כיצד למנוע השטחת ראש של התינוק  

השטחת הראש של התינוק היא תופעה שנוצרת בשלושת החודשים הראשונים לחייו של התינוק. ברוב המקרים ההשטחה קשורה גם לתופעה של חוסר סימטריה בתנועות הצוואר (טורטיקוליס). ניתן למנוע את השטחת הראש על ידי מילוי הנחיות פשוטות מייד לאחר הלידה. במידה ויש קושי במילוי ההנחיות או שראשו של התינוק כבר שטוח מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט התפתחותי.

אורנה זוהר
גב' אורנה זוהר
אורנה זוהר פיזיותרפיסטית התפתחותית. תואר שני בהתפתחות הילד .  עובדת בקליניקה פרטית בזיכרון יעקב וב"מתבוננים בקשר"  מעבירה השתלמויות להורים מקצעות הבריאות וצוותי חינוך

מהי השטחת ראש של התינוק?

השטחת ראש של התינוק הוא מצב בו גולגולת התינוק נהיית שטוחה מאחור בצידה האחד ולעיתים בנוסף קיימת בליטה של המצח מהצד הנגדי. התופעה נקראת בשפה מקצועית פלגיוצפליה (deformational plagiocephaly) 

כיצד נוצרת ההשטחה?

התינוק נולד כאשר עצמותיו עדיין רכות. גולגולת התינוק כמו שאר עצמות התינוק גם היא רכה ועל כן מושפעת בקלות ובמהירות מלחץ. היות ותינוקות רבים מעדיפים לישון על הגב כאשר הראש שלהם פונה לצד אחד באזור הגולגולת אשר עליו נשען התינוק, הוא למעשה "נמעך" ונוצרת השטחת ראש. מאז הורה משרד הבריאות העולמי כי בזמן השינה יש להשכיב את התינוק על הגב, התופעה נפוצה מאד וכיום תינוק אחד מכל שישה תינוקות סובל מהשטחת ראש. השטחת ראש מופיעה פעמים רבות יחד עם תופעה נוספת ששמה טורטיקוליס . טורטיקוליס הוא מצב בו ישנה אסימטריה של מנח הראש, בה התינוק מתקשה לסובב את הראש לצד אחד ומתקשה להחזיק את הראש במרכז. 

כיצד ניתן למנוע השטחת ראש אצל התינוק.

מה כדאי להורים לעשות כדי להימנע ממצב זה? מצד אחד יש להשכיב את התינוק על הגב בזמן שינה על מנת למנוע מוות בעריסה, ומצד שני  השכבה ממושכת על הגב עלולה לגרום להשטחת ראש . התינוק הקטן רוב הזמן ישן כאשר הראש שלו מסובב לצד אחד ולרוב לאותו צד. הלחץ על אותו מקום יגרום להשטחה של הראש.

הפתרון פשוט למדי וכל הורה יכול ליישם אותו. יש להתחיל מהימים הראשונים לחייו של התינוק ולהקפיד על ההנחיות הבאות בנוגע להשכבת ולהחזקת התינוק בשלושת החודשים הראשונים: 

  • בזמן שכיבה על הגב חשוב להקפיד שראשו של התינוק יהיה מסובב בכל פעם לצד אחר וכן להקפיד על שכיבה כשהראש במרכז.
  • לשנות  את מיקום התינוק בעריסה אחת ליומיים. על מנת שהתינוק יסובב פניו לכיוון אחר כל פעם.
  •  כאשר התינוק ער יש להשכיב אותו על הבטן מספר פעמים רב (לפחות 6 פעמים ביום) בהשגחת ההורה. יש  להניח את התינוק  כשראשו מסובב לצד אחר בכל פעם. חשוב לעקוב ולראות שהתינוק מסובב ראש מצד לצד  ולבדוק שבכל פעם הוא נח כשראשו נשען על לחי אחרת. 
  •  מומלץ להשכיב את התינוק בזמן ערות במנח של שכיבה על הצד . יש להניח כל פעם על צד אחר – פעם בשכיבה על ימין ופעם בשכיבה על שמאל.
  • מומלץ להימנע מהשכבת התינוק במשטחים משופעים כגון טרמפולינה או נדנדה העשויים להגביר את התופעה.
  • מומלץ להחזיק את התינוק בכל פעם על יד אחרת של ההורה. 
  • במידה ונעזרים במנשא יש להקפיד שבכל פעם הראש יהיה מופנה לצד אחר. 
  • במקרה של חוסר סימטריה בתנועות הצוואר והעדפה של התינוק לסובב את ראשו לצד אחד מומלץ להיבדק אצל פיזיותרפיסט התפתחותי ולהתחיל בטיפול והדרכה מוקדם ככל הניתן ולא להמתין שהתופעה תשתפר מעצמה.

בכל מקרה שמתגלה קושי או שהתינוק מראה קושי בסיבוב הראש מצד לצד רצוי לפנות להתייעצות עם פיזיותרפיסטית התפתחותית לקבלת הדרכה ממוקדת.

מה עושים כשלתינוק כבר יש השטחת ראש 

כאשר לתינוק נוצרה כבר השטחה של הראש חשוב להמשיך בהנחיות ובגיוון של מנחי השכיבה כדי למנוע החמרה של ההשטחה. במידה ולתינוק שלכם יש השטחה שנראית לכם חמורה במיוחד התייעצו עם רופא הילדים. רופא הילדים יחליט אם יש צורך בבדיקות נוספות או בהפניה לנוירוכירורג מומחה. מומלץ להיבדק אצל פיזיותרפיסט התפתחותי כדי לשלול טורטיקוליס או קושי התפתחותי אחר. השטחת הראש אמנם מטרידה הורים רבים אך לרוב היא אינה קשורה לאיחור התפתחותי משמעותי. כאשר התינוק גדל הוא מתפתח ומתחיל לזחול ולשבת וכתוצאה מכך יש פחות שעות של לחץ על הראש. כמו כן בגילאים אלו הגולגולת כבר פחות רכה ופחות מושפעת מהלחץ. יחד עם הצמיחה של התינוק גם הגולגולת גדלה ולרוב נראה שיפור טבעי ואיטי כך שלאט לאט היא תחזור ותתעגל. צמיחה של הגולגולת והפחתת ההשטחה אורכת מספר שנים. תוצאות מלאות יהיו לרוב סביב גילאי 4-6 שנים.  ככל שההשטחה הייתה קלה יותר השיפור יהיה מהיר יותר. כאשר ההשטחה חמורה לא תמיד יהיה שיפור מלא. 

לסיכום: נולד לכם תינוק השכיבו אותו במגוון מנחים כאשר הוא ער והקפידו שבזמן שינה הוא יסובב את ראשו בכל פעם לצד אחר. בכל התלבטות פנו לרופא הילדים שלכם ולפיזיותרפיסט התפתחותי לקבלת הדרכה וטיפול.

מקורות

  • 1.

    Laughlin, J., Luerssen, T. G., Dias, M. S., & Committee on Practice and Ambulatory Medicine. (2011). Prevention and management of positional skull deformities in infants

  • 2.

    תוכלו להיעזר בסרטון ההדרכה המצורף:
    https://youtu.be/V6puaC7AfeQ

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?