Msc. PT פיזיותרפיסטית אחראית פיזיותרפיה ב”גן השיקומי” בירושלים. מדריכה בעמותת המדריכות הישראלית לגישת בובט.
מאמר זה מציג את הקשר בין תחושת מסוגלות להצלחת ילדים עם קשיים מוטורים בעת ביצועים מוטורים.
התערבות מוקדמת בתינוקות בסיכון לקשיים התפתחותיים: מהי חשיבותה, כיצד היא פועלת, והאם היא באמת יעילה?
כמה מוקדם זה התערבות מוקדמת? האם ישנה התערבות מוקדמת מידי? האם התערבות מוקדמת אכן יעילה ומקדמת?
תינוקות הנמצאים בסיכון לקשיים התפתחותיים זקוקים לתכנית התערבות מוקדמת, שתסייע ככל הניתן להם ולהוריהם, ותאפשר סביבה מיטיבה ללמידה ולהתפתחות.
על התכנית להיות מותאמת אישית, ממוקדת מטרה ואינטנסיבית. היא יכולה להתקיים בבית, במסגרת טיפולית או בשילוב. חשיבות גדולה ניתנת להדרכת ההורים ע”י אנשי מקצוע ולעידוד תפקוד ומסוגלות הורית בטיפול בילדם.
מטרת ההתערבות המוקדמת היא לקדם את התינוק בתחומי ההתפתחות השונים: גדילה, קוגניציה, מוטוריקה גסה (כגון זחילה והליכה), מוטוריקה עדינה (כגון הושטה, אחיזה), תחושה, שפה ותקשורת, אכילה, קשב, למידה ועוד. כמו כן למנוע קשיים משניים, העלולים להיגרם עקב חוסר התנסות מתאימה או עקב קשיים בארגון הסביבה הפיזית והאנושית.
התכנית נבנית בשיתוף פעולה של ההורים עם צוות רב תחומי (פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוגית, רופא ועוד), על פי צרכי הילד ומשפחתו.
בתכנית כזו יש להתייחס למספר מרכיבים:
התערבות מתאימה בתקופת החיים הראשונה הינה בעלת פוטנציאל גבוה להשפיע חיובית על התוצאות התפתחותיות של התינוק בעתיד.
בשנים הראשונות לחיי התינוק, המוח נמצא בגדילה ובהתפתחות מואצת. קיימת הנחה שבשנת החיים הראשונה הפלסטיות המוחית נמצאת בשיאה וזוהי תקופה קריטית ללמידה ולהתארגנות מוחית של תפקודים ספציפיים. רשתיות ומסלולים מוחיים ניתנים לבנייה ולחיזוק על ידי חזרתיות ותרגול אינטנסיבי. כמו כן שרירי הגוף מתחזקים ומתפתחים ע”י תנועה אקטיבית של התינוק.
התערבות טיפולית הבונה תכנית מותאמת אישית, תוך התייחסות לסביבה תומכת, נמצאה כמקדמת תינוקות בסיכון גבוה לקשיי התפתחות.
נמצא שהתערבות מוקדמת מתאימה עודדה קשר והתקשרות של ההורים עם ילדם ותרמה להורדת רמת המתח של ההורים. כמו כן נמצא, שהידע החדש שהיא מביאה איתה להורים ולמטפלים, הינו בעל חשיבות רבה ליצירת תכנית התערבות לטווח קצר ולטווח ארוך.
התערבות מוקדמת מכוונת להעשיר את סביבתו האנושית והפיזית של התינוק לשם למידה, רכישת מיומנויות ושלומות משפחתית.
ההורים ואנשי המקצוע פועלים יחדיו לזהות את הצרכים ואת דרכי הפעולה שיקדמו את התינוק באופן המיטבי.
התערבות מותאמת אישית צריכה להיעשות מהשלבים הראשונים ביותר, והיא משתנה בהתאם לגיל, לצרכים וליכולות של התינוק ושל משפחתו.
מאמר זה מציג את הקשר בין תחושת מסוגלות להצלחת ילדים עם קשיים מוטורים בעת ביצועים מוטורים.
סיימון ברון־כהן, אחד מחוקרי האוטיזם המובילים כיום, טוען שאוטיזם הוא לא רק לקות, אלא גם כישרון.
המשפחה במרכז – גישה חדשנית בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים שמעמידה את המשפחה כציר המרכזי ומשלבת שיתוף פעולה מלא בין הורים למטפלים.