התאמה תרבותית של אבחון ה- PIC-ME להערכת תפיסה עצמית של תפקודי ניהול של ילדים – גרסה מותאמת לאוכלוסייה החרדית

איילה שטרנשוס, ד"ר ענת גולוס, וד"ר רותי טראוב-בר- אילן – בית הספר לריפוי ועיסוק, האוניברסיטה העברית בירושלים.

כלי ה- Pictorial Interview of Children’s Metacognition and (Executive Functions) PIC-ME, הוא כלי פקטוריאלי (עם תמונות) המיועד להערכת התפיסה העצמית של תפקודי הניהול של ילדים בני 5-10. הוא כולל 44
פריטים ותמונות הקשורים לקשיים וחוזקות בתפקודים ניהוליים (כגון, שמירה על קשב בזמן ביצוע מטלה). לכלי שתי
גרסאות, גרסת בנים וגרסת בנות.
מרפאים בעיסוק המטפלים בילדים מהמגזר החרדי העלו צורך בהתאמה של הכלי על מנת לאפשר להם להשתמש בו גם עם אוכלוסייה זו. לאור זאת, נערך מחקר שמטרתו להתאים את הכלי לילדים בגילאי 5-10 שנים מהמגזר החרדי ולבחון את התאמתו לאוכלוסיה זו.

המחקר כלל מספר שלבים:
1. הבנת הצורך בהתאמת הכלי למגזר החרדי באמצעות חוות דעת של מרפאים בעיסוק מומחים, כולל חרדים.
2. קבוצת מיקוד עם מרפאים בעיסוק, אשר דנה בהתאמות שנעשו.
3. העברת הכלי ל- 20 ילדים חרדים בגילאי 5-10 לשם בחינת תוקף הפנים של הכלי המותאם.

מה ניתן ללמוד ממצאי המחקר?

  • דווח כי הכלי אינו בשימוש בקרב האוכלוסייה החרדית בשל חוסר התאמתו, ולכן יש צורך בהתאמה תרבותית.
  • אמנם מרבית פירטי הכלי משקפים את התפקוד של ילדים חרדים בגילאי 5-10, אך יש חוסר בהירות של התמונות
    וההיגדים המסבירים אותם וצורך בהתאמתם.
  • נדרשות התייחסות והתאמה של הכלי בהתייחס למספר נושאים (כגון, סביבת הבית, מצבים ופעילויות, הפרדה
    מגדרית במוסדות חינוך, משחק, פנאי וקוד לבוש), וכן התאמה של מספר פריטים עבור גרסת הבנים וגרסת הבנות.
  • הילדים החרדים שהתנסו בהעברת הכלי דווחו כי התמונות וההיגדים מייצגים פעילויות מוכרות ומובנות להם.

    לסיכום, ממצאי המחקר מלמדים כי כלי ה- PIC-ME המותאם לילדים במגזר החרדי עשוי להתאים עבור מרפאים
    בעיסוק המבקשים להעריך את התפיסה העצמית של תפקודי הניהול של בנים ובנות המשתייכים לאוכלוסייה זו.
    השימוש בכלי המותאם יאפשר למרפאות בעיסוק לכלול כלי זה בת הליך ההערכה בריפוי בעיסוק ובקביעת מטרות טיפול וכן יוכל לסייע בהשגת תוצאות התערבות, תוך התייחסות לצרכים התרבותיים של אוכלסוייה החרדית.

 

לפרטים נוספים אודות הכלי ניתן לפנות אל:
ד"ר ענת גולוס, anat.golos@mail.hiji.ac.il ולד"ר רותי טראוב בר-אילן, ruthie.traub@mail.huji.ac.il

מקורות

  • 1.

    Golos, A., Budman, J. R., Shterenshus, A., & Traub Bar-Ilan, R. (2023). The Pictorial Interview of Children’s Metacognition and Executive Functions (PIC-ME): Cultural Adaptation for Ultra-Orthodox Jewish Population. Occupational Therapy International. 4832354, 1-12. DOI: 10.1155/2023/4832354

כל הזכויות שמורות למעבדה לחקר השתתפות בקהילה וסביבה (חברתית-תרבותית), ביה"ס לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית , ירושלים/ ד"ר ענת גולוס.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?