תצפית על השתתפות ותפקוד הילד בפעילויות הגן – גרסה מעודכנת לילדים עם אוטיזם (ASD-SPO)

גולוס, ויינטראוב, איטקין, בן-צור וואטרו, 2024 – בית הספר לריפוי ועיסוק, האוניברסיטה העברית בירושלים.

כלי תצפיתי זה פותח במטרה להעריך השתתפות ילדים בפעילויות יום-יום במסגרת הגן על ידי מרפאים/ות בעיסוק. הכלי מבוסס על מספר מודלים ותצפיות בריפוי בעיסוק. הכלי נבדק במסגרת מספר מחקרים שנעשו בארץ בקרב מגוון אוכלוסיות (ילדים עם וללא מוגבלויות וילדים ממגזרים שונים) ונמצא עם מ דדים פסיכומטריים טובים.
גרסה עדכנית פותחה והותאמה גם לילדים עם אוטיזם (ASD-SPO), בשיתוף פעולה עם אלו"ט.

מה ייחודיות הכלי ובמה יכול לסייע?

  • מספק מענה לצורך הקיים בשדה הקליני בקרב מרפאים בעיסוק בשיתוף עם צוות רב-מקצועי לשם הערכה שיטתית ומעמיקה של דפוסי ההשתתפות וגורמי הסביבה בקרב ילדי גן במסגרת החינוכית.
  • מאפשר ביצוע הערכה ראשונית למטרת איסוף מידע על השתתפות ילדים וזיהוי גורמים בסביבת הגן תומכים /מגבילים השתתפות, אשר תוכל לשמש כבסיס להמשך הערכה מעמיקה של מרכיבים נוספים.
  • מסייע בקביעת מטרות התערבות ממוקדות השתתפות ותפקודיות בריפוי בעיסוק עבור כל ילד בנפרד וכן עבור קבוצה של ילדים.
  • ניתן לשימוש כמדד תוצאה להערכת מועילות התערבות בריפוי בעיסוק בתום תקופת ההתערבות או בסוף שנת הלימודים.

מה כולל הכלי ?

  • 35 פריטים הכוללים פעילויות שגרתיות המבוצעות במסגרת הגן, הנחלקים לשני חלקים:
    חלק א': הערכה של תדירות ההשתתפות, מידת המעורבות, רמת הביצוע, מידת וסוג הסיוע בהתייחס לכל פעילות.
    חלק ב': הערכה של 18 גורמי סביבה התומכים ו/או מגבילים את השתתפות הילדים בפעילויות הגן.
  • שתי גרסאות הניתנות לבחירה על ידי ממלא/ת התצפית ובהתאם לדרכי קביעת המטרות במסגרת החינוכית:
    • גרסה א' – הפעילויות נחלקות לארבע קטגוריות של עיסוקים הרלוונטיים לסביבה החינוכית (פעילויות טיפול עצמי, משחק, לימודים והשתתפות חברתית).
    • גרסה ב' – הפעילויות נחלקות לפי מרחבי הגן (כגון: שולחנות אוכל, שירותים, חצר, פינות הגן) ופעילויות כלליות (כגון פעילויות לבוש והשתתפות חברתית).

 

לפרטים נוספים אודות הכלי ניתן לפנות אל ד"ר ענת גולוס, il.ac.hiji.mail@golos.anat

מקורות

  • 1.

    Golos, A., Ben-Zur, H., & Chapani, S. I. (2022). Participation in preschool activities of children with autistic spectrum disorder and comparison to typically developing children. Research in developmental disabilities, 127, 104252.

  • 2.

    Golos, A., Chapani Itkin, S., & Ben-Zur, H. (2022). The structured preschool participation observation (SPO) for children with ASD: Adaptation, initial psychometric properties, and children’s participation. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 42(2), 198-214.

כל הזכויות שמורות למעבדה לחקר השתתפות בקהילה וסביבה (חברתית-תרבותית), ביה"ס לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית , ירושלים/ ד"ר ענת גולוס.

הישארו מעודכנים!

הצטרפו לניוזלטר שלנו והיו ראשונים לקבל
תכנים חדשים מהאתר ישירות למייל שלכם

    סמן מי אתה:

    מאמר זה ניתן לקריאה ע"י חברי העמותה בלבד. לצפיה נא התחבר לאתר בכפתור חברי עמותה למעלה משמאל

    עדיין אינך חבר עמותה?