לסביבה הטבעית של התינוק והילד חשיבות מכרעת במתן הזדמנויות לתרגול, תעייה ולמידה, שלושת אלו הינם מרכיבים קריטיים לבסס את הלמידה של כל מיומנות, החל חברתית רגשית דרך שפתית קוגניטיבית ומוטורית.
המודל הביופסיכוסוציאלי עליו הורחב בדפים מקבילים מדגיש את הסביבה כגורם שיכול לאפשר או להגביל את השתתפות ופעילויות הילד, סביבה זו היא גם חומרית אך גם כוללת עמדות ותפיסות של הסובבים כלפי מגוון נושאים ביניהם מסוגלות הילד לבצע.
לרכישת מיומנות בסביבת היומיום יתרון משמעותי נוסף והוא התרגול האינטנסיבי, ברגע שפעילות נכנסת לשגרת החיים גם מספר החזרות שלה עולה וגם היא נלמדת בהקשר שימושי תפקודי- דבר המגביר את סיכויי ההצלחה לשימוש במיומנות החדשה.
דוגמאות בולטות לכך הן מטרות של קידום עצמאות בלבוש וברחצה, אך גם אכילה עצמאית, ניידות (זחילה או הליכה או נסיעה ) בתוך הסביבה הטבעית, שימוש בתקשורת חליפית או דבורה וכן מיומנויות קוגנטיביות של התאמה מיון ופתרון בעיות.
11
תרגול ביום יום מעביר את עיקר התרגול להורים ולמטפלים אשר גרים עם הילד והפעוט, הדבר דורש הכשרה שלהם כמטפלים בילד, בניית תחושת מסוגלות שלהם לתהליך ופינוי זמן לכך. לעיתים הדבר מאוד מקשה על שגרת המשפחה שמגדלת במקביל ילדים נוספים.
כל משפחה צריכה לבחור לעצמה את האינטנסיביות בבית ומחוצה לו, חשוב לכולם מטפלים ומשפחות לזכור מספר עקרונות מנחים:
קיים מושג בספרות המקצועית שנקרא באנגלית active couch potato ובתרגום חופשי ניתן לכנות אותו "בטטה פעילה" הכוונה לאותם אנשים/ ילדים שיהיו פעילים במשך הזמן המומלץ ביום, אך יעשו זאת במרוכז ושאר הזמן ישבו שעות רבות מאוד ללא פעילות. מצב זה מזיק לבריאות ועל אף האימונים המרוכזים לא יתרום לתפקוד והשתתפות. בעולם הילדים ניתן להשוות זאת לילד שמתמודד עם מגבלה ידועה או איחור בהתפתחות ומשפחתו לוקחת אותו לטיפולים רבים במהלך השבוע, אך בין לבין אותם טיפולים, הילד ומשפחתו מותשים רגשית ופיזית ואינם פועלים או מתרגלים כלל את המיומנויות אותם רוצים להשיג.
11
הסביבה הטבעית והיום יום מספקים לנו אין ספור הזדמנויות לבחירה, יזימה, תרגול מוטורי וקוגנטיבי איכותי עם האוהבים לנו, המשפחות והמטפלים צריכים תחת המטרה שנקבעה לעבור על סדר היום ולאתר את ההזדמנויות לתרגול, הצלחה בהן תהיה ההצלחה הגדולה מכולן.
11
ענת להב | פיזיותרפיסטית, עובדת בתחום שיקום והתפתחות הילד, רכזת מקצועית בבית הספר ומרכז הספורט ב"איזי שפירא" רעננה ומדריכה מקצועית באלוט. למדה תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב (MSc-PT)