מדוע צריך להושיב תינוקות

מדוע שוב ושוב אתם שומעים מהשכנות ומסביב שאסור להושיב את התינוק?

האם יכול להיגרם נזק מהושבה מוקדמת?

האם יכול להיגרם נזק מהימנעות מהושבה?

מהי ההושבה המוקדמת ומה היא ההושבה המתאימה לכל גיל?

גב'
פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)

חלון הזמן בו תינוקות רוכשים שליטה בישיבה עצמאית נע בין 4-9 חודשים. כך פרסם ארגון הבריאות העולמי ב2006.

בישראל כארץ קולטת עלייה, קובצו ביחד מגוון רחב של תרבויות. בכל אחת גישות שונות לאחיזה וטיפול בתינוק ובפעוט הצעיר. השוני בתרבויות יצר קונפליקטים באשר מה היא הדרך הטובה ביותר לגידול התינוק. ומכאן עלה הצורך בהנחיות שהתקבלו כהנחיות אחידות לכלל האוכלוסייה. הנחיות ששונו לעיתים תכופות בארץ כמו בעולם כולו.

כיוון שטיפות החלב והיחידות האחרות המלוות ילדים צעירים מבצעות מעקב אחר ההתפתחות הכללית והמוטורית בחודשי חייו הראשונים של התינוק ( עד 24 חודש באופן רצוף ואחר כך שוב בגיל 36 חודשים) נמצא שהושבה מוקדמת, בעיקר הושבה סטטית (על גבי משטח) בסביבה מוגנת, יצרה מצב בו התינוק נמנע מזחילה או עיכבה התפתחות זחילה ויציבות גו *. תינוקות עם התפתחות תקינה מתגברים על קושי זה באופן טבעי תוך זמן קצר. לתינוקות עם ליקויים במערכת התנועה עלולה ההושבה הסטטית לגרום לחיזוק דגמי תנועה לא רצויים וקושי בהמשך ההתפתחות המוטורית. מכאן יצאה ההנחיה כי לא מומלץ להושיב תינוק שאינו מתיישב לבדו.

חשוב לי לציין שלא נעשו מחקרי אורך- מה קורה לאותם פעוטות שרוכשים את הזחילה וההליכה מעט מאוחר אך נחשפים לכל הפעילויות המוטוריות בהמשך? האם ה"עיכוב" המוטורי ממשיך איתם?

הושבה סטטית מוקדמת יכולה אם כן לגרום לעיכוב מסוים בהתפתחות המוטורית, אין לכך השפעה על חוליות הגו מבחינת עומס המשקל. תינוק שאינו מצליח לשמור על גו זקוף ויושם במנח ישיבה- בו יהיה כפוף עלול לקבע צורת ישיבה זו, תינוק שיציבות הגו* שלו עדיין לא הבשילה, עלול לזקוף את גבו באופן מקובע, כך שלא יאפשר לו לנוע בחופשיות לכיוונים השונים, ומכאן עלול להיווצר מצב בו לא ירד לשכיבה וזחילה ויבחר לנוע בחדר כשהוא יושב (מעין קפיצות בישיבה), מנח זה לא חושף לתרגול תנועות אגן ונשיאת משקל על כפות הברכיים והרגליים ועלול לעכב רכישת הליכה עצמאית.

הימנעות מהושבה יכולה גם היא לגרום לעיכוב התפתחותי. ההושבה קריטית לפיתוח מיומנויות משחק ידיים, חקירת הסביבה ממנח זקוף ואפשרות של הגו ללמוד להתייצב בחלל. לא אחת ראיתי תינוקות שהוריהם חששו להושיבם לאור הנחיות אותן קיבלו מאנשי מקצוע ומיועצים שונים. תינוקות אלו , בגיל 7-10 חודשים לא התנסו במנח זקוף ללא תמיכה לגבם, היו בעלי גו חלש, יכולות אחיזה ומניפולציה ירודות בכפות הידיים, ולעיתים קרובות מתוסכלים כיוון שגם לא הצליחו לזחול בסגנון מסויים. מכאן שתינוק שלא התיישב לבד עד גיל 9-10 חודשים יש להושיבו באופן הדרגתי ומבוקר בכדי שלא יפתח פערים בתחומי ההתפתחות האחרים, קרי משחק ותקשורת

מה היא אותה הושבה סטטית שאינה רצויה- הושבת התינוק ללא תמיכת מטפל**, לדוג: הושבה בפינת הספה או על משטח עם כריות סביבו. כך גם אחזקה שאינה תומכת את התינוק לפי יכולתיו, המביאה את התינוק לזקיפת הגו באופן מקובע.

מה היא הושבה רצויה

0-4 חודשים, ערסול בתינוק עם תמיכה לאורך כל הגו. תמיכת ראש על פי יכולתיו של התינוק- במנח זקוף הרבה תינוקות מצליחים כבר מגיל חודשיים לזקוף את ראשם.

4-6 חודשים: החזקת התינוק במנח בו הגוף זקוף (יושב) והוא מקבל תמיכה לאורך גבו או צידי גופו , רצוי על ידי המטפל. שהות במנח זה, מאפשרת לתינוק, עם התנועות הספונטניות של המטפל ללמוד והכיר את גופו ולפתח שליטה במנח זה. על המטפל להיות קשוב ליכולותיו של התינוק- רוב התינוקות בגיל 6 חודשים מסוגלים לזקוף את הגו בחלל וניתן להושיבם לפרקי זמן קצרים עם התמיכה הראויה. תינוקות צעירים יותר "ישקעו" למנח כפוף ויאותתו לנו שהם זקוקים עדיין לתמיכה לאורך כל הגו ללא התנגדות לכוח הכובד.( מצב ערסול)

6-9 חודשים: החזקת התינוק במנחים זקופים כשהוא תמוך על פי יכולתו- על המטפל לדעת שבמקום שבו ידיו מונחות התינוק אינו לומד לשלוט בכוחות שריריו. ולהימנע מתמיכת יתר. התמיכה בגילאים אלו יכולה ל"רדת" לכיוון המותן והאגן. אם התינוק מצליח לשמור על המנח.

9-12 חודשים- הושבה על משטח לפרקי זמן קצרים לצורך משחק ותקשורת עם וללא תמיכות חיצוניות. הכל לפי יכולתו של התינוק. בהושבה זו ניתן לתמוך באגן או ברגליים לעזור ביציבות . מומלץ למקם את המשחק מחוץ לפיסוק, כך שנדרשת התייצבות עם היד ויציאה של התנועה מקו האמצע של התינוק.

**זכרו – בכדי לעודד התפתחות תנועה אצל התינוק עליכם לאפשר לו לנוע, ולכן מרבית שעות העירות התינוק צריך להיות פעיל בשכיבה, בעיקר בטן וצד. ההושבה על ידי מטפל נעשת בזמנים קצובים וקצרים בהשוואה לזמני השכיבה.

בכל חשש לעיכוב או סטייה מההתפתחות הטיפוסית או בקשה להדרכה פרטנית על החזקת התינוק ועידוד התפתחותו המוטורית מומלץ לפנות לאנשי המקצוע בתחום- פיזיותרפיסטים המומחים להתפתחות הילד.

שנזכה לגדלם בנחת ובריאות.

*יציבות היא יכולת שליטה בגו ללא תמיכות וביצוע תנועות חופשיות לכיוונים שונים הכוללים כיפוף וסיבוב.
** מטפל- הורה או מבוגר שמטפל בתינוק

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?