הקול.
  9. כחכוחים ושיעולים תכופים יכולים לגרות את מיתרי הקול ולפגוע בהם. מומלץ להימנע מכחכוחים ושיעולים תכופים, לנסות להפחית את הגירוי על ידי לגימת מים ובמידת הצורך – לכחכח או להשתעל בעדינות המירבית.
  10. למדו את ילדיכם לא לדבר "עד קלות הנשימה" ולעשות הפסקות לנשימה במהלך משפטים ארוכים.
  11. למדו את ילדיכם שלא לדבר בזמן מאמץ פיזי (למשל בזמן ריצה).
  12. ישנם ילדים הסובלים מריפלוקס (עליה של מזון מהקיבה כלפי מעלה) היכול להשפיע על מיתרי הקול. לעיתים הם יתלוננו על צרבות אך לפעמים יתלוננו דווקא על ליחה מרובה, תחושת גירוי בגרון ועוד. במקרים כאלה, מומלץ לפנות לא.א.ג. ולבדוק אם יש סימנים לכך באזור מיתרי הקול. בכל מקרה, מומלץ להימנע מאכילת מזון סמוך מדי לשינה, להפחית מוצרי חלב במידה ויש ליחה מוגברת ולהפחית מזון חומצי או שומני אצל ילדים אלה.

לקריאה נוספת ניתן לקרוא בלינק:

https://www.steiner.co.il/speech/voice.asp

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?