מרפאה בעיסוק עם תואר שני בתוכנית שוורץ, מעצבת חווית משתמש, מנהלת המרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא.
טכנולוגיה לטובת משחק ופנאי עבור ילדים עם מוגבלות
בחינה של תרומת הטכנולוגיה להעצמת משחק ופנאי עבור ילדים עם מוגבלות, והנגשת פעילויות להתפתחות, הנאה ושיתוף חברתי.
24.05.2025
איך טכנולוגיה יכולה לאפשר לילדים עם מוגבלות לשחק, להנות ולהעשיר את עולם הפנאי שלהם?טכנולוגיה חלק משמעותי בחיינו ואנו משתמשים בה מדי יום לצרכים שונים. לטכנולוגיה יש גם השפעה רבה על עולם המשחק והפנאי שלנו. עבור ילדים עם מוגבלות, לעתים הטכנולוגיה היא לא רק מאפשרת משחק כייפי לבד או עם חברים, לפעמים היא הדרך היחידה, הנוחה או הנגישה ביותר לשחק.
משחק ומשחקיות בקרב ילדים עם מוגבלות
התפתחות המשחק היא חשובה מאד להתפתחות של הילד מבחינה מוטורית, חושית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית. ילדים עם מוגבלות יכולים להראות קשיים בהתפתחות המשחק כבר מגיל צעיר מאוד, וככל שהם מתבגרים הפער עלול לגדול. פעמים רבות נראה שימוש במשחקים בזמן טיפול לצורך קידום מיומנויות מסוימות, במצב זה המשחק הוא למעשה אמצעי להשגת מטרה מסוימת (למשל מטרה מוטורית או קוגניטיבית). אך חשוב לזכור שיש לקדם גם את מיומנויות המשחק של הילד למטרת המשחק עצמו, הנאה ופנאי. יש דרכים שונות לקדם את רמת המשחק של הילד, ואנשי טיפול בשטח מיומנים לכך ועליהם להדריך גם את ההורים.
טכנולוגיה - משחק ופנאי
טכנולוגיה ומשחק עבור ילדים עם מוגבלות
דוגמאות למשחקים דיגיטליים בקרב ילדים עם מוגבלות
- הנגשה מוטורית: ילדים עם מגבלה מוטורית יכולים להתקשות בהפעלת משחקים וצעצועים עקב מגבלה בתפקודי הידיים. משחקים כמו בנייה בקוביות, משחק עם כדור, הרכבת פאזל, משחק עם בובה, מכוניות ועוד יכולים להיות קשים להפעלה. משחק בטאבלט יכול להיות נגיש יותר שכן התנועה הנדרשת היא פשוטה יותר, כמעט לא דורשת כח, והיא ועל שטח קטן שזה משמעותי עבור ילדים עם קשיים בטווחי התנועה של הידיים. ניתן לשחק בטאבלט משחקים מסוגים שונים: משחקי דמיון (כמו סדרת המשחקים Toca Boca), משחקי חשיבה ואפילו משחקים מוכרים כמו 4 בשורה או טאקי. בזכות השימוש בטאבלט ילדים רבים עם מוגבלות מוטורית מצליחים לשחק באופן עצמאי.
- הנגשה קוגניטיבית: ילדים עם מגבלה קוגניטיבית יכולים להראות קושי במשחק אשר יבוא לידי ביטוי ב: יוזמה נמוכה, רמת משחק נמוכה וקונקרטית ומגוון נמוך של משחקים. משחקים בטאבלט מעוררים מוטיבציה ורצון לשחק מאחר והם אינטראקטיביים (הילד מפעיל ומשפיע על הנעשה במסך), קיים פידבק משמעותי ויזואלי ושמיעתי, והם מאד עשירים בתוכן, דמויות והומור. בזכות יתרונות אלה, אנו רואים שילדים נהנים לשחק במשחקים אלה, ומשחקים לאורך יותר זמן, יוזמים את המשחק ומראים יכולות קוגניטיביות שלפעמים אנו לא רואים עם משחקים “מוחשיים”.
לעתים לאחר שהילדים רוכשים מיומנויות משחק בטאבלט אפשר להעביר יכולות אלה למשחקים מוחשיים כמו עם בובה למשל.
- משחק חברתי: פעמים רבות אנו רואים קשיים במשחק משותף, ואנו מחפשים דרכים לעודד משחק משותף בין ילדים עם מוגבלות לחבריהם (עם ובלי מוגבלות) ועם אחיהם וקרובי משפחה נוספים. למרות שיש חשש מצד אנשים כי הטאבלט יכול לגרום לילדים לשחק לבד ולא לתקשר עם סביבתם, דוקא אפשר להשתמש במשחקים דיגיטליים לעודד משחק משותף. בזכות העובדה שכמעט כל הילדים נמשכים למשחקים דיגיטליים, והם כל כך נורמטיביים, אז דוקא קל יותר לעודד משחק בין ילדים עם מוגבלות לאחיהם או עם ילדים אחרים עם או בלי מוגבלות. יש משחקים שנועדו למשחק משותף (כשיושבים ביחד או בנפרד, אפילו בבתים אחרים) ובעצם כל משחק (גם כזה שלא מיועד למספר משתתפים) ניתן לשחק ביחד. לפעמים זה פשוט תלוי איך אנחנו המבוגרים מציגים את זה לילדים והרעיונות שאנחנו נותנים להם.
- פנאי: עולם הפנאי כולל בתוכו פעילויות כגון: קריאה, צפיה בסרטים, האזנה למוזיקה, ספורט, ציור, נגינה ועוד. לעתים אנו משתמשים בטכנולוגיה בכדי לאפשר לילדים עם מוגבלות לקחת חלק בפעילויות מסוג זה. יש ילדים שלא יכולים לבטא את עצמם ולהנות מציור עם דפים וצבעים רגילים, במקרים אלה ניתן להשתמש באפליקציות הקיימות לציור, צביעה ויצירה. יש מגוון פתרונות לשמוע סיפורים דרך הטאבלט עבור ילדים שלא יכולים לקרוא או לדפדף בספר. לעתים עלינו גם להנגיש את פעולת ההאזנה למוזיקה או צפיה לסרטונים על מנת לאפשר עצמאות מלאה, כמו שילדים היום יודעים לעשות כבר מגיל צעיר.
טיפ מסכם
קישורים מומלצים
משחקים מומלצים
- אתר ג’ינג’ים
- Toca Boca
- Pepi
- Sagomini
- Thinkrolls
- StepbyStep
- Tiny Hands
- Taki
מקורות:
1. Bundy, A. C. (1997a). Play and playfulness: What to look for. In Parham, L. D., Fazio, L. S. ((Eds.), Play in occupational therapy for children (pp. 52–66). St. Louis, MO: Mosby.
תוכן דומה ומרתק-
תהליך שיתופי בין מטפלים למשפחה ליצירת תוכנית טיפול מותאמת אישית לשיפור תפקוד הילד.
סיימון ברון־כהן, אחד מחוקרי האוטיזם המובילים כיום, טוען שאוטיזם הוא לא רק לקות, אלא גם כישרון.