טכנולוגיה לטובת משחק ופנאי עבור ילדים עם מוגבלות
Bundy, A. C. (1997a). Play and playfulness: What to look for. In Parham, L. D., Fazio, L. S. ((Eds.), Play in occupational therapy for children (pp. 52–66). St. Louis, MO: Mosby.
טכנולוגיה לטובת משחק ופנאי עבור ילדים עם מוגבלות
איך טכנולוגיה יכולה לאפשר לילדים עם מוגבלות לשחק, להנות ולהעשיר את עולם הפנאי שלהם?
טכנולוגיה חלק משמעותי בחיינו ואנו משתמשים בה מדי יום לצרכים שונים. לטכנולוגיה יש גם השפעה רבה על עולם המשחק והפנאי שלנו. עבור ילדים עם מוגבלות, לעתים הטכנולוגיה היא לא רק מאפשרת משחק כייפי לבד או עם חברים, לפעמים היא הדרך היחידה, הנוחה או הנגישה ביותר לשחק.
במאמר זה אדבר על כמה מהאפשרויות הטכנולוגיות הקיימות בתחום המשחק והפנאי עבור ילדים עם מוגבלות.
התפתחות המשחק היא חשובה מאד להתפתחות של הילד מבחינה מוטורית, חושית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית. ילדים עם מוגבלות יכולים להראות קשיים בהתפתחות המשחק כבר מגיל צעיר מאוד, וככל שהם מתבגרים הפער עלול לגדול. פעמים רבות נראה שימוש במשחקים בזמן טיפול לצורך קידום מיומנויות מסוימות, במצב זה המשחק הוא למעשה אמצעי להשגת מטרה מסוימת (למשל מטרה מוטורית או קוגניטיבית). אך חשוב לזכור שיש לקדם גם את מיומנויות המשחק של הילד למטרת המשחק עצמו, הנאה ופנאי. יש דרכים שונות לקדם את רמת המשחק של הילד, ואנשי טיפול בשטח מיומנים לכך ועליהם להדריך גם את ההורים.
כשאנו מעריכים את המשחק של הילד נתייחס גם ל"משחקיות" שזה אחד המרכיבים החשובים של המשחק, וזו בעצם הגישה של הילד למשחק, האיכות והאופן בו הוא משחק.
הטכנולוגיה מתפתחת מאד מהר, והיום אנחנו משתמשים בה רבות מדי יום. בזכות הטכנולוגיה, הרבה פעולות שלנו יעילות יותר – תקשורת, לימודים, התארגנות (היומן שלנו) ועוד. הטכנולוגיה ללא ספק גם פותחת עולם של משחקים ופעילויות פנאי – יש אין-סוף משחקים דיגיטליים: באפליקציות בסמארטפון, בטאבלט, משחקי מחשב, אקס בוקס ופלייסטיישן, וגם פעילויות פנאי כמו קריאה, צפיה בסרטונים, והאזנה למוזיקה מתאפשרים בצורה קלה בזכות הטכנולוגיה.
למרות ההתפתחות של הטכנולוגיה והעולם הדיגיטלי והוירטואלי, אנחנו רוצים שילדים ישחקו גם עם משחקים "מוחשיים" כמו כדור, בובה, משחקי קופסא, משחקי חצר ועוד, ולכן נמשיך לקדם גם את השימוש במשחקים מסוג זה. עבור ילדים עם מוגבלות לפעמים המשחקים הדיגיטליים נגישים יותר. קיים מגוון של משחקים דיגיטליים: אפליקציות לסמארטפון או לטאבלט, משחקים באינטרנט, משחקי מחשב, וקונסולות – אקסבוקס ופלייסטיישן. כל הטכנולוגיות האלה הן טכנולוגיות רגילות, שנמצאות בשימוש בקרב כולם, הן לא פותחו עבור ילדים עם מוגבלות וזה יתרון כי כך ילדים עם מוגבלות יכולים לשחק עם האחים שלהם או חברים ללא מוגבלות. יש חשיבות רבה לשימוש במשחקים "רגילים" שניתן להשיג אותם בחנויות רגילות והמחיר הוא רגיל, זה תורם להשתלבות והכלה, הורדת סטיגמות ותחושת תיוג. בנוסף, בחלק מהמכשירים יש מאפייני נגישות אשר מאפשרים לנו להתאים עוד יותר את המשחק ליכולות של הילד ובכך לאפשר משחק עצמאי. למשל ניתן להתאים את רגישות המסך ללחיצות לילד עם קושיי בויסות המוטורי.
לעתים לאחר שהילדים רוכשים מיומנויות משחק בטאבלט אפשר להעביר יכולות אלה למשחקים מוחשיים כמו עם בובה למשל.
חשוב לציין כי בנוסף לשימוש בטאבלטים כמובן שניתן לשחק משחקים רבים במחשבים המופעלים עם מערכת מיקוד מבט עבור ילדים אשר אינם משתמשים בידיים.
המשחק חשוב מאד להתפתחות של הילד, להנאה שלו ולאיכות חייו. לפעמים אנו משתמשים במשחקים כאמצעי לקדם מטרות אבל חשוב מאד למצוא את הדרך לאפשר לילד לשחק, להנות ולהיות שותף במשחק, ואת זאת ניתן להשיג פעמים רבות על ידי משחקים דיגיטליים. זיכרו כי המשחקים הדיגיטליים מקובלים מאד היום בקרב ילדים, כך שהילדים אינם מרגישים שונים כשהם משתמשים בהם ויכולים לשחק באותם משחקים עם חבריהם ובני המשפחה שלהם. יחד עם זאת, נרצה לעודד גם משחקים בצעצועים ומשחקים "מוחשיים" ככל שניתן.
https://tech.beitissie.org.il/
משחקים מומלצים:
אתר ג'ינג'ים
Toca Boca
Pepi
Sagomini
Thinkrolls
StepbyStep
Tiny Hands
Taki
Bundy, A. C. (1997a). Play and playfulness: What to look for. In Parham, L. D., Fazio, L. S. ((Eds.), Play in occupational therapy for children (pp. 52–66). St. Louis, MO: Mosby.
הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם